Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czekamy na tysięczny pojazd wyprodukowany przez Stadler Polska

inforail
09.06.2025 10:30
0 Komentarzy

Stadler Polska od niemal dwóch dekad konsekwentnie rozwija swoją działalność w Polsce, stając się jednym z kluczowych producentów pojazdów szynowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dziś firma dysponuje rozbudowaną strukturą organizacyjną, nowoczesnym zapleczem produkcyjnym oraz szeroką siecią dostawców w całym kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy Stadler działa w Polsce i ile spółek oraz lokalizacji obejmuje jego działalność?
  2. Ilu pracowników zatrudnia Stadler Polska i z ilu polskich dostawców korzysta?
  3. Ile pojazdów wyprodukowano w Polsce dla klientów zagranicznych i ile sprzedano na rynku krajowym?

Nowoczesna produkcja oparta na wysokich standardach

Od 2006 roku Stadler w Polsce wyprodukował blisko 1000 pojazdów szynowych dla odbiorców z 17 krajów. Z tego ponad 300 pojazdów trafiło na rynek polski. Firma zatrudnia około 1800 pracowników i współpracuje z ponad 2000 polskich dostawców, tworząc łańcuch wartości, który zapewnia zatrudnienie szacunkowo nawet 10 tysiącom osób.

Kilka lokalizacji, jeden cel

Na strukturę Stadler Polska składają się cztery główne spółki funkcjonujące w ośmiu lokalizacjach:

  • Siedlce – główny zakład produkcji pociągów, tramwajów i metra (ok. 1300 pracowników),
  • Środa Wielkopolska – produkcja stalowych pudeł i ram wózków,
  • Białystok – nowy zakład Stadler Converter specjalizujący się w produkcji przekształtników energoelektronicznych,
  • Serwis – lokalizacje w Łodzi i Sochaczewie zapewniają obsługę eksploatowanych w Polsce flot.

Uzupełnieniem są biura inżynierskie w Poznaniu, Warszawie i Siedlcach oraz Centralna Dywizja Europy z siedzibą w Warszawie.

Produkcja dla Europy

Polski oddział Stadlera produkuje głównie pojazdy serii FLIRT, które stanowią aż 64% dotychczasowej produkcji (635 szt.). W ofercie są również tramwaje (203 szt.), pociągi GTW (113 szt.), metro (34 szt.) i jednostki piętrowe KISS (14 szt.).

Wśród najważniejszych klientów zagranicznych znajdują się przewoźnicy z Holandii, Niemiec, Włoch, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Czech. Eksport stanowi około 70% wszystkich zamówień realizowanych przez Stadler Polska.

Projekty 2025: międzynarodowe i lokalne

W 2025 roku firma realizuje wiele prestiżowych projektów. Dla litewskiego przewoźnika LTG Link powstają jednostki FLIRT EMU i BEMU, dla fińskiego VR Finland – 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, natomiast dla Kolei Mazowieckich – 64 pojazdy FLIRT. Duże zamówienia dotyczą też tramwajów TINA dla Hagi i Halle oraz metra dla Meryestravel.

Na rynku krajowym szczególne znaczenie mają dostawy dla PKP Intercity, Kolei Śląskich, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz MPK Kraków.

Współpraca z polskimi dostawcami

Stadler Polska intensywnie współpracuje z lokalnymi firmami, umożliwiając im nie tylko udział w projektach krajowych, ale także w eksporcie. Dzięki współpracy z firmą, wielu dostawców z Polski weszło na rynki zagraniczne, rozpoczynając współpracę z innymi oddziałami Grupy Stadler w Europie.

Inżynieria – fundament rozwoju

Dynamicznie rozwija się również Dział Inżynierii, który obecnie liczy 86 osób pracujących w trzech ośrodkach – w Poznaniu, Siedlcach i Warszawie. Specjalizacje obejmują m.in. inżynierię mechaniczną, elektryczną, oprogramowania, homologację, dokumentację oraz analizę bezpieczeństwa RAMS/LCC.

Z ponad 15-letnią historią, szerokim portfolio klientów i nowoczesnym zapleczem produkcyjnym, Stadler Polska jest nie tylko wiarygodnym dostawcą nowoczesnych pojazdów szynowych, ale również istotnym uczestnikiem transformacji transportu publicznego w Polsce i Europie. Inwestycje w rozwój, kompetencje inżynieryjne i sieć dostawców wskazują, że firma będzie odgrywać coraz większą rolę w kształtowaniu przyszłości kolei.

Komentarze