Dworzec kolejowy w Mogilnie po modernizacji. Historyczny obiekt zyskał nowe życie
Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły przebudowę dworca kolejowego w Mogilnie (woj. kujawsko-pomorskie). Inwestycja, sfinansowana m.in. ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przywróciła budynkowi z 1871 roku jego historyczny wygląd, a jednocześnie dostosowała go do współczesnych standardów obsługi podróżnych.
Renowacja objęła przede wszystkim elewację budynku wraz z detalami architektonicznymi. Podkreśla je nowa iluminacja nocna. Odbudowano również pergolę przy północnej elewacji oraz odrestaurowano zabytkową wiatę peronową. Stolarka okienna i drzwiowa została odtworzona na wzór historycznej, a wnętrza zyskały nową, funkcjonalną aranżację.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami zostały wprowadzone w ramach modernizacji dworca w Mogilnie?
- W jaki sposób zastosowane rozwiązania proekologiczne, takie jak panele fotowoltaiczne i system BMS, wpłyną na obniżenie kosztów eksploatacji budynku?
- Jakie znaczenie dla rozwoju lokalnej społeczności i ruchu turystycznego ma odnowienie dworca, który obsługuje średnio 1,5 tys. pasażerów dziennie?
Komfortowe warunki dla pasażerów
W zmodernizowanym budynku powstała przestronna poczekalnia z elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów, systemem informacji głosowej oraz dostępem do automatów z napojami i przekąskami. Podróżni mogą korzystać z nowych toalet i kasy biletowej. Na parterze przygotowano dwa lokale komercyjne (o powierzchni ok. 20 i 76 mkw.), przeznaczone pod wynajem na działalność handlowo-usługową. Pierwsze piętro zostało zaadaptowane na potrzeby Gminy Mogilno.
– Zakończona właśnie inwestycja to kolejny zrewitalizowany zabytkowy dworzec, tym razem pochodzący z XIX w., który odzyskał swój historyczny charakter, a jednocześnie został dostosowany do współczesnych oczekiwań pasażerów kolei. Cieszy nas, że coraz częściej udaje się połączyć przeszłość z nowoczesnością – podkreślił Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Dostępność i rozwiązania proekologiczne
Modernizacja objęła także likwidację barier architektonicznych. W budynku zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obiekt wyposażono w szereg rozwiązań proekologicznych: energooszczędne oświetlenie sterowane automatyką, panele fotowoltaiczne na dachu, a także stolarkę o wysokiej izolacyjności cieplnej, ograniczającą straty energii. Wszystkie urządzenia są monitorowane przez system BMS (Building Management System), który kontroluje m.in. zużycie energii i wody. Zainstalowano także nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring, kontrolę dostępu oraz zabezpieczenia przeciwpożarowe.
Nowe otoczenie dworca
Zmodernizowane zostało również bezpośrednie otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię chodników i podjazdów, powstała strefa „kiss&ride”, miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami i dla taksówek, a także parking z 11 miejscami. Przed budynkiem stanęła wiata rowerowa, a teren wokół został uporządkowany i obsadzony zielenią.
Ważny węzeł komunikacyjny
Dworzec w Mogilnie obsługuje pociągi dalekobieżne PKP Intercity, kursujące m.in. do Gdyni, Wrocławia, Zielonej Góry czy Olsztyna. Zatrzymują się tu także składy POLREGIO i Kolei Wielkopolskich zapewniające połączenia regionalne, m.in. z Toruniem, Bydgoszczą i Środą Wielkopolską. Według danych UTK w 2024 roku stacja obsługiwała średnio do 1,5 tys. pasażerów dziennie, a każdego dnia zatrzymywały się na niej 62 pociągi.
Koszt i wykonawcy inwestycji
Całkowity koszt modernizacji wyniósł ok. 13,5 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przygotowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o., a prace budowlane dokończyła firma Usługi Murarsko-Tynkarskie Nagórny Waldemar.
Komentarze