Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co dalej z podniesieniem prędkości na CMK do 250 km/h?

inforail
20.10.2025 12:30
0 Komentarzy

Modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) wkracza w decydującą fazę. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację poselską, zakończono już zasadnicze roboty budowlane przygotowujące linię do prędkości 250 km/h.

Wkrótce rozpoczną się końcowe testy systemów sterowania ruchem i certyfikacja, które umożliwią podniesienie prędkości na najważniejszej trasie kolejowej w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace zostały już zakończone w ramach modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej i które z nich są jeszcze w realizacji?
  2. W jaki sposób wdrożenie systemów ERTMS/ETCS i GSM-R wpłynie na bezpieczeństwo oraz szybkość przejazdów na CMK?
  3. O ile skróci się czas podróży pomiędzy Warszawą, Krakowem i Katowicami po zakończeniu modernizacji i osiągnięciu prędkości 250 km/h?

CMK gotowa na szybkie pociągi

Na Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej Warszawę z Katowicami i Krakowem, zakończono już kluczowe prace infrastrukturalne – modernizację torowisk, przebudowę stacji oraz obiektów inżynieryjnych, a także unowocześnienie sieci zasilania trakcyjnego. W grudniu 2024 roku zakończono także szlifowanie szyn na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie, obejmujące m.in. stacje: Korytów, Szeligi, Strzałki, Idzikowice, Opoczno Południe i Włoszczowa Północ.

Aktualnie trwają prace związane z wdrożeniem nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS poziom 2, odpowiedzialnego za automatyczne sterowanie ruchem pociągów, oraz systemu łączności ERTMS/GSM-R. Po ich uruchomieniu i uzyskaniu wszystkich niezbędnych certyfikatów, pociągi będą mogły rozpędzać się do 250 km/h.

W 2025 roku planowane jest uruchomienie nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Idzikowicach, które obejmie zasięgiem cały odcinek Korytów – Zawiercie.

Skrócenie czasu przejazdu nawet o 37 minut

Po zakończeniu wszystkich prac, podróżni odczują znaczącą poprawę czasu przejazdu. W przypadku składów Pendolino (ED250):

  • relacja Warszawa – Katowice skróci się z 2 godz. 31 min do 1 godz. 54 min,
  • relacja Warszawa – Kraków z 2 godz. 23 min do 1 godz. 56 min.

Dla pociągów kategorii InterCity (IC), które osiągną prędkość maksymalną 200 km/h, przewidziano skrócenie:

  • Warszawa – Katowice z 2 godz. 38 min do 2 godz. 04 min,
  • Warszawa – Kraków z 2 godz. 37 min do 2 godz. 06 min.

Jak podkreślono, zmiany te obejmują również efekty modernizacji odcinka Będzin – Katowice na linii nr 1.

Linia CMK
Linia CMK

Dwie inwestycje, jeden cel

Modernizacja CMK jest realizowana w ramach dwóch powiązanych projektów:

  • „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h” – finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) o wartości 224 mln zł (zaawansowanie ok. 11%),
  • „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – CMK etap II” – finansowanego z budżetu państwa w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK), o wartości 1,59 mld zł (zaawansowanie ok. 99%).

Resort infrastruktury zaznacza, że podniesienie prędkości do 250 km/h to priorytet inwestycyjny, który ma znacząco poprawić konkurencyjność polskiej kolei i skrócić podróże między największymi miastami.

System GSM-R kluczowy dla zakończenia projektu

Ostateczny termin wdrożenia nowej prędkości zależy jednak od dostępności systemu ERTMS/GSM-R, którego realizacja napotkała opóźnienia. Obecnie trwają mediacje między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a wykonawcą, prowadzone przy udziale Prokuratorii Generalnej RP.

Mimo trudności, Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że PKP PLK podejmuje intensywne działania, aby system został ukończony jak najszybciej.

Korzyści dla pasażerów i kolei

Podniesienie prędkości do 250 km/h na CMK to nie tylko skrócenie czasu podróży, ale również większa przepustowość linii i lepsza organizacja ruchu. Nowoczesne systemy sterowania zwiększą bezpieczeństwo, a infrastruktura techniczna – niezawodność połączeń.

Projekt ma strategiczne znaczenie dla całego kraju, ponieważ CMK pozostaje najważniejszą osią kolejową Polski, łączącą północ z południem i obsługującą największy ruch pasażerski w kraju.

Dzięki modernizacji Centralna Magistrala Kolejowa stanie się pierwszą linią w Polsce w pełni przystosowaną do prędkości 250 km/h, otwierając nowy rozdział w rozwoju transportu kolejowego w naszym kraju.

Komentarze