Deutsche Bahn stawia na „nowy start”. Głęboka reforma struktury i programy poprawy jakości od 2026 roku
Deutsche Bahn rozpoczyna gruntowną przebudowę swojej struktury organizacyjnej. Nowa prezes koncernu, Evelyn Palla, zaledwie dziesięć tygodni po objęciu stanowiska, przedstawiła plan głębokiego „restartu DB”, który od 1 stycznia 2026 roku ma uczynić niemiecką kolej bardziej sprawną, szybszą w podejmowaniu decyzji i wyraźnie bardziej zorientowaną na potrzeby pasażerów.
Koncepcja została już pozytywnie przyjęta przez radę nadzorczą Deutsche Bahn AG, a kolejne etapy zmian będą wdrażane do końca 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie kluczowe zmiany w strukturze zarządzania Deutsche Bahn zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2026 roku?
- W jaki sposób redukcja liczby szczebli kierowniczych i decentralizacja decyzji mają wpłynąć na funkcjonowanie kolei i obsługę pasażerów?
- Jakie konkretne działania obejmują trzy programy natychmiastowe Deutsche Bahn i jakie korzyści odczują dzięki nim podróżni już w 2026 roku?
Nowa struktura DB od 1 stycznia 2026 roku
Kluczowym elementem reformy jest wprowadzenie nowej struktury koncernu, opartej na mniejszej liczbie jednostek organizacyjnych i wyraźnym ograniczeniu kadry kierowniczej. Celem jest przeniesienie decyzji jak najbliżej działalności operacyjnej, a tym samym bliżej klientów. Deutsche Bahn zakłada redukcję liczby najwyższych menedżerów aż o 50 procent oraz odejście od rozbudowanych, wieloszczeblowych procesów decyzyjnych.
– Lepsza kolej wymaga konsekwentnego nowego otwarcia i radykalnej zmiany myślenia na wszystkich poziomach. Chcemy, aby DB stała się szczuplejsza, szybsza i bardziej przyjazna klientom – podkreśla Evelyn Palla. Jak zaznacza, powrót do niezawodności kolei to „droga wielu małych kroków”, ale pierwsze efekty pasażerowie mają odczuć już w 2026 roku.
Mniej zarządów, mniej szczebli, więcej odpowiedzialności
Od początku 2026 roku liczba resortów w zarządzie DB zostanie ograniczona do sześciu. Zlikwidowane zostaną dotychczasowe obszary Technik/Digitalizacja oraz Infrastruktura. Jednocześnie Deutsche Bahn wyraźnie rozdziela działalność o charakterze użyteczności publicznej, realizowaną przez DB InfraGO AG, od działalności stricte konkurencyjnej, co ma zapewnić większą przejrzystość i zgodność z oczekiwaniami właściciela, czyli państwa.
Równolegle nastąpi głęboka restrukturyzacja poniżej poziomu zarządu. Zniknie cała warstwa pośrednia pomiędzy zarządem a pierwszym szczeblem kierowniczym, a liczba jednostek organizacyjnych na tym poziomie zostanie zmniejszona z 43 do 22. Oznacza to znaczące ograniczenie liczby stanowisk kierowniczych i uproszczenie struktury decyzyjnej.
Redukcja kosztów i zmiany kadrowe w centrali
Deutsche Bahn zapowiada dalsze ograniczanie tzw. overheadu, czyli kosztów administracyjnych w centrali koncernu. Proces redukcji zatrudnienia w strukturach zarządczych będzie kontynuowany, a szczegółowe cele zostaną określone w 2026 roku. Pracownikom objętym zmianami DB zamierza zaoferować nowe możliwości zatrudnienia w ramach wewnętrznego rynku pracy w całym koncernie.
Zmiany obejmą także spółki operacyjne. DB Fernverkehr oraz DB Regio uproszczą swoje struktury decyzyjne, a samodzielne działy marketingu w zarządach tych spółek zostaną zlikwidowane i włączone do innych obszarów.

Nowy zarząd DB InfraGO i większy nacisk na infrastrukturę
Szczególne znaczenie w planach reform ma infrastruktura kolejowa. W DB InfraGO AG, odpowiedzialnej za sieć kolejową, liczba członków zarządu zostanie zmniejszona z ośmiu do sześciu. Kluczową zmianą będzie ponowne połączenie odpowiedzialności za prowadzenie ruchu i realizację inwestycji infrastrukturalnych w jednym resorcie. Również na poziomie regionalnym pojawią się jasno określeni odpowiedzialni za koordynację prac torowych i przerw w ruchu, tak aby lepiej godzić potrzeby wszystkich przewoźników.
Jakość pod bezpośrednim nadzorem prezes DB
Nowością będzie także centralne zarządzanie jakością, podporządkowane bezpośrednio prezes DB. Deutsche Bahn wprowadzi nowy system sterowania jakością i efektywnością ekonomiczną na wszystkich poziomach organizacji. Zamiast rozbudowanych programów i szerokiego zestawu wskaźników, odpowiedzialność za realizację celów jakościowych i finansowych zostanie przeniesiona bezpośrednio do struktur operacyjnych poszczególnych segmentów biznesowych.
Również wewnętrzni usługodawcy, tacy jak sprzedaż czy utrzymanie taboru, mają zostać silniej podporządkowani potrzebom poszczególnych spółek i linii biznesowych.
Trzy programy natychmiastowe dla pasażerów
Równolegle z reformą organizacyjną Deutsche Bahn uruchomi w 2026 roku trzy tzw. programy natychmiastowe, których celem jest szybka i odczuwalna poprawa jakości podróży. Tylko na ten cel DB przeznaczy dodatkowo ponad 140 mln euro.
Programy obejmą poprawę komfortu w pociągach dalekobieżnych, lepszą i bardziej przejrzystą komunikację z pasażerami, a także zwiększenie bezpieczeństwa i czystości na dworcach. W praktyce oznacza to m.in. wprowadzenie mobilnych zespołów sprzątających, intensyfikację czyszczenia składów przed i w trakcie podróży oraz większą dbałość o sprawność toalet i działanie gastronomii pokładowej.
Reforma zgodna z rządową strategią kolejową
Plan „restartu DB” wpisuje się w rządową strategię poprawy jakości usług kolejowych w Niemczech, zaprezentowaną we wrześniu 2025 roku przez federalnego ministra transportu Patricka Schniedera. Celem jest zwiększenie zaufania pasażerów do kolei i stworzenie solidnych podstaw pod długofalową poprawę punktualności, co – jak przyznaje sama Deutsche Bahn – będzie procesem rozłożonym na lata, wymagającym przede wszystkim modernizacji infrastruktury.
Jak podkreśla Evelyn Palla, zmiany organizacyjne i programy natychmiastowe mają dać jasny sygnał: niemiecka kolej zaczyna się zmieniać, a pasażerowie powinni odczuć to już w najbliższych latach.




Komentarze