CPK buduje kolej dużych prędkości do 350 km/h. A raczej kombinuje jak wybudować…
Centralny Port Komunikacyjny podaje, że realizuje jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce – budowę pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości.
Każdy etap inwestycji – od planowania, przez projektowanie, aż po realizację – zakłada parametry techniczne umożliwiające ruch pociągów z maksymalną prędkością 350 km/h.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie zwiększenie prędkości eksploatacyjnej pociągów KDP do 350 km/h?
- Dlaczego podniesienie prędkości nie wpłynie znacząco na koszt budowy linii „Y”?
- Kiedy planowane jest oddanie do użytku pierwszego odcinka Warszawa – CPK – Łódź i kiedy zakończenie całej inwestycji?
Szybsze podróże po Polsce
Nowa linia KDP ma zrewolucjonizować sposób podróżowania w kraju. Dzięki analizom zawartym w Studiach techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) oraz projektach budowlanych, już na wstępie przyjęto maksymalną prędkość projektową 350 km/h. Pozwoliło to zwiększyć prędkość eksploatacyjną z pierwotnie planowanych 250 km/h do nawet 350 km/h.
Efekty będą widoczne w czasie przejazdów między największymi miastami. Z Warszawy Centralnej do Łodzi podróż potrwa mniej niż godzinę – aż o 6 minut krócej niż pierwotnie zakładano. Do Wrocławia pociągi dowiozą pasażerów o 15 minut szybciej, a do Poznania nawet o 20 minut (ok. 1 godz. 40 min). Zyskają także mniejsze miasta leżące na trasie, m.in. Kalisz i Sieradz. W dalszej perspektywie skróceniu ulegnie również czas przejazdu na trasach długodystansowych, np. do Szczecina czy Berlina.
Inwestycja oparta na twardych danych
Budowa linii „Y”, kluczowego odcinka KDP, którego centralnym fragmentem jest trasa Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź (linia nr 85), ruszyła na podstawie umów podpisanych w 2021 roku. Prognozy, przygotowane z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi analitycznych, wskazują na systematyczny wzrost liczby pasażerów. Powstająca infrastruktura ma obsłużyć największe potoki przewozowe i stanowić odpowiedź na rosnące potrzeby rynku.
Wyższe prędkości bez większych kosztów
Podniesienie maksymalnej prędkości eksploatacyjnej nie wiąże się ze znaczącym wzrostem kosztów inwestycji. Wynika to z faktu, że już w dokumentach określających specyfikację linii uwzględniono prędkość projektową 350 km/h – zarówno w geometrii torów, jak i w systemach zasilania czy sterowania ruchem. Najdroższe elementy, takie jak mosty i wiadukty, od początku były planowane pod najwyższe parametry techniczne. Dodatkowe wydatki mogą dotyczyć jedynie części ekranów akustycznych.
Etapowa realizacja i perspektywa rozwoju
Linia „Y” będzie powstawać etapami. Pierwszy odcinek – Warszawa – CPK – Łódź – zostanie oddany wraz z otwarciem nowego lotniska w 2032 roku. Cała inwestycja, obejmująca także odcinki Łódź – Sieradz – Wrocław i Sieradz – Poznań, ma zostać ukończona do 2035 roku. Po torach będą mogły kursować nie tylko pociągi rozwijające 350 km/h, ale także składy jadące z prędkością 200–250 km/h, co zapewni elastyczne wykorzystanie infrastruktury.
Budowa Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK to nie tylko krok milowy w modernizacji transportu w Polsce, ale również inwestycja, która realnie zwiększy konkurencyjność kolei wobec transportu drogowego i lotniczego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze