CPK znowu tłumaczy prędkość 350 km/h
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił, że projektowane linie Kolei Dużych Prędkości (KDP) będą przystosowane do prędkości eksploatacyjnej 350 km/h.
Jak podkreśla spółka, tylko pełne wykorzystanie potencjału infrastruktury pozwoli na osiągnięcie zakładanych celów, takich jak skrócenie czasów przejazdów i zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego względem samochodowego i lotniczego.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego CPK zdecydowało się podnieść maksymalną prędkość pociągów KDP do 350 km/h?
- Jakie skrócenie czasów przejazdu zapewni nowa infrastruktura i jakie będą jej główne parametry?
- W jaki sposób linia „Y” i nowe lotnisko CPK wpisują się w długofalową strategię rozwoju transportu w Polsce?
Powrót do pierwotnej koncepcji
Decyzja o zwiększeniu dopuszczalnej prędkości eksploatacyjnej do 350 km/h dotyczy przede wszystkim linii „Y” łączącej Warszawę, CPK, Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. Już w 2017 roku projektowano ją z myślą o takich parametrach geometrycznych. Poprzednie kierownictwo spółki planowało jednak ograniczenie prędkości do 250 km/h, co — jak wskazuje obecny zarząd — oznaczałoby niewykorzystanie aż 30% potencjału tej kosztownej inwestycji.
CPK podkreśla, że ograniczenie do 250 km/h mogłoby sprawić, że liczba pasażerów na nowych trasach byłaby niższa niż obecnie, co pokazują analizy oparte na Pasażerskim Modelu Transportowym. Spółka zaznacza również, że na świecie nie ma przypadków, by nowoczesna infrastruktura KDP była wykorzystywana jedynie w 70%.
Szybsze przejazdy, większa konkurencyjność
Zgodnie z nowymi założeniami, rozkłady jazdy będą planowane dla prędkości 320 km/h, z możliwością osiągnięcia 350 km/h przy użyciu odpowiedniego taboru. Dzięki temu znacząco skrócą się czasy przejazdów: z Warszawy do Wrocławia do 1 godz. 36 minut, a do Poznania – 1 godz. 38 minut. Dla porównania, obecnie przejazd między stolicą a Wrocławiem zajmuje około 4 godziny, a do Poznania – 2 godziny i 15 minut.
Projekt o strategicznym znaczeniu
Linia „Y”, o długości 480 km z odnogami do Poznania i Wrocławia, została określona przez CPK jako priorytet inwestycyjny. Spółka argumentuje, że tylko jej realizacja w pełnych parametrach umożliwi stworzenie funkcjonalnego systemu naczyń połączonych — efektywnego i konkurencyjnego wobec alternatywnych środków transportu.
Lotnisko CPK i KDP: elementy jednej układanki
W ramach Programu CPK powstaje nie tylko infrastruktura kolejowa, ale również centralne lotnisko, które ma zintegrować transport lotniczy i kolejowy. Port lotniczy, zlokalizowany między Warszawą a Łodzią, ma być przystosowany do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy w przyszłości.
Zgodnie z harmonogramem, budowa lotniska ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 roku planowane jest uzyskanie certyfikacji, a w 2032 – oddanie do użytku zarówno lotniska, jak i pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź.
Koszt i skala inwestycji
Łączny koszt inwestycji zaplanowanej do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł. To jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Polski, które ma zasadniczo zmienić sposób podróżowania po kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze