Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ciekawa deklaracja ministra infrastruktury: Polska będzie miała najszybsze KDP w Europie

inforail
28.08.2025 08:30
0 Komentarzy

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak, po środowym posiedzeniu Rady Gabinetowej, poinformował, że prace nad budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i systemu Kolei Dużych Prędkości przebiegają zgodnie z planem i w szybkim tempie.

Jak podkreślił, Polska w ciągu najbliższych lat ma stać się liderem nowoczesnego transportu w Europie.

Rozkład jazdy:

  1. Z jaką maksymalną prędkością mają kursować pociągi dużych prędkości w ramach programu CPK?
  2. Kiedy planowane jest zakończenie budowy lotniska CPK i oddanie pierwszego odcinka KDP do użytku?
  3. Ile wynosi szacowany koszt całej inwestycji CPK do 2032 roku?
Planowana linia KDP
Planowana linia KDP

Kolej nawet 350 km/h – więcej niż zakładali poprzednicy

– Chcemy wybudować nie tylko najnowocześniejsze lotnisko w Europie, nie osłabiając przy tym portów regionalnych, ale także najszybszą kolej dużych prędkości na kontynencie – zaznaczył minister Klimczak.

Minister podkreślił, że obecny rząd wprowadził zmiany w projekcie, które znacząco poprawią jego parametry. Najważniejszą różnicą jest zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów dużych prędkości w Polsce.

– Nasi poprzednicy planowali, by pociągi jeździły z prędkością do 250 km/h. My projektujemy system na 350 km/h – dodał szef resortu infrastruktury.

Dzięki temu podróż z Warszawy do Poznania ma trwać poniżej 100 minut, a przejazd z centrum stolicy na przyszłe lotnisko CPK zajmie zaledwie 15–17 minut.

Polski kapitał i polskie firmy

Klimczak zapewnił, że inwestycje realizowane są z udziałem rodzimych przedsiębiorstw, a nowy port lotniczy pozostanie w pełni w polskich rękach.

– Zyski i zarządzanie pozostaną w kraju. To gwarancja, że CPK będzie projektem strategicznym nie tylko transportowym, ale też gospodarczym – podkreślił minister.

Wskazał również na szerszy kontekst – wszystkie działania, w tym m.in. zakup nowej floty dla PLL LOT, są skoordynowane, aby zapewnić spójność i bezpieczeństwo realizacji całego programu infrastrukturalnego.

Lotnisko na miarę XXI wieku

Centralny Port Komunikacyjny, zlokalizowany pomiędzy Warszawą i Łodzią, ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością elastycznej rozbudowy w zależności od potrzeb rynku.

Budowa lotniska w gminach Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W roku 2031 planowane jest uzyskanie wszystkich certyfikacji, a w 2032 roku oddanie portu do użytku – równolegle z pierwszym odcinkiem KDP Warszawa – CPK – Łódź.

Harmonogram KDP i inwestycje drogowe

Zgodnie z harmonogramem:

  • do 2032 roku powstanie odcinek Warszawa – Łódź o długości ok. 130 km,
  • do 2035 roku ukończone zostaną fragmenty linii z Łodzi do Poznania i Wrocławia,
  • pociągi kursujące trasą „Y” będą mogły osiągać prędkość 300–320 km/h.

Koszt inwestycji do 2032 roku oszacowano na 131,7 mld zł.

Minister przypomniał także, że równolegle realizowana będzie rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą, która zostanie poszerzona o trzeci i czwarty pas ruchu. Wartość tej inwestycji to ok. 2 mld zł.

Kluczowy projekt dla przyszłości Polski

Klimczak zwrócił uwagę, że dotychczasowe rozproszenie odpowiedzialności między różnymi spółkami i ministerstwami zostało uporządkowane, co pozwala na lepsze zarządzanie całością programu.

Program CPK ma być jednym z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski – łączącym nowoczesne lotnisko, szybkie koleje i rozbudowaną sieć drogową, co ma przełożyć się na większą mobilność, rozwój gospodarczy i wzmocnienie pozycji Polski na mapie transportowej Europy.

Komentarze