Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ceske drahy wprowadzają do ruchu zmodernizowane składy spalinowe

inforail
10.04.2025 10:30
0 Komentarzy

W Kraju Środkowoczeskim pojawiły się nowe, zmodernizowane pociągi regionalne. České dráhy uruchomiły pierwszy zmodernizowany spalinowy skład pasażerski Regio-Shuttle RS1, przemalowany w barwy systemu Praskiej Zintegrowanej Komunikacji (PID).

Do końca stycznia 2026 roku na tory trafi łącznie dziewięć takich pojazdów, które będą obsługiwać połączenia z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan oraz Tábora. Pochodzące z Niemiec pojazdy są znane w taborze narodowego przewoźnika jako RegioSpidery.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia zostały wprowadzone w ramach modernizacji pojazdów RegioSpider?
  2. Na jakich trasach mają kursować zmodernizowane RegioSpidery do końca stycznia 2026 roku?
  3. Jakie inne typy nowoczesnych pojazdów, oprócz RegioSpiderów, planują wprowadzić České dráhy w regionie w najbliższych latach?
Regio-Shuttle po modernizacji
Regio-Shuttle po modernizacji

Nowa jakość na mniej uczęszczanych trasach

Prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah, Michal Krapinec, zaznaczył, że nowoczesne RegioSpidery są odpowiedzią na potrzebę podniesienia standardu usług na mniej obciążonych trasach regionalnych.

„Te pojazdy są idealnym rozwiązaniem – oferują niezawodne, sprawdzone technologie, są bezbarierowe i po modernizacji zapewniają wszystkie usługi, jakich oczekują pasażerowie. To praktycznie jedyna nowoczesna alternatywa dla wysłużonych motoraków serii 810 i starszych jednostek RegioNova” – stwierdził Krapinec. Z uśmiechem dodał, że mieszkańcy regionu mogą przyzwyczaić się do kolejnego „członka zwierzęcej rodziny kolejowej” po panterach i lisach. – „Choć pająki nie są najpopularniejszymi domowymi pupilami, nie mam wątpliwości, że RegioSpidery zdobędą sympatię pasażerów”.

Komfort i nowoczesność dla mieszkańców

Hejtmanka Kraju Środkowoczeskiego, Petra Pecková, podkreśliła znaczenie kolei dla codziennego życia mieszkańców: „Kolej to dla wielu osób podstawowy środek transportu do pracy, szkoły czy na zakupy. Dlatego transport publiczny w regionie musi być nie tylko niezawodny, ale również komfortowy i odpowiadający standardom XXI wieku. RegioSpidery oferują pasażerom nowoczesne wnętrza, bezbarierowość i udogodnienia, które ułatwiają podróżowanie”.

Z kolei Petr Borecký, radny odpowiedzialny za transport publiczny, zwrócił uwagę, że modernizacja taboru to konsekwentna odpowiedź na oczekiwania pasażerów: „Nowe pojazdy tej wielkości dla linii niezelektryfikowanych nie są obecnie produkowane w Europie, dlatego sięgamy po zmodernizowane rozwiązania, które zapewnią wygodę, niezawodność i są zgodne z najnowszymi standardami bezpieczeństwa ETCS”.

Regio-Shuttle po modernizacji
Regio-Shuttle po modernizacji

Szeroki zakres modernizacji

Dyrektor IDSK, Zdeněk Šponar, potwierdził, że RegioSpidery zastąpią wyeksploatowane motorowe jednostki serii 810, oferując nowoczesne zaplecze techniczne i komfort podróży. Jiří Ješeta, członek zarządu i wicedyrektor generalny ČD ds. przewozów pasażerskich, uzupełnił, że modernizacja pojazdów obejmowała montaż klimatyzacji, Wi-Fi, gniazdek i portów USB, nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej i zabezpieczeń pokładowych.

RegioSpidery – sprawdzone i rozwijane

W ciągu najbliższych dwóch lat České dráhy wprowadzą na mniej uczęszczane trasy w regionie łącznie 34 zmodernizowane RegioSpidery, które pojawią się m.in. na liniach w rejonach Nymburka i Kolína. Pierwsze takie pojazdy trafiły do użytku w 2011 roku i od tamtej pory dobrze sprawdzają się m.in. na Liberecku i na Wysočinie. Obecnie flota RegioSpiderów ČD liczy prawie 60 sztuk, a liczba ta nadal rośnie. Zakupione dla Kraju Środkowoczeskiego pojazdy pochodzą z końca lat 90. i wcześniej służyły u niemieckich przewoźników HzL, BSB i SWEG.

Spalinowe wagony Regio-Shuttle RS1 produkcji Stadlera cechuje niskopodłogowa konstrukcja oraz udział czeskich firm w ich projektowaniu. Dwa silniki o łącznej mocy ponad 500 kW napędzają wszystkie osie, co zapewnia dynamiczną i płynną jazdę. Maksymalna prędkość pojazdu to 120 km/h, a liczba miejsc siedzących – około 70, w zależności od wersji.

Nie tylko RegioSpidery

W 2025 roku České dráhy planują również wprowadzenie ośmiu nowych spalinowych jednostek RegioFox, co zwiększy ich liczbę w regionie do 18. W 2026 roku dołączą kolejne 20 sztuk tych popularnych „lisów” od polskiego producenta PESA. Będą one oferować łącznie 4 370 klimatyzowanych miejsc w nowoczesnych pociągach regionalnych. Już w 2024 roku ČD uruchomiły 22 nowe elektryczne jednostki RegioPanter, oferujące 4 950 miejsc siedzących.

Komentarze