Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CUPT zaktualizował listę projektów kolejowych ze wsparciem z KPO. Polregio nadal za burtą

inforail
26.02.2025 13:45
0 Komentarzy

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) zaktualizowało listę konkursową w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na nowe pociągi pasażerskie.

Wszyscy wnioskodawcy z listy rezerwowej otrzymają pełne dofinansowanie, a ci, którzy mieli mieć obniżone wsparcie, otrzymają pełną wnioskowaną kwotę. To ogromny sukces dla regionów, które dzięki temu zyskają nowoczesny i ekologiczny tabor kolejowy.

Rozkład jazdy:

  • Kiedy planowane jest rozpoczęcie realizacji projektów zakupów nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w regionach, które otrzymały pełne dofinansowanie?
  • Jakie kryteria wyboru nie zostały spełnione przez projekty POLREGIO S.A. oraz niektóre wnioski Kolei Mazowieckich-KM, które nie uzyskały wsparcia?
  • Jakie konkretne korzyści dla pasażerów i gospodarki regionalnej przyniosą inwestycje w nowe pociągi pasażerskie realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy?
Pociąg Kolei Mazowieckich
Pociąg Kolei Mazowieckich

Lista projektów z pełnym dofinansowaniem

1.  Koleje Dolnośląskie S.A. – zakup 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych

Całkowity koszt: 313 324 050,00 zł

Wnioskowane wsparcie: 209 307 707,28 zł

Pełne dofinansowanie

2. Województwo Pomorskie – zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla aglomeracji trójmiejskiej

Całkowity koszt: 362 979 150,00 zł

Wnioskowane wsparcie: 247 808 400,00 zł

Pełne dofinansowanie

3. Województwo Łódzkie – zakup 10 sztuk taboru kolejowego w celu likwidacji wykluczenia komunikacyjnego

Całkowity koszt: 345 783 750,00 zł

Wnioskowane wsparcie: 236 145 000,00 zł

Pełne dofinansowanie

4. Koleje Mazowieckie-KM – zakup 10 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych

Całkowity koszt: 430 666 901,16 zł

Wnioskowane wsparcie: 294 000 000,00 zł

Pełne dofinansowanie

5. Koleje Mazowieckie-KM – zakup 11 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych

Całkowity koszt: 473 772 251,16 zł

Wnioskowane wsparcie: 323 400 000,00 zł

Pełne dofinansowanie

6. Koleje Mazowieckie-KM – zakup 14 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych

Całkowity koszt: 607 719 251,16 zł

Wnioskowane wsparcie: 411 600 000,00 zł

Pełne dofinansowanie

7. Województwo Wielkopolskie – poprawa mobilności mieszkańców poprzez zakup nowego taboru kolejowego

Całkowity koszt: 315 426 320,05 zł

Wnioskowane wsparcie: 215 271 136,62 zł

Pełne dofinansowanie

8. Województwo Zachodniopomorskie – dostawa fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych

Całkowity koszt: 261 448 800,00 zł

Wnioskowane wsparcie: 178 550 400,00 zł

Pełne dofinansowanie

9. Województwo Opolskie – zakup nowych pociągów dla usprawnienia transportu zbiorowego

Całkowity koszt: 212 960 000,00 zł

Wnioskowane wsparcie: 145 436 097,56 zł

Pełne dofinansowanie

10. Województwo Małopolskie – zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych usług przewozowych

Całkowity koszt: 579 988 050,00 zł

Wnioskowane wsparcie: 393 960 000,00 zł

Pełne dofinansowanie

11. Koleje Dolnośląskie S.A. – zakup 10 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych

Całkowity koszt: 313 465 500,00 zł

Wnioskowane wsparcie: 124 577 921,00 zł

Pełne dofinansowanie

Projekty, które nie spełniły kryteriów wyboru

Niestety, POLREGIO S.A. oraz niektóre projekty Kolei Mazowieckich-KM nie uzyskały wsparcia, gdyż nie spełniły kryteriów wyboru. Dotyczy to m.in. zakupu zespołów trakcyjnych w województwach mazowieckim, wielkopolskim, łódzkim, pomorskim, lubelskim, warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim, lubuskim oraz małopolskim.

Znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego

Przyznane dofinansowania wzmacniają potencjał transportu kolejowego w Polsce, poprawiając dostępność komunikacyjną i komfort podróży w regionach objętych wsparciem. Inwestycje te przyczynią się do ograniczenia emisji CO2 i zwiększenia efektywności przewozów pasażerskich. Dzięki realizacji projektów zwiększy się mobilność mieszkańców oraz konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce.

Aktualizacja listy konkursowej Krajowego Planu Odbudowy to dobra wiadomość dla pasażerów oraz gospodarki regionalnej. Pełne dofinansowanie kluczowych projektów w regionach: Mazowieckim, Łódzkim, Wielkopolskim, Pomorskim, Zachodniopomorskim, Małopolskim oraz Opolskim znacząco poprawi komfort podróży i dostępność komunikacyjną. Inwestycje te wspierają również rozwój nowoczesnego, ekologicznego transportu kolejowego w Polsce.

Komentarze