Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy wróci bezpośredni pociąg z Żywca do Warszawy? A może do Zwardonia i na Słowację?

inforail
04.09.2025 12:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację posłanki Małgorzaty Pępek, dotyczącą przywrócenia bezpośredniego połączenia kolejowego Żywiec – Warszawa po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 139, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło swoje stanowisko.

Zawieszenie kursowania pociągów na odcinku Żywiec – Bielsko-Biała – Żywiec od 6 maja br. uzasadniono koniecznością przeprowadzenia prac modernizacyjnych. Resort podkreśla, że kluczowym celem jest zapewnienie sprawnej i komfortowej komunikacji w regionach o dużym potencjale turystycznym, takich jak Beskid Żywiecki.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego zawieszono kursowanie pociągów na odcinku Żywiec – Bielsko-Biała?
  2. Jakie nowe połączenia kolejowe rozważa Ministerstwo Infrastruktury po zakończeniu modernizacji linii nr 139?
  3. Jakie stanowisko zajmuje resort w sprawie ewentualnego wydłużenia połączeń do Zwardonia?
Stacja Żywiec
Stacja Żywiec

Modernizacja priorytetem

Frekwencja pasażerów, obok dostępności infrastruktury, czasu przejazdu czy zapotrzebowania społecznego, stanowi jeden z istotnych czynników przy projektowaniu oferty przewozowej. Jednak szczegółowe dane dotyczące liczby pasażerów w pociągach PKP Intercity są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa i nie są publicznie udostępniane.

Scenariusze dla przyszłych rozkładów jazdy

Ministerstwo analizuje różne warianty rozwoju siatki połączeń. Jednym z nich jest przywrócenie kursów bezpośrednich na trasie Żywiec – Warszawa oraz uruchomienie relacji Poznań – Zakopane przez Żywiec. Ostateczne decyzje w tej sprawie zapadną jednak dopiero po zakończeniu wszystkich prac infrastrukturalnych na linii kolejowej nr 139 oraz w obrębie węzła katowickiego. Warunkiem jest również udostępnienie przez zarządcę infrastruktury możliwości składania zamówień na nowe trasy.

Resort zaznacza, że dzięki modernizacji czas przejazdu ulegnie wyraźnemu skróceniu – zarówno na odcinku Warszawa – Żywiec dla pociągów PKP Intercity, jak i na trasie Żywiec – Zwardoń obsługiwanej przez pociągi regionalne.

Współpraca ze Słowacją?

W kontekście ewentualnego przedłużenia połączeń do Zwardonia Ministerstwo Infrastruktury deklaruje otwartość na rozmowy ze stroną słowacką. Na razie jednak nie przewiduje się wydłużenia relacji na odcinku Żywiec – Zwardoń.

Komentarze