Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do końca września PKP CARGO zwolni 765 osób

inforail
12.08.2025 08:30
0 Komentarzy

PKP Cargo – jeden z największych przewoźników kolejowych w Polsce i Europie – poinformował o rozpoczęciu kolejnej fali zwolnień grupowych.

Proces redukcji zatrudnienia ma potrwać do 30 września 2025 r. i objąć maksymalnie 765 pracowników. Decyzja ta jest konsekwencją braku porozumienia ze związkami zawodowymi w sprawie zmian w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy (ZUZP), które miały stanowić alternatywę dla redukcji etatów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były główne powody decyzji PKP Cargo o rozpoczęciu zwolnień grupowych w 2025 roku?
  2. Jakie zmiany w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy proponował zarząd spółki w zamian za rezygnację ze zwolnień?
  3. W jaki sposób PKP Cargo planuje wesprzeć pracowników, którzy stracą pracę w wyniku redukcji etatów?
Pociąg PKP CARGO
Pociąg PKP CARGO

Brak zgody na ograniczenie przywilejów

Pod koniec czerwca 2025 r. zarząd PKP Cargo zaproponował związkom zawodowym modyfikację lub rezygnację z niektórych, najbardziej kosztownych elementów ZUZP. Wśród nich znalazły się m.in.:

  • 100-procentowe wynagrodzenie chorobowe,
  • wydłużone, nawet sześciomiesięczne okresy wypowiedzenia,
  • dodatki za pracę w niedziele i święta wykonywaną zgodnie z harmonogramem,
  • odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla emerytów, który nie jest obowiązkowy w przepisach powszechnych.

Zarząd argumentował, że rezygnacja z tych świadczeń, wykraczających poza wymogi Kodeksu pracy, pozwoliłaby osiągnąć porównywalne oszczędności do planowanych efektów redukcji zatrudnienia, a dodatkowo umożliwiłaby wprowadzenie systemu motywacyjnego opartego na efektywności pracy o rok wcześniej, niż zakładał harmonogram.

Termin uzgodnienia zmian upłynął 31 lipca 2025 r., jednak strona społeczna nie przedstawiła swojego stanowiska. Brak odpowiedzi został uznany za brak akceptacji dla propozycji, co – jak podkreśla zarząd – zmusiło spółkę do uruchomienia procesu zwolnień.

Plan restrukturyzacyjny do 2031 roku

Obecna decyzja wpisuje się w szerszy Plan Restrukturyzacyjny PKP Cargo, przyjęty w czerwcu br. Dokument obejmuje działania rozłożone na lata do 2031 r., a jego celem jest stabilizacja sytuacji finansowej spółki, spłata zobowiązań, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie warunków do przyszłych inwestycji rozwojowych.

– Realizacja Planu Restrukturyzacyjnego jest warunkiem uratowania spółki. Jednym z jego elementów jest zmniejszenie kosztów stałych, w tym osobowych, w 2025 roku – podkreśliła Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji. – Wobec braku akceptacji dla alternatywnego rozwiązania musimy rozpocząć restrukturyzację zatrudnienia – dodała.

Druga fala redukcji w ciągu dwóch lat

Nie jest to pierwsza redukcja zatrudnienia w PKP Cargo w ostatnich latach. W lipcu 2024 r. spółka przeprowadziła szeroko zakrojone zwolnienia, które objęły aż 3 665 pracowników. W efekcie obecnie zatrudnienie wynosi ok. 10 tys. osób.

Przyczyną kolejnej fali zwolnień jest – jak wskazuje zarząd – fatalna kondycja finansowa firmy oraz spadek wolumenu przewozów. W 2024 r. PKP Cargo zanotowało stratę netto w wysokości 2,41 mld zł przy EBITDA nieprzekraczającej 300 mln zł. Malejące zapotrzebowanie na usługi spółki wymusza ograniczenie kosztów i dostosowanie zasobów do rzeczywistej skali działalności.

Zmiany organizacyjne i formalne konsultacje

1 sierpnia 2025 r. spółka weszła w nową, scentralizowaną strukturę organizacyjną. Centrala i siedem zakładów, które wcześniej funkcjonowały jako odrębne jednostki, zostały połączone w jeden podmiot. Ma to – według zarządu – zwiększyć efektywność, poprawić skuteczność operacyjną i przynieść dodatkowe oszczędności.

Wprowadzenie nowej struktury wymusiło ponowne, 20-dniowe konsultacje ze związkami zawodowymi w sprawie planowanych zwolnień, jednak liczba redukowanych etatów (do 765 osób), kryteria oraz zakres wyłączeń pozostały bez zmian w stosunku do ustaleń z czerwca.

Wsparcie dla odchodzących pracowników

Proces wręczania wypowiedzeń ma zakończyć się do 30 września 2025 r. Równolegle spółka planuje uruchomienie programów wsparcia dla zwalnianych pracowników, podobnych do tych realizowanych w roku ubiegłym. Obejmą one m.in. pomoc w znalezieniu zatrudnienia w innych przedsiębiorstwach z branży kolejowej.

– Pomimo konieczności przeprowadzenia tego trudnego procesu, mamy nadzieję, że sytuacja na rynku kolejowych przewozów towarowych poprawi się dzięki planowanym dużym inwestycjom infrastrukturalnym, co zapewni niezbędną pracę przewozową dla załogi PKP Cargo – podsumowuje prezes Wasilewska-Semail.

Komentarze