Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

České dráhy z zyskiem w pierwszym półroczu 2025

inforail
20.09.2025 08:30
0 Komentarzy

České dráhy opublikowały wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 roku. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 444 mln koron, a głównym filarem działalności pozostaje segment przewozów pasażerskich.

W okresie od stycznia do czerwca 2025 roku České dráhy przewiozły ponad 80 mln pasażerów. Segment osobowy zanotował znaczący wzrost przychodów – aż o 1,7 mld koron – osiągając zysk przed opodatkowaniem w wysokości 1,1 mld koron, czyli o 800 mln więcej niż rok wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki przyczyniły się do wzrostu przychodów i zysku w segmencie przewozów pasażerskich Českých dráh w pierwszym półroczu 2025 roku?
  2. Jakie działania restrukturyzacyjne wdraża ČD Cargo w odpowiedzi na stratę finansową?
  3. W jaki sposób České dráhy planują wykorzystać utrzymany rating inwestycyjny do dalszego rozwoju i modernizacji taboru?
ComfortJet CD
Pociągi Ceskich drah/foto: CD

Wyniki w przewozach pasażerskich

Do ruchu wprowadzono kolejne nowoczesne jednostki ComfortJet i RegioFox. Nowa linia do Bałtyku, realizowana wspólnie z polskim przewoźnikiem, cieszy się dużym zainteresowaniem, a pociągi kategorii Berliner są już obsługiwane wyłącznie składami ComfortJet.

Prezes zarządu i dyrektor generalny ČD Michal Krapinec podkreślił: „Naše investice do modernizace, nových vlaků a zlepšování služeb už dnes přinášejí viditelné výsledky. Díky finanční stabilitě a potvrzenému ratingu můžeme pokračovat v rozvoji vozového parku a služeb tak, abychom i nadále nabízeli spolehlivou, moderní a konkurenceschopnou železniční dopravu.”

W drugiej połowie roku ČD planują odbiór kolejnych jednostek RegioFox, lokomotyw Vectron o prędkości maksymalnej 230 km/h oraz dalszych składów ComfortJet, które trafią m.in. na linie do Niemiec, Austrii i Węgier, a w przyszłym roku także do Danii. W Morawskoslezskim kraju testowane są cztery pociągi bateryjne, które – jak zaznaczył Krapinec – przyciągają dodatkowych pasażerów tam, gdzie zostały wprowadzone.

Modernizacja zaplecza technicznego

Równolegle z wymianą taboru trwa modernizacja zaplecza utrzymaniowego. České dráhy budują nowe hale serwisowe m.in. w Chebie, Havlíčkovym Brodzie, Hradcu Králové, Ołomuńcu i Czeskiej Trzebowej.

Trudna sytuacja w przewozach towarowych

Odmienne wyniki odnotował segment towarowy ČD Cargo, który w pierwszym półroczu zanotował stratę w wysokości 931 mln koron. Firma przewiozła 26,4 mln ton towarów (w ramach całej grupy – 29,9 mln ton), co oznacza wzrost w wolumenie, lecz przy spadku wykonanej pracy przewozowej. Wzrost dotyczył m.in. transportu kombinowanego, przewozów dla przemysłu motoryzacyjnego i dostaw paliw. W Niemczech udało się zwiększyć przewozy kontenerowe, a rozwój działalności międzynarodowej pozostaje kluczowym elementem strategii spółki.

Proces restrukturyzacji obejmuje redukcję zatrudnienia, wycofywanie nadmiarowych lokomotyw i wagonów oraz tworzenie rezerw i odpisów aktualizujących. Wszystkie te działania mają zapewnić długofalową stabilizację ČD Cargo na kurczącym się europejskim rynku przewozów kolejowych.

Stabilność finansowa i perspektywy

Ratingowa agencja Moody’s utrzymała ocenę inwestycyjną ČD na poziomie Baa2, jednocześnie poprawiając perspektywę na pozytywną. Wypracowany wynik operacyjny pozwala spółce kontynuować inwestycje w nowoczesny tabor, infrastrukturę serwisową oraz projekty z obszaru energetyki odnawialnej, w tym przygotowania do budowy elektrowni fotowoltaicznych.

Komentarze