Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK rozpoczyna prace projektowe nad by-passem Kalisza. Koncepcja Programowo-Przestrzenna odebrana

inforail
10.12.2025 18:30
0 Komentarzy

Centralny Port Komunikacyjny odebrał Koncepcję Programowo-Przestrzenną (KPP) dla 9-kilometrowej kolejowej obwodnicy Kalisza. Dokument ten kończy etap planistyczny całego poznańskiego odcinka linii 85, będącej częścią zachodniej odnogi słynnej linii „Y” Kolei Dużych Prędkości (KDP), prowadzącej przez Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań.

Spółka rozpoczyna teraz prace nad projektem budowlanym i wkrótce złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla mieszkańców Kalisza i całego regionu przyniesie budowa by-passu kolejowego oraz włączenie miasta do linii Kolei Dużych Prędkości?
  2. Jakie elementy infrastruktury – takie jak mosty, wiadukty czy modernizacja „serpentyny” – zostały ujęte w Koncepcji Programowo-Przestrzennej obwodnicy Kalisza?
  3. W jaki sposób planowany Lokalny Hub Mobilności ma zmienić sposób obsługi podróżnych i funkcjonowanie transportu zbiorowego w Kaliszu?
Linia kolejowa CPK do Kalisza
Linia kolejowa CPK do Kalisza

Ostatni brakujący element linii „Y” gotowy do projektowania

Obwodnica kolejowa Kalisza była ostatnim fragmentem linii KDP wciąż znajdującym się w fazie planowania. Studium wykonalności zlecono w czerwcu 2023 roku, aby zoptymalizować wykorzystanie przyszłej infrastruktury wysokich prędkości i zapewnić jak najlepszą obsługę potoków pasażerskich nie tylko z dużych aglomeracji, ale również z Kalisza – miasta, którego rozwój transportowy został w projekcie szczególnie uwzględniony.

Jak podkreśla wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, analizy Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują, że ruch kolejowy w Kaliszu po uruchomieniu KDP może wzrosnąć nawet o 400 proc.

– Projektowana przez CPK linia „Y” połączy cechy najbardziej efektywnych rozwiązań obsługi przez szybką kolej miast różnej wielkości. Kalisz będzie jednym z największych beneficjentów inwestycji kolejowych CPK. Analizy Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują na skokowy wzrost kolejowego ruchu pasażerskiego w Kaliszu po uruchomieniu linii KDP: do prawie 400 proc. – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury

Obwodnica i wjazd do centrum – dwa warianty obsługi pociągów

Nowy układ torowy umożliwi:

  • przejazd pociągów dalekobieżnych bez zatrzymywania się, obwodnicą omijając centrum miasta,
  • oraz wjazd składów zatrzymujących się w Kaliszu na stację w centrum.

Oba warianty będą opierać się na tej samej infrastrukturze KDP, rozdzielając się dopiero na łącznicach.

Trasa obwodnicy została wyznaczona po południowej stronie miasta. Przedstawiano ją władzom Kalisza oraz mieszkańcom, m.in. rejonu ul. Elektrycznej. Wokół przebiegu linii prowadzone były liczne działania informacyjne, konsultacje oraz spotkania indywidualne.

Inwestycja w liczbach i konstrukcji: mosty, wiadukty, nasypy

Koncepcja Programowo-Przestrzenna zakłada:

  • prowadzenie linii powyżej poziomu terenu, na nasypach i obiektach inżynieryjnych,
  • budowę wiaduktów i mostu nad rzeką Prosną w kierunku ul. Częstochowskiej,
  • wiadukt nad linią kolejową nr 14 oraz ul. Wrocławską.

Te elementy mają zapewnić bezkolizyjny, szybki przejazd pociągów dalekobieżnych oraz płynność ruchu w całym układzie komunikacyjnym miasta.

Kalisz z ofertą dalekobieżną lepszą niż większość dużych polskich miast

Według deklaracji zarządu CPK pociągi dużych prędkości mają odjeżdżać z Kalisza co godzinę, co uczyni miasto jednym z najlepiej skomunikowanych regionalnych ośrodków w kraju. Jak podkreśla Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei, taka oferta nie jest dziś dostępna nawet w kilku największych polskich miastach.

– Zaplanowaliśmy, że pociągi dużych prędkości będą odjeżdżały z Kalisza raz na godzinę. To będzie oferta pociągów dalekobieżnych, jakiej nie mają dziś nawet największe miasta w Polsce. Dzięki konkurencyjnym czasom przejazdu mieszkańcy będą mieli ułatwiony szybki dojazd np. na studia i do pracy w Poznaniu i Łodzi. Przejazd koleją do tych miast dzięki linii KDP zajmie poniżej godziny – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.

Dzięki KDP przejazd:

  • Kalisz – Poznań zajmie ok. 35 minut (obecnie min. 1 godz. 28 min),
  • Kalisz – Warszawa skróci się do ok. 1 godz. 40 min (dziś min. 2 godz. 40 min).

Regionalne ekspresy kursujące po tej samej infrastrukturze będą jeszcze lepiej obsługiwały pasażerów regionu. Dla nich przejazd Kalisz – Poznań wyniesie ok. 50 minut, czyli o 40 minut mniej niż obecnie.

Lokalny Hub Mobilności – Kalisz z nowoczesnym węzłem przesiadkowym

Dzięki współpracy miasta i spółki CPK powstanie Lokalny Hub Mobilności (LHM), który zintegruje:

  • dworzec KDP,
  • kolej regionalną,
  • autobusy PKS,
  • ruch samochodowy.

Będzie to nowoczesny, wielofunkcyjny węzeł przesiadkowy odpowiadający standardom współczesnego transportu publicznego.

Modernizacja linii nr 14 oraz likwidacja przejazdów jednopoziomowych

W ramach budowy obwodnicy CPK zmodernizuje także tzw. „serpentynę” – kręty odcinek linii nr 14 między Rypinkiem, Piwonicami i Zagorzynkiem. Prędkość zostanie podniesiona do 110 km/h, a przejazdy kolejowe zastąpią bezkolizyjne skrzyżowania dwupoziomowe.

Kolejne kroki: projekt budowlany i decyzja środowiskowa

KPP przygotowało konsorcjum BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które teraz opracuje projekt budowlany. CPK planuje jeszcze w tym roku złożyć wniosek o decyzję środowiskową — trzeci dla poznańskiej odnogi linii „Y”.

162 mln zł na dokumentację. Termin oddania: koniec 2035 r.

W 2024 roku CPK pozyskał 162 mln zł unijnego dofinansowania na dokumentację projektową dla całego odcinka KDP między Sieradzem a Poznaniem. Intensywne prace trwają od miesięcy, a linia — zgodnie z harmonogramem — ma zostać oddana do użytku do końca 2035 roku.

Komentarze