Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Duża modernizacja linii kolejowej nr 132. Umowa z wykonawcą podpisana

inforail
23.07.2025 10:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację kompleksowego projektu modernizacji linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice – Opole Groszowice.

Inwestycja obejmuje zarówno opracowanie dokumentacji projektowej, jak i wykonanie robót budowlanych i będzie realizowana w ciągu 21 miesięcy. Jej wartość to ponad 105 milionów złotych brutto.

Rozkład jazdy:

  1. Które odcinki linii kolejowej nr 132 zostaną objęte modernizacją?
  2. Jakie prace budowlane i projektowe zaplanowano w ramach inwestycji?
  3. Kto wykona roboty i jaka jest wartość podpisanej umowy?
Stacja Pyskowice
Stacja Pyskowice/foto: PKP PLK

Zakres prac

Projekt dotyczy odcinka linii kolejowej o długości blisko 54 km – od km 40,111 do km 94,281 – przebiegającego przez województwa śląskie i opolskie, w tym gminy: Pyskowice, Toszek, Strzelce Opolskie, Tarnów Opolski oraz miasta Pyskowice i Opole.

Zadanie obejmuje trzy główne etapy:

  1. Dokumentacja projektowa:
    • Projekt budowlany wraz z nadzorem autorskim,
    • Zgłoszenia budowlane i wymagane decyzje administracyjne (w tym pozwolenia na budowę),
    • Projekt wykonawczy i dokumentacja powykonawcza (wraz z geodezyjną).
  2. Roboty budowlane w zakresie:
    • nawierzchni torowej i podtorza,
    • sterowania ruchem kolejowym,
    • systemów telekomunikacyjnych,
    • sieci trakcyjnej i elektroenergetycznej do 1 kV,
    • obiektów inżynieryjnych,
    • peronów, przejazdów i przejść.
  3. Certyfikacja podsystemów kolejowych zgodnie z wymogami TSI – w tym przeprowadzenie oceny zgodności i uzyskanie deklaracji WE.

Zwycięzca przetargu

Wykonawcą została wybrana konsorcjum składające się z:

  • Dolnośląskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM Sp. z o.o. (lider),
  • SBM Sp. z o.o. Sp.k.,
  • SBM Sp. z o.o.

Wybrana oferta uzyskała najwyższą ocenę i została wybrana spośród sześciu złożonych elektronicznie propozycji. Umowę podpisano 17 lipca 2025 r., a prace rozpoczną się wkrótce po jej zawarciu.

Cel inwestycji i źródła finansowania

Zamówienie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, a jego celem jest modernizacja infrastruktury kolejowej, co przełoży się na:

  • poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżnych,
  • skrócenie czasów przejazdu,
  • zwiększenie przepustowości i niezawodności linii.

Prace mają zakończyć się w ciągu 13 miesięcy, natomiast maksymalny termin uzyskania wymaganych zezwoleń dopuszczających linię do eksploatacji wynosi kolejne 8 miesięcy.

Komentarze