Dwa tory i „nitka” na linii kolejowej Poznań – Piła
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły realizację strategicznej inwestycji, która znacząco zwiększy przepustowość trasy kolejowej nr 354 między Poznaniem a Piłą. Na newralgicznym odcinku w Obornikach zostanie wybudowany drugi tor oraz dodatkowa „nitka” mostu kolejowego na rzece Warcie.
Długość dwutorowego fragmentu linii zwiększy się o blisko 10 procent, co wpłynie pozytywnie na komfort i dostępność podróży zarówno regionalnych, jak i dalekobieżnych. Inwestycja, warta blisko 100 milionów złotych netto (około 120 milionów złotych brutto), jest finansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Zakończenie prac zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych realizowana na odcinku kolejowym między Poznaniem a Piłą w rejonie Obornik?
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie budowa drugiego toru oraz nowej infrastruktury na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto?
- Co powiedzieli przedstawiciele władz i PKP PLK na temat znaczenia i przyszłości modernizacji linii Poznań – Piła?
Zakres prac
Na ponad dwukilometrowym odcinku, między posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie, oprócz drugiego toru i sieci trakcyjnej, powstanie również rozbudowana przeprawa mostowa przez Wartę. Dodatkowo, w rejonie Parkowa zaplanowano budowę nowej mijanki, co przełoży się na możliwość przejazdu większej liczby pociągów.
Elementem inwestycji jest również poprawa infrastruktury pasażerskiej. Na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto powstanie nowy, wysoki peron wyposażony w wiaty, oświetlenie, ławki oraz tablice i gabloty z rozkładami jazdy. Dla osób niewidomych przewidziano ścieżki naprowadzające, a komunikację pomiędzy peronami zapewni nowe przejście podziemne z windami.
Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk podkreślił znaczenie realizowanego projektu:
– „Patrząc na sieć kolejową, nie sposób nie dostrzec istotnego znaczenia ciągu z Poznania do Piły, dlatego widzimy potrzebę budowy drugiego toru na całym brakującym odcinku. Zamierzamy systematycznie nadrabiać wieloletnie zaległości. Teraz robimy pierwszy krok, likwidując ‘wąskie gardło’ w Obornikach poprzez budowę drugiego toru i drugiej ‘nitki’ mostu, a także ‘mijanki’ w Parkowie. Jednocześnie analizujemy możliwości kolejnych prac, które będziemy mogli konkretyzować po 2030 roku, kiedy znane będą źródła finansowania w kolejnej perspektywie Unii Europejskiej”.
Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak dodał:
– „Konieczność budowy drugiego toru oraz przejścia przez rzekę Wartę, plus dodatkowej infrastruktury na dalszej części trasy, uwidoczniła się szczególnie w trakcie wielkiej modernizacji i eksploatacji linii kolejowej Poznań – Piła. Wówczas jednakowoż, ze względu na niewystarczające środki, nie mogło być to realizowane. Obecnie taka możliwość powstaje. Będzie to zdecydowanie służyło podniesieniu standardów i częstotliwości połączeń pasażerskich”.
Z kolei Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., zaznaczył:
– „Planując inwestycję, myślimy o dobru pasażera. Nowy peron w Obornikach, ale przede wszystkim dodatkowy tor pozwolą na przejazdy kolejnych pociągów i wpłyną korzystnie na rozkład. Zdecydowaną większość prac wykonamy bez żadnych zmian w ruchu kolejowym, a pasażerowie będą mogli oglądać postęp robót z okien pociągów”.
Wykonawcą inwestycji jest firma PORR S.A., która rozpocznie roboty pod koniec czerwca 2025 roku. Projekt stanowi uzupełnienie zakończonej w 2019 roku modernizacji linii Poznań – Piła. W jej ramach czas przejazdu najkrótszych połączeń skrócono nawet o 35 minut, dzięki czemu trasę można obecnie pokonać w około 70 minut. W ramach wcześniejszych działań oddano do użytku nowe przystanki – Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo – oraz zmodernizowano 34 perony w 22 miejscowościach, m.in. w Pile, Chodzieży i Rogoźnie. Zwiększenie bezpieczeństwa zapewniły nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Poprzednia inwestycja, o wartości około 500 milionów złotych netto, została zrealizowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego.
Komentarze