Decyzja w sprawie strategicznego partnerstwa PFR i Talgo odłożona w czasie
Polski Państwowy Fundusz Rozwoju (PFR) wyraził zainteresowanie zawarciem strategicznych porozumień z hiszpańskimi inwestorami w celu złożenia przyjaznej oferty na Talgo.
Celem tych działań jest utrzymanie hiszpańskiego charakteru spółki oraz uzyskanie akceptacji hiszpańskiego rządu, który w zeszłym roku zablokował przejęcie Talgo przez węgierską grupę Magyar Vagon.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego PFR chce nawiązać strategiczne partnerstwo z inwestorami hiszpańskimi w sprawie Talgo?
- Jakie korzyści dla polskiego i hiszpańskiego przemysłu kolejowego może przynieść współpraca między Talgo a Pesa?
- Dlaczego hiszpański rząd w zeszłym roku zablokował przejęcie Talgo przez węgierską grupę Magyar Vagon?
PFR podkreśla znaczenie hiszpańskiego charakteru Talgo
Jak informują źródła PFR cytowane przez agencję Europa Press, fundusz rozumie wagę zachowania hiszpańskiej tożsamości Talgo. Dlatego będzie dążył do znalezienia rozwiązania, które zadowoli hiszpańskich partnerów i pozwoli na dalszy rozwój spółki.
Zdaniem polskiego funduszu, Talgo jest firmą „bardzo interesującą”, a jej oferta przemysłowa uzupełnia działalność Pesa – polskiego producenta taboru kolejowego, który nie posiada w swoim portfolio pociągów dużych prędkości, w przeciwieństwie do Talgo.
Obie firmy już we wrześniu 2024 roku podpisały umowę, na mocy której wspólnie zaprezentowały projekt pociągów dużych prędkości dla rozwijającej się sieci kolejowej w Polsce. PFR podkreśla, że niezależnie od ostatecznej struktury właścicielskiej Talgo, ewentualna współpraca polsko-hiszpańska może przynieść atrakcyjne korzyści dla przemysłu kolejowego w Hiszpanii.
Decyzja w sprawie oferty przesunięta na luty
Początkowo termin na złożenie potencjalnej oferty na przejęcie Talgo miał upłynąć pod koniec stycznia 2025 roku, jednak obecnie został przesunięty na połowę lutego. PFR w tym celu zatrudnił bank Société Générale, który analizuje możliwość złożenia konkretnej propozycji zakupu hiszpańskiego producenta pociągów.
Talgo posiada fabryki w Álavie i Madrycie oraz zatrudnia 2,9 tys. pracowników. Z kolei Pesa, polski producent taboru kolejowego, ma prawie 4 tys. pracowników w swoich zakładach w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim oraz współpracuje z ponad 1,5 tys. firm. Pojazdy produkowane przez Pesa są eksploatowane nie tylko w Polsce, ale także w Niemczech, Włoszech, Czechach i na Białorusi.
Wartość Talgo i sytuacja na rynku akcji
Obecnie akcje Talgo notowane na hiszpańskim rynku straciły 0,26% w porannej sesji, osiągając wartość 3,84 euro za akcję. Dla porównania, w zeszłym roku Magyar Vagon zaoferował 5 euro za akcję, co dawało całkowitą wycenę spółki na około 620 milionów euro.
Decyzja o ewentualnym przejęciu Talgo przez PFR oraz jego hiszpańskich partnerów może znacząco wpłynąć na przyszłość zarówno hiszpańskiego, jak i polskiego przemysłu kolejowego, otwierając nowe możliwości rozwoju na rynku kolei dużych prędkości w Europie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze