DT – Výhybkárna a strojírna podsumowuje rekordowe pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku
Czeski producent rozjazdów kolejowych DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS) z Prostějova ogłosił znakomite wyniki za pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r.
Firma dostarczyła setki rozjazdów na projekty w Czechach i całej Europie, wyprodukowała duże ilości części zamiennych i komponentów oraz zrealizowała szereg wymagających projektów międzynarodowych – w tym w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W ostatnich miesiącach ukończono także wyjątkowo trudne technicznie realizacje, m.in. rozjazdy zębatkowe dla linii Tanvald–Kořenov oraz skomplikowane skrzyżowania tramwajowe dla Ołomuńca.
Rozkład jazdy:
- Które projekty zrealizowane przez DT – Výhybkárna a strojírna w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku były technicznie najbardziej wymagające i dlaczego?
- Jakie znaczenie mają dostawy rozjazdów firmy DTVS dla modernizacji i rozwoju infrastruktury kolejowej w Czechach i Europie?
- W jaki sposób innowacyjne rozwiązania, takie jak sprężyste mocowania czy rozjazdy zębatkowe, wpływają na trwałość, bezpieczeństwo i komfort jazdy na modernizowanych liniach?
Najważniejsze osiągnięcia DTVS w okresie styczeń–wrzesień 2025
Obecnie DTVS produkuje nowe rozjazdy dla uszkodzonego odcinka linii głównej w rejonie Hustopeče nad Bečvou, a do końca roku dostarczy elementy dla toru testowego VUZ Velim oraz dla pierwszego odcinka korytarza Brno–Kojetín–Přerov, projektowanego dla prędkości do 200 km/h.
Prezes firmy, Marek Smolka, ocenił, że bardzo dobre wyniki to efekt pracy doświadczonego i świetnie skoordynowanego zespołu, utrzymującego wysoką jakość i terminowość dostaw mimo trudnych warunków rynkowych.
Wielka Brytania (Network Rail)
Firma zakończyła dostawę 87 iglic rozjazdowych o profilach 54E1A1/56E1. Posiada pełną brytyjską certyfikację i rozpoczęła realizację kontraktu na kolejne 116 iglic, które zostaną dostarczone na przełomie IV kwartału 2025 r. i I kwartału 2026 r.
Norymberga (metro U-Bahn)
DTVS dostarczyła kompletnie zmontowany rozjazd skrzyżownicowy na prefabrykowanych podkładach z tworzywa sztucznego dla projektu rozbudowy zaplecza Langwasser. Klient wymagał najwyższej możliwej precyzji, a przed każdą wysyłką niemieccy inspektorzy osobiście potwierdzali zgodność geometrii z dokumentacją.
Pozostałe rynki zagraniczne
Dostawy w 2025 r. objęły również miasta w Niemczech (Brema, Duisburg, Krefeld, Kolonia), Włochy, kraje Bliskiego Wschodu, Hagę (urządzenia dylatacyjne), Bratysławę oraz kilka lokalizacji na Słowacji – Žilinę, Levice, Zohor, Bratysławę i U.S. Steel Košice.
Modernizacja stacji Praha Masarykovo nádraží
W ramach przebudowy infrastruktury stacji i przyległych odcinków torowych firma dostarczyła 20 nowych rozjazdów. W całym projekcie przewidziano łącznie 50 sztuk, które mają zostać dostarczone do 2027 roku.
Dolní Polubný – linia zębatkowa Tanvald–Kořenov
DTVS zaprojektowała i wyprodukowała trzy specjalne rozjazdy zębatkowe typu Abt, przywracając pełną funkcjonalność jednej z najbardziej wyjątkowych linii górskich w Europie Środkowej. Rozwiązanie to jest zarówno technicznie złożone, jak i historycznie ważne dla regionu.
Jezernice – modernizacja linii Lipník nad Bečvou–Drahotuše
DTVS dostarcza tu dwa rozjazdy wyposażone w nowoczesne sprężyste mocowania zmniejszające różnice sztywności pomiędzy torem klasycznym a rozjazdem. Rozwiązanie to wydłuża żywotność, redukuje wymagania utrzymaniowe i poprawia komfort jazdy.
Inne projekty w Czechach
W 2025 roku firma dostarczyła:
- ponad 200 rozjazdów korytarzowych,
- 11 nietypowych konstrukcji w tym podwójne rozjazdy krzyżowe (DKS),
- 12 rozjazdów dla praskiego metra.
Do końca roku DTVS planuje wysyłki wielu części zamiennych do Turcji, 6 rozjazdów tramwajowych dla nowej linii w Koszycach oraz kolejnych 6 rozjazdów dla metra praskiego.
O firmie DT – Výhybkárna a strojírna
DTVS to jeden z największych producentów rozjazdów kolejowych i tramwajowych w Europie Środkowej, działający od niemal 70 lat. Firma eksportuje swoje produkty do ponad 30 krajów, koncentrując się na innowacjach, jakości, zaawansowanej technologii i dostosowaniu rozwiązań do indywidualnych potrzeb klientów. Jej portfolio obejmuje również projekty dla linii dużych prędkości i skomplikowanych systemów transportu miejskiego.








Komentarze