Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy IC Sobieski wróci do Gdyni? Już wiemy

inforail
13.02.2025 11:30
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą przyszłości pociągu IC „Sobieski” na trasie Gdynia Główna – Wiedeń, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przedstawił stanowisko resortu.

Choć wydłużenie trasy „Sobieskiego” do Gdyni nie jest obecnie planowane, ministerstwo zapewnia, że trwają prace nad kompleksową optymalizacją międzynarodowych połączeń kolejowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne powody rezygnacji z wydłużenia trasy pociągu IC „Sobieski” do Gdyni według Ministerstwa Infrastruktury?
  2. W jaki sposób nowe połączenie „Baltic Express” ma wpłynąć na dostępność transportową północnej Polski?
  3. Na czym polega projekt Horyzontalnego Rozkładu Jazdy i jakie korzyści ma przynieść pasażerom?
Pociąg PKP IC
Pociąg PKP Intercity

Brak planów na wydłużenie trasy IC „Sobieski”

Jak poinformował wiceminister Malepszak, „wydłużenie relacji pociągu IC „Sobieski” do/z Gdyni w ramach najbliższej korekty rozkładu jazdy pociągów nie jest planowane”. Zamiast tego, od grudnia 2024 roku wprowadzono nowe międzynarodowe połączenia na trasie Gdynia – Praga – Gdynia pod nazwą „Baltic Express”, które mają zwiększyć dostępność transportową regionu.

Decyzja poprzedzona analizą

Na pytanie dotyczące wpływu decyzji o skróceniu trasy pociągu na mieszkańców północnej Polski, wiceminister podkreślił, że „Ministerstwo Infrastruktury dokłada wszelkich starań, aby rozkład jazdy pociągów w jak największym stopniu spełniał oczekiwania społeczne”, jednak zmiany w siatce połączeń są konieczne ze względu na optymalne wykorzystanie taboru i dostosowanie rozkładu do prac modernizacyjnych.

Według danych PKP Intercity, największą frekwencję na trasie „Sobieskiego” odnotowuje się na odcinku Gdynia Główna – Warszawa, a skrócenie relacji ma na celu poprawę punktualności, co jest kluczowe dla pociągów międzynarodowych.

„Długa trasa pociągu zwiększa również jego wrażliwość na doznanie opóźnień, co w przypadku pociągów międzynarodowych stwarza dodatkowe trudności w kontekście uzgodnionego z partnerem zagranicznym przekazania pociągu poza granicę kraju” – wyjaśnił Malepszak.

Przyszłość komunikacji międzynarodowej

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem Horyzontalnego Rozkładu Jazdy, który ma na celu integrację połączeń dalekobieżnych i regionalnych w powtarzalnym układzie, co ma zwiększyć dostępność transportu kolejowego w całym kraju.

Ponadto, resort podkreśla, że wszelkie zgłoszenia dotyczące rozkładu jazdy pociągów są analizowane z należytą starannością.

„Nieustannie wraz z przewoźnikiem oraz zarządcą infrastruktury analizujemy funkcjonowanie rynku kolejowego, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów” – zapewnił Malepszak.

Nowe perspektywy dla Warmii i Mazur

Ministerstwo podkreśla, że dalsze działania będą koncentrowały się na poprawie międzynarodowego skomunikowania regionów północnej Polski. W tym celu podejmowane są konsultacje z PKP Intercity, PKP PLK oraz CPK. W przyszłości planowane są inwestycje, które mogą wpłynąć na lepszą integrację transportu kolejowego z Europą Środkową.

Pomimo rezygnacji z wydłużenia trasy IC „Sobieski”, Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że podejmowane działania mają na celu poprawę jakości i dostępności transportu kolejowego. Uruchomienie nowych połączeń, takich jak „Baltic Express”, oraz wdrażanie zintegrowanego rozkładu jazdy mają pozytywnie wpłynąć na podróżnych, szczególnie w regionach północnej Polski.

Komentarze