Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI

Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, przekazał nowe informacje dotyczące funkcjonowania pociągów kategorii EIP/EIC, które są uruchamiane na zasadach komercyjnych przez spółkę, czyli na własne ryzyko handlowe, bez dofinansowania ze środków budżetu państwa.
Oznacza to, że PKP Intercity S.A. posiada pełną autonomię decyzyjną w zakresie ustalania siatki tych połączeń – zarówno w kwestii liczby kursów, tras, godzin kursowania, jak i stacji zatrzymań. Decyzje o rozszerzeniu lub ograniczeniu oferty podejmowane są na podstawie przewidywanych lub uzyskiwanych wyników finansowych, co sprawia, że uruchamianie nowych kursów jest uzasadnione jedynie w przypadku satysfakcjonujących prognoz finansowych.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria i analizy decydują o uruchomieniu nowych połączeń pociągów kategorii EIP/EIC według przekazanej informacji?
- Jakie zmiany zostały wprowadzone w relacji Warszawa – Jelenia Góra w odpowiedzi na niską frekwencję na odcinku Wrocław – Jelenia Góra?
- Jakie działania planuje Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP Intercity S.A., aby poprawić poranny dojazd z Jeleniej Góry i Wałbrzycha do Wrocławia oraz powrót do Warszawy?
Co z połączeniem do Jeleniej Góry?
Na podstawie szczegółowej analizy frekwencji w pociągach EIP obsługujących relację Warszawa – Jelenia Góra, spółka PKP Intercity S.A. podjęła decyzję o skróceniu tego połączenia. Segment Wrocław – Jelenia Góra – Wrocław, charakteryzujący się bardzo niską frekwencją, został wyeliminowany. Niska liczba pasażerów na tym odcinku wynika m.in. z konkurencyjnej oferty tańszych pociągów, uruchamianych przez Koleje Dolnośląskie S.A. Dzięki temu zmodyfikowanemu podejściu oferta ma lepiej odpowiadać potrzebom rynku i umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie zasobów przewoźnika.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W godzinach zbliżonych do kursowania pociągu Pendolino, PKP Intercity S.A. planuje uruchomienie nowego pociągu IC „Sudety”. Trasa nowego połączenia przebiegać będzie przez Wałbrzych i Katowice, kończąc w Krakowie Głównym. To rozwiązanie ma na celu zwiększenie dostępności atrakcyjnych połączeń, które lepiej wpisują się w zapotrzebowanie pasażerów na podróże w określonych godzinach. Dla porannych podróżnych do Wrocławia, tańszą alternatywę stanowią pociągi oferowane przez Koleje Dolnośląskie S.A., natomiast dojazd do Warszawy w godzinach przedpołudniowych będzie możliwy z jedną przesiadką.
Ministerstwo Infrastruktury we współpracy ze spółką PKP Intercity S.A. nieustannie analizuje i planuje dalsze usprawnienia oferty, w tym poprawę możliwości porannego dojazdu z Jeleniej Góry i Wałbrzycha do Wrocławia oraz udoskonalenie połączeń powrotnych. Planowane zmiany mają wejść w życie wraz z aktualizacją rozkładu jazdy, która zacznie obowiązywać od 15 czerwca bieżącego roku. Celem tych działań jest jeszcze lepsze dostosowanie oferty do oczekiwań pasażerów oraz optymalizacja operacyjna przewoźnika.
Podsumowując, nowe podejście do zarządzania połączeniami EIP/EIC przez PKP Intercity S.A. opiera się na rygorystycznej analizie frekwencji oraz wyników finansowych. Dzięki temu spółka może podejmować decyzje, które eliminują mało rentowne odcinki, a jednocześnie wprowadzać nowe kursy, takie jak IC „Sudety”, odpowiadające na realne potrzeby podróżnych. Współpraca z Ministerstwem Infrastruktury oraz elastyczność oferty mają na celu podniesienie jakości usług transportowych i zapewnienie komfortu wszystkim użytkownikom kolei.
Komentarze