Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwa EN57 za dwa brakujące Elfy2 w Kolejach Śląskich. Umowa z Przewozami Regionalnymi

inforail
12.02.2020 08:45
0 Komentarzy

Jak jużinformowaliśmy na łamach InfoRail.pl Koleje Śląskie eksploatują dwa EN57 odPrzewozów Regionalnych.

Teraz poznaliśmy szczegóły umowy w zakresie dzierżawypojazdów, której przedmiotem będzie wymiana pojazdów kolejowych pomiędzyprzewoźnikami.

Brak terminowej dostawy 2 pojazdów 3-członowych w ramachzawartej umowy, w tym przeniesienie przez PESA realizacji zamówienia na 2020 r.skutkuje powstaniem negatywnych konsekwencji dla Kolei Śląskich. Wszczególności brak zapewnienia odpowiedniej ilości pojazdów, tj. w miejsceniedostarczonych dwóch pojazdów trzyczłonowych, skutkuje uniemożliwieniemdziałań statutowych spółki. Konieczne jest podjęcie bezzwłocznych działańmających na celu zapewnienie odpowiedniej ilości pojazdów, tj. w miejsce tychniedostarczonych, tak aby zapewnić prawidłową realizację aktualnieobowiązującego rozkładu jazdy. Odnosząc powyższe do regulacji Pzp zachodzirównież przesłanka konieczności podjęcia natychmiastowych działań i brakumożliwości przeprowadzenia stosownych procedur przetargowych. Podkreśleniawymaga, że dopiero w miesiącu grudniu rozpoczął się proces produkcji pojazdówco sugeruje dostawę w drugiej połowie 2020 r. Wcześniej Koleje Śląskie nie byłyinformowane o konkretnej dacie dostawy wykraczającej poza harmonogram umowny.Stąd konieczne jest natychmiastowe pozyskanie taboru zastępczego.Przeprowadzenie natomiast procedur przetargowych dawałoby możliwość pozyskaniapojazdów dzierżawionych za około 2- 3 miesiące. W tym czasie niemożliwa byłabyprawidłowa realizacja przewozów pasażerskich na terenie województwa śląskiego.Wymiana dotyczyć będzie spalinowego zespołu trakcyjnego stanowiącego własnośćspółki Koleje Śląskie w zamian za 2 elektryczne zespoły trakcyjne będącewłasnością spółki Przewozy Regionalne sp. z o. o. 

Obecnie wykorzystywaniepojazdu SZT w aktualnych oraz planowanych obiegach nie jest uzasadnioneekonomicznie. Eksploatacja tylko jednej sztuki pojazdu spalinowego wiąże się zkosztami związanymi m.in. z koniecznością utrzymywania wymaganych stanówmagazynowych części zamiennych jak również ponoszenie kosztów związanych zzachowaniem uprawnień maszynistów, drużyn konduktorskich, a także pracownikówdziału utrzymania. Usługi przewozowe realizowane przez spółkę odbywają są naterenie, w którym prawie cały obszar pokryty jest liniami zelektryfikowanymi. Użytkowaniepojazdu spalinowego może być realizowane tylko z koniecznością wykonywaniadodatkowych przejazdów związanych z przeprowadzaniem czynności tankowania cowiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, a także zawarciem stosownych umówna dostawy paliwa i wynikające z nich ograniczenia lokalizacji obiegów.Realizacja umowy jest związana z istotnym interesem zamawiającego. Biorąc poduwagę zwiększającą się liczbę pasażerów na trasach zelektryfikowanych,pozyskane elektryczne zespoły trakcyjne przyczynią się do prowadzeniaprawidłowej realizacji przewozów pomimo niezachowania terminowości dostaw przezPESA Bydgoszcz S.A. w zakresie dostarczania 2 sztuk fabrycznie nowych3-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach zamówieniauzupełniającego zgodnie z aneksem do umowy z dnia 18 października 2016 roku. Dodnia dzisiejszego żaden z nowych pojazdów nie został dostarczony do Spółki.Termin obowiązywania umowy jest w zakresie tego rodzaju umowy uzasadnionyoperacyjnie i ekonomicznie.

Komentarze