Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz więcej nowych regionalnych pociągów w północno-wschodnich Czechach

inforail
17.03.2025 14:30
0 Komentarzy

Flota regionalnych pociągów należących do Českych drah w północno-wschodnich Czechach zmienia się na oczach pasażerów. Nowoczesne składy RegioPanter i RegioFox codziennie pokonują na trasach w kraju kralovohradeckim blisko 6,5 tysiąca kilometrów.

Jesienią przewoźnik planuje wprowadzenie kolejnej dziesiątki spalinowych zespołów trakcyjnych RegioFox, co jeszcze bardziej zwiększy jakość transportu publicznego w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowoczesne pociągi są wprowadzane do użytku w regionie kralovohradeckim i jakie trasy obsługują?
  2. Jakie udogodnienia oferują nowe jednostki RegioPanter i RegioFox dla pasażerów?
  3. W jaki sposób modernizacja taboru wpłynie na komfort podróży i dostępność transportu kolejowego w regionie?
RegioPanter CD
RegioPanter CD

Rewolucja w transporcie kolejowym

„Rewolucja jakości w transporcie kolejowym, którą rozpoczęliśmy w zeszłym roku dzięki współpracy z regionem, trwa nadal” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českych drah. W 2023 roku do eksploatacji trafiło 7 elektrycznych jednostek RegioPanter oraz 15 spalinowych jednostek RegioFox. W styczniu tego roku do floty dołączył kolejny RegioFox, zwiększając liczbę tych nowoczesnych pociągów w regionie do 16.

Wraz z jednostkami RegioPanter pierwszej generacji, które kursują na trasie Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř, nowoczesne, niskopodłogowe składy Českych drah codziennie pokonują w regionie dystans odpowiadający trasie z Hradca Králové do Bombaju. Dodatkowo setki kilometrów dziennie przejeżdżają w sąsiednich krajach – pardubickim i środkowoczeskim.

„Dzięki dostawom nowych pojazdów znacząco odmłodziliśmy flotę regionalnych pociągów. Średni wiek pojazdów wynosi obecnie 14 lat i będzie dalej się obniżał wraz z kolejnymi dostawami RegioFoxów. To pozwoli nam na stopniowe wycofywanie starszych składów serii 854 i 843” – dodaje Krapinec.

Trasy nowoczesnych składów

Nowoczesne pociągi obsługują przede wszystkim najbardziej obciążone linie w kraju kralovohradeckim, a także kursują do sąsiednich regionów: pardubickiego i środkowoczeskiego.

RegioPantery 1. i 2. generacji:

  • Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř
  • Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí (– Choceň)

RegioFoxy:

  • Choceň – Náchod
  • Hradec Králové – Trutnov / Svoboda nad Úpą
  • Hradec Králové – Náchod – Meziměstí / Broumov
  • Trutnov – Chlumec nad Cidlinou – Kolín
  • Stará Paka – Lomnice nad Popelkou, Chlumec nad Cidlinou – Městec Králové
RegioPanter CD
RegioPanter CD

Nowoczesne pociągi przynoszą liczne udogodnienia dla mieszkańców regionu:

  • Nowoczesny tabor zapewniający komfort podróży;
  • Klimatyzacja;
  • Pełna dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością – niskopodłogowa konstrukcja, równa z poziomem nowoczesnych peronów w stacjach takich jak Jaroměř, Týniště nad Orlicí, Náchod, Hradec Králové i innych;
  • Wyposażenie w rampy dla osób na wózkach i wysuwane stopnie ułatwiające wejście na stacjach z niższymi peronami;
  • Bezpłatne Wi-Fi;
  • Gniazdka elektryczne 230V i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych;
  • Możliwość ładowania elektrycznych wózków inwalidzkich, a w przypadku pociągów elektrycznych – także rowerów elektrycznych;
  • Przestronne przedziały na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce, rowery i większy bagaż;
  • Jasne i przestronne wnętrza z ergonomicznymi, tapicerowanymi fotelami dostosowanymi do wymagań regionu, dostępne zarówno w klasie 2., jak i w niektórych pociągach w klasie 1.;
  • Nowoczesne, bezpieczne drzwi przesuwne, zamykane centralnie przed odjazdem, wyposażone w systemy ostrzegawcze dla osób niewidomych i niedowidzących (zdalne sterowanie dla osób z białą laską oraz akustyczny sygnał przy zamykaniu);
  • Duże, przestronne toalety przystosowane dla osób na wózkach, z zamkniętym systemem sanitarnym i składanym przewijakiem dla niemowląt;
  • Nowoczesny system informacyjny w formie audiowizualnej, dostosowany także dla osób niewidomych i niesłyszących, wyposażony w tabliczki w alfabecie Braille’a;
  • Składane stoliki i lampki do czytania;
  • Najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym europejski system zabezpieczenia ETCS i system komunikacji radiowej GSM-R.

Nowoczesne pociągi standardem w regionie

Po zakończeniu modernizacji taboru kolejowego w kraju kralovohradeckim nowe składy będą obsługiwać ponad 70% wszystkich kursów regionalnych. Co więcej, wszystkie pociągi regionalne w regionie będą w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami i niskopodłogowe, co zapewni komfortową podróż zarówno seniorom, rodzicom z dziećmi, jak i osobom na wózkach inwalidzkich.

Nowoczesne pociągi RegioPanter i RegioFox już teraz rewolucjonizują transport w regionie, a kolejne dostawy pojazdów pozwolą jeszcze bardziej podnieść jakość podróży kolejowych w Czechach.

Komentarze