Dlaczego TLK Flisak nie zatrzymuje się w Lipnie. Krótka odpowiedź PKP Intercity
Jak już pisaliśmy do redakcji InfoRail.pl zgłosił się Czytelnik, który zwrócił uwagę na decyzję PKP Intercity dotyczącą objazdu pociągu TLK „Flisak”. Mimo że skład przejeżdża przez Lipno – liczące blisko 17 tysięcy mieszkańców i będące stolicą powiatu – nie zatrzymuje się tam nawet na chwilę.
Decyzja ta wywołała oburzenie w lokalnej społeczności, która czuje się pominięta i pozbawiona szansy na bezpośrednie połączenie z najważniejszymi miastami Polski.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego pociąg IC „Flisak” nie zatrzymuje się w Lipnie, mimo że przejeżdża przez to miasto w trakcie objazdu?
- Jakie korzyści dla mieszkańców powiatu lipnowskiego mogłoby przynieść tymczasowe wprowadzenie postoju handlowego w Lipnie?
- Czy PKP Intercity rozważa możliwość zmiany decyzji i uwzględnienia Lipna jako przystanku na trasie objazdowej pociągu „Flisak”?
Objazd bez zatrzymania
Z powodu remontu linii kolejowej nr 33 pociąg IC „Flisak”, kursujący między Katowicami a Gdynią, został skierowany na trasę objazdową przez Chełmżę, Toruń Wschodni, Lipno i Sierpc. Odcinek między Toruniem Wschodnim a Sierpcem – liczący około 80 km – pociąg pokonuje jednak bez ani jednego postoju.
Zastanawia to tym bardziej, że skład zatrzymuje się wcześniej w Chełmży – mieście mniejszym niż Lipno, zarówno pod względem liczby mieszkańców, jak i znaczenia administracyjnego. Lipno, jako stolica powiatu, wydaje się naturalnym kandydatem do krótkiego postoju, zwłaszcza że mieszkańcy regionu mogliby wówczas zyskać dostęp do szeregu dogodnych połączeń dalekobieżnych.
Utracona szansa na dogodne połączenia
Postój w Lipnie – nawet dwuminutowy – otworzyłby mieszkańcom dostęp do wielu atrakcyjnych kierunków, takich jak Gdynia, Trójmiasto, Malbork, Grudziądz, Częstochowa, Piotrków Trybunalski, Łódź, Kutno czy Płock. Byłoby to szczególnie korzystne w sezonie letnim, kiedy wielu mieszkańców planuje wyjazdy wakacyjne, także nad morze.
Jak wskazuje nasz Czytelnik, techniczna możliwość zatrzymania pociągu istnieje, a jego czas przejazdu nie uległby znacznemu wydłużeniu. Tymczasem mieszkańcy muszą zadowolić się jedynie widokiem przejeżdżającego składu – dosłownie „pod nosem” – bez możliwości wejścia na jego pokład.
Wyjaśnienie PKP Intercity
Na pytanie redakcji InfoRail.pl dotyczące pominięcia Lipna, przedstawicielka PKP Intercity – Anna Zakrzewska – odpowiedziała krótko: „ze względu na tymczasowy charakter trasy objazdowej inne postoje handlowe nie były rozważane (niż na stacji Toruń Wschodni)”. Odpowiedź ta nie satysfakcjonuje mieszkańców regionu, którzy nie kryją rozczarowania.
Czy naprawdę tymczasowy charakter objazdu uniemożliwia choćby krótkie zatrzymanie w ważnym ośrodku regionalnym? Czy przewoźnik nie powinien – w imię zrównoważonego rozwoju i dostępności transportu publicznego – wykorzystać okazji, by przybliżyć ofertę kolejową mieszkańcom mniejszych miast?
Pytania bez odpowiedzi
Portal InfoRail.pl wystosował pytania do Ministerstwa Infrastruktury. Chcemy dowiedzieć się, czy możliwe jest wprowadzenie korekty w trasie objazdowej i uwzględnienie Lipna jako przystanku handlowego – nawet jeśli tymczasowego.
Pytania pozostały bez odpowiedzi.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze