Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Deutsche Bahn stawia na „nowy start”. Głęboka reforma struktury i programy poprawy jakości od 2026 roku

inforail
23.12.2025 09:30
0 Komentarzy

Deutsche Bahn rozpoczyna gruntowną przebudowę swojej struktury organizacyjnej. Nowa prezes koncernu, Evelyn Palla, zaledwie dziesięć tygodni po objęciu stanowiska, przedstawiła plan głębokiego „restartu DB”, który od 1 stycznia 2026 roku ma uczynić niemiecką kolej bardziej sprawną, szybszą w podejmowaniu decyzji i wyraźnie bardziej zorientowaną na potrzeby pasażerów.

Koncepcja została już pozytywnie przyjęta przez radę nadzorczą Deutsche Bahn AG, a kolejne etapy zmian będą wdrażane do końca 2026 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe zmiany w strukturze zarządzania Deutsche Bahn zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2026 roku?
  2. W jaki sposób redukcja liczby szczebli kierowniczych i decentralizacja decyzji mają wpłynąć na funkcjonowanie kolei i obsługę pasażerów?
  3. Jakie konkretne działania obejmują trzy programy natychmiastowe Deutsche Bahn i jakie korzyści odczują dzięki nim podróżni już w 2026 roku?

Nowa struktura DB od 1 stycznia 2026 roku

Kluczowym elementem reformy jest wprowadzenie nowej struktury koncernu, opartej na mniejszej liczbie jednostek organizacyjnych i wyraźnym ograniczeniu kadry kierowniczej. Celem jest przeniesienie decyzji jak najbliżej działalności operacyjnej, a tym samym bliżej klientów. Deutsche Bahn zakłada redukcję liczby najwyższych menedżerów aż o 50 procent oraz odejście od rozbudowanych, wieloszczeblowych procesów decyzyjnych.

– Lepsza kolej wymaga konsekwentnego nowego otwarcia i radykalnej zmiany myślenia na wszystkich poziomach. Chcemy, aby DB stała się szczuplejsza, szybsza i bardziej przyjazna klientom – podkreśla Evelyn Palla. Jak zaznacza, powrót do niezawodności kolei to „droga wielu małych kroków”, ale pierwsze efekty pasażerowie mają odczuć już w 2026 roku.

Mniej zarządów, mniej szczebli, więcej odpowiedzialności

Od początku 2026 roku liczba resortów w zarządzie DB zostanie ograniczona do sześciu. Zlikwidowane zostaną dotychczasowe obszary Technik/Digitalizacja oraz Infrastruktura. Jednocześnie Deutsche Bahn wyraźnie rozdziela działalność o charakterze użyteczności publicznej, realizowaną przez DB InfraGO AG, od działalności stricte konkurencyjnej, co ma zapewnić większą przejrzystość i zgodność z oczekiwaniami właściciela, czyli państwa.

Równolegle nastąpi głęboka restrukturyzacja poniżej poziomu zarządu. Zniknie cała warstwa pośrednia pomiędzy zarządem a pierwszym szczeblem kierowniczym, a liczba jednostek organizacyjnych na tym poziomie zostanie zmniejszona z 43 do 22. Oznacza to znaczące ograniczenie liczby stanowisk kierowniczych i uproszczenie struktury decyzyjnej.

Redukcja kosztów i zmiany kadrowe w centrali

Deutsche Bahn zapowiada dalsze ograniczanie tzw. overheadu, czyli kosztów administracyjnych w centrali koncernu. Proces redukcji zatrudnienia w strukturach zarządczych będzie kontynuowany, a szczegółowe cele zostaną określone w 2026 roku. Pracownikom objętym zmianami DB zamierza zaoferować nowe możliwości zatrudnienia w ramach wewnętrznego rynku pracy w całym koncernie.

Zmiany obejmą także spółki operacyjne. DB Fernverkehr oraz DB Regio uproszczą swoje struktury decyzyjne, a samodzielne działy marketingu w zarządach tych spółek zostaną zlikwidowane i włączone do innych obszarów.

Pociąg DB
Pociąg DB

Nowy zarząd DB InfraGO i większy nacisk na infrastrukturę

Szczególne znaczenie w planach reform ma infrastruktura kolejowa. W DB InfraGO AG, odpowiedzialnej za sieć kolejową, liczba członków zarządu zostanie zmniejszona z ośmiu do sześciu. Kluczową zmianą będzie ponowne połączenie odpowiedzialności za prowadzenie ruchu i realizację inwestycji infrastrukturalnych w jednym resorcie. Również na poziomie regionalnym pojawią się jasno określeni odpowiedzialni za koordynację prac torowych i przerw w ruchu, tak aby lepiej godzić potrzeby wszystkich przewoźników.

Jakość pod bezpośrednim nadzorem prezes DB

Nowością będzie także centralne zarządzanie jakością, podporządkowane bezpośrednio prezes DB. Deutsche Bahn wprowadzi nowy system sterowania jakością i efektywnością ekonomiczną na wszystkich poziomach organizacji. Zamiast rozbudowanych programów i szerokiego zestawu wskaźników, odpowiedzialność za realizację celów jakościowych i finansowych zostanie przeniesiona bezpośrednio do struktur operacyjnych poszczególnych segmentów biznesowych.

Również wewnętrzni usługodawcy, tacy jak sprzedaż czy utrzymanie taboru, mają zostać silniej podporządkowani potrzebom poszczególnych spółek i linii biznesowych.

Trzy programy natychmiastowe dla pasażerów

Równolegle z reformą organizacyjną Deutsche Bahn uruchomi w 2026 roku trzy tzw. programy natychmiastowe, których celem jest szybka i odczuwalna poprawa jakości podróży. Tylko na ten cel DB przeznaczy dodatkowo ponad 140 mln euro.

Programy obejmą poprawę komfortu w pociągach dalekobieżnych, lepszą i bardziej przejrzystą komunikację z pasażerami, a także zwiększenie bezpieczeństwa i czystości na dworcach. W praktyce oznacza to m.in. wprowadzenie mobilnych zespołów sprzątających, intensyfikację czyszczenia składów przed i w trakcie podróży oraz większą dbałość o sprawność toalet i działanie gastronomii pokładowej.

Reforma zgodna z rządową strategią kolejową

Plan „restartu DB” wpisuje się w rządową strategię poprawy jakości usług kolejowych w Niemczech, zaprezentowaną we wrześniu 2025 roku przez federalnego ministra transportu Patricka Schniedera. Celem jest zwiększenie zaufania pasażerów do kolei i stworzenie solidnych podstaw pod długofalową poprawę punktualności, co – jak przyznaje sama Deutsche Bahn – będzie procesem rozłożonym na lata, wymagającym przede wszystkim modernizacji infrastruktury.

Jak podkreśla Evelyn Palla, zmiany organizacyjne i programy natychmiastowe mają dać jasny sygnał: niemiecka kolej zaczyna się zmieniać, a pasażerowie powinni odczuć to już w najbliższych latach.

Komentarze