Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ceske drahy o zakupie nowych lokomotyw

inforail
06.09.2025 16:30
0 Komentarzy

Czeski przewoźnik narodowy České dráhy (ČD) ogłosił przetarg na dostawę do 30 nowych lokomotyw dualnych, które mają być wykorzystywane zarówno na trasach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych.

W ramach postępowania planowane jest podpisanie ramowej umowy z gwarancją odbioru dziesięciu pojazdów. Pisaliśmy o tym w InfoRail.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne założenia przetargu ogłoszonego przez České dráhy na lokomotywy dualne?
  2. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać nowe lokomotywy dla ČD?
  3. Na jakich trasach i w jakim zakresie mają być wykorzystywane zamówione lokomotywy?
Pociąg CD
Lokomotywa Ceskich drah

Uniwersalne lokomotywy na miarę przyszłości

Nowe lokomotywy mają być odpowiedzią na potrzebę sukcesywnej wymiany starzejącego się taboru, zwłaszcza popularnych w Czechach lokomotyw serii 750 i 754, znanych jako „brejlovce”. Jednocześnie zamówienie stanowi część szerszej strategii unowocześniania floty pojazdów trakcyjnych i dostosowywania ich do przyszłych wymogów technicznych i środowiskowych.

– Nadal analizujemy wszystkie opcje wymiany taboru trakcyjnego na liniach niezelektryfikowanych. Równolegle z trwającym postępowaniem na modernizację brejlovców, postanowiliśmy ogłosić przetarg na całkowicie nowe, nowoczesne lokomotywy dualne – powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. przewozów pasażerskich.

Lokomotywy mają być w pełni uniwersalne: przystosowane do obsługi pociągów pasażerskich, towarowych, a także składów specjalnych, takich jak np. wagony pomiarowe.

Duża elastyczność techniczna i zgodność z europejskimi systemami

Nowe pojazdy trakcyjne będą wyposażone w system zasilania umożliwiający jazdę pod napięciem 25 kV 50 Hz AC, czyli takim, jaki docelowo ma obowiązywać w czeskiej sieci kolejowej. Dodatkowo lokomotywy powinny być kompatybilne z obecnie używanym w Czechach systemem 3 kV DC oraz z niemieckim standardem 15 kV 16,7 Hz. Przewidziano więc możliwość zaoferowania przez dostawcę rozwiązań wielosystemowych.

Do jazdy po liniach niezelektryfikowanych dopuszczone będą napędy spalinowe, bateryjne lub inne niezależne od sieci trakcyjnej. Maksymalna prędkość lokomotywy ma wynosić co najmniej 140 km/h w trybie niezależnym i 160 km/h przy zasilaniu z sieci trakcyjnej.

Gotowe do pracy w Czechach, Słowacji i z opcją rozszerzenia

Czeski przewoźnik wymaga, aby lokomotywy posiadały wszelkie dopuszczenia do eksploatacji na terytorium Republiki Czeskiej i Słowacji. Dodatkowo przewidziano możliwość uzyskania certyfikacji umożliwiającej wjazd do przygranicznych stacji w krajach sąsiednich. Opcjonalnie możliwe będzie również rozszerzenie homologacji na Niemcy, Polskę i Austrię.

Lokomotywy z pakietem części zamiennych i narzędzi serwisowych

Oprócz samych lokomotyw, zamówienie obejmuje także pakiety części zamiennych pierwszego wyposażenia, elementy systemów wymiennych oraz urządzenia i narzędzia diagnostyczne do obsługi technicznej taboru. Przewidziano również dostarczenie sprzętu i oprogramowania niezbędnego do odczytu danych oraz przeprowadzania diagnostyki pokładowej lokomotyw.

Komentarze