Czekamy na tysięczny pojazd wyprodukowany przez Stadler Polska
Stadler Polska od niemal dwóch dekad konsekwentnie rozwija swoją działalność w Polsce, stając się jednym z kluczowych producentów pojazdów szynowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dziś firma dysponuje rozbudowaną strukturą organizacyjną, nowoczesnym zapleczem produkcyjnym oraz szeroką siecią dostawców w całym kraju.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy Stadler działa w Polsce i ile spółek oraz lokalizacji obejmuje jego działalność?
- Ilu pracowników zatrudnia Stadler Polska i z ilu polskich dostawców korzysta?
- Ile pojazdów wyprodukowano w Polsce dla klientów zagranicznych i ile sprzedano na rynku krajowym?
Nowoczesna produkcja oparta na wysokich standardach
Od 2006 roku Stadler w Polsce wyprodukował blisko 1000 pojazdów szynowych dla odbiorców z 17 krajów. Z tego ponad 300 pojazdów trafiło na rynek polski. Firma zatrudnia około 1800 pracowników i współpracuje z ponad 2000 polskich dostawców, tworząc łańcuch wartości, który zapewnia zatrudnienie szacunkowo nawet 10 tysiącom osób.
Kilka lokalizacji, jeden cel
Na strukturę Stadler Polska składają się cztery główne spółki funkcjonujące w ośmiu lokalizacjach:
- Siedlce – główny zakład produkcji pociągów, tramwajów i metra (ok. 1300 pracowników),
- Środa Wielkopolska – produkcja stalowych pudeł i ram wózków,
- Białystok – nowy zakład Stadler Converter specjalizujący się w produkcji przekształtników energoelektronicznych,
- Serwis – lokalizacje w Łodzi i Sochaczewie zapewniają obsługę eksploatowanych w Polsce flot.
Uzupełnieniem są biura inżynierskie w Poznaniu, Warszawie i Siedlcach oraz Centralna Dywizja Europy z siedzibą w Warszawie.
Produkcja dla Europy
Polski oddział Stadlera produkuje głównie pojazdy serii FLIRT, które stanowią aż 64% dotychczasowej produkcji (635 szt.). W ofercie są również tramwaje (203 szt.), pociągi GTW (113 szt.), metro (34 szt.) i jednostki piętrowe KISS (14 szt.).
Wśród najważniejszych klientów zagranicznych znajdują się przewoźnicy z Holandii, Niemiec, Włoch, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Czech. Eksport stanowi około 70% wszystkich zamówień realizowanych przez Stadler Polska.
Projekty 2025: międzynarodowe i lokalne
W 2025 roku firma realizuje wiele prestiżowych projektów. Dla litewskiego przewoźnika LTG Link powstają jednostki FLIRT EMU i BEMU, dla fińskiego VR Finland – 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, natomiast dla Kolei Mazowieckich – 64 pojazdy FLIRT. Duże zamówienia dotyczą też tramwajów TINA dla Hagi i Halle oraz metra dla Meryestravel.
Na rynku krajowym szczególne znaczenie mają dostawy dla PKP Intercity, Kolei Śląskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz MPK Kraków.
Współpraca z polskimi dostawcami
Stadler Polska intensywnie współpracuje z lokalnymi firmami, umożliwiając im nie tylko udział w projektach krajowych, ale także w eksporcie. Dzięki współpracy z firmą, wielu dostawców z Polski weszło na rynki zagraniczne, rozpoczynając współpracę z innymi oddziałami Grupy Stadler w Europie.
Inżynieria – fundament rozwoju
Dynamicznie rozwija się również Dział Inżynierii, który obecnie liczy 86 osób pracujących w trzech ośrodkach – w Poznaniu, Siedlcach i Warszawie. Specjalizacje obejmują m.in. inżynierię mechaniczną, elektryczną, oprogramowania, homologację, dokumentację oraz analizę bezpieczeństwa RAMS/LCC.
Z ponad 15-letnią historią, szerokim portfolio klientów i nowoczesnym zapleczem produkcyjnym, Stadler Polska jest nie tylko wiarygodnym dostawcą nowoczesnych pojazdów szynowych, ale również istotnym uczestnikiem transformacji transportu publicznego w Polsce i Europie. Inwestycje w rozwój, kompetencje inżynieryjne i sieć dostawców wskazują, że firma będzie odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu przyszłości kolei.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze