Ceske drahy nie zwalniają tempa. Ambitne plany taborowe na 2025 rok
Rok 2024 był dla Českých Dráh wyjątkowy pod względem modernizacji taboru. Narodowy przewoźnik wprowadził do eksploatacji 144 zupełnie nowe jednostki elektryczne, spalinowe oraz nietrakcyjne, a także elektryczne lokomotywy. Wartość tych inwestycji wyniosła prawie 19 miliardów koron.
To był rekordowy rok w historii modernizacji floty, co znacząco podniosło jakość usług przewozowych zarówno na trasach dalekobieżnych, jak i regionalnych.
Rozkład jazdy:
- Jakie konkretne korzyści dla pasażerów przyniesie wdrożenie internetu satelitarnego Starlink w pociągach Českých Dráh?
- Czy modernizacja zaplecza serwisowego w takich miastach jak Cheb, Český Brod czy Olomouc wpłynie na skrócenie czasu napraw i przeglądów taboru?
- Czy wprowadzenie większej liczby nowoczesnych pociągów ComfortJet wpłynie na obniżenie cen biletów lub zwiększenie dostępności miejsc na popularnych trasach dalekobieżnych?
Rekordowe inwestycje w nowy tabor
W minionym roku České Dráhy wprowadziły m.in. 8 dwuwagonowych jednostek elektrycznych RegioPanter, 46 trójwagonowych RegioPanterów oraz 56 spalinowych jednostek RegioFox. Jako pierwszy przewoźnik kolejowy w Czechach rozpoczęły także testową eksploatację pociągów z napędem bateryjnym. Na trasach dalekobieżnych pojawiło się 8 najnowocześniejszych składów ComfortJet oraz 22 lokomotywy Siemens Vectron. Łącznie udostępniono pasażerom 22 tysiące miejsc w nowoczesnych, bezbarierowych pociągach wyposażonych w klimatyzację, Wi-Fi oraz gniazdka elektryczne.
Plany na rok 2025
Nowy rok przyniesie dalszy rozwój, szczególnie w segmencie transportu dalekobieżnego. Do końca 2025 roku České Dráhy będą eksploatować 14 z 20 zamówionych składów ComfortJet, które zostaną przekształcone w dziewięciowagonowe zestawy z nowoczesnymi wagonami sterowniczymi i restauracyjnymi. Składy te będą obsługiwały trasy z Pragi do Brna, Austrii, Słowacji i Węgier. Na innych trasach pojawią się zaś unowocześnione pociągi kategorii EC i IC.
Pod koniec roku flota wzbogaci się o pierwsze z 50 lokomotyw Siemens Vectron, przystosowanych do rozwijania prędkości 230 km/h. Równocześnie na linie regionalne trafi ponad 20 nowych spalinowych jednostek RegioFox. Przewoźnik kontynuuje również inwestycje w zaplecze serwisowe, w tym budowę nowych hal naprawczych w Chebie, Havlíčkovym Brodzie i Českých Budějovicach oraz modernizację obiektów w Olomoucu.
Nowoczesne technologie na pokładzie
Celem Českých Dráh jest zwiększenie komfortu podróży poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii. W jednostkach Pendolino, railjet i InterPanter rozpoczęto instalację wzmacniaczy sygnału 5G, co poprawi jakość połączeń głosowych i internetowych. Planowane jest także wprowadzenie laserowej obróbki szyb w ponad 200 pojazdach, co pozwoli na lepszy przepływ sygnału mobilnego.
Jeszcze wiosną 2025 roku České Dráhy rozpoczną testowanie satelitarnego internetu Starlink od firmy SpaceX. Pierwsza antena prototypowa ma dotrzeć do Czech w styczniu. České Dráhy staną się jednym z pierwszych przewoźników na świecie, który sprawdzi tę technologię w praktyce.
Nowości w aplikacji Můj Vlak
Mobilna aplikacja Můj Vlak, ciesząca się dużą popularnością wśród pasażerów, zostanie wzbogacona o nowe funkcje. Planowane jest m.in. wprowadzenie zintegrowanych biletów obejmujących transport miejski i regionalny, a także funkcji przewodnika podróży, który w czasie rzeczywistym będzie dostarczał pasażerom niezbędnych informacji. Modernizacji ulegnie także graficzny interfejs aplikacji, co jeszcze bardziej ułatwi korzystanie z jej możliwości.
Rosnące zainteresowanie pasażerów
Dzięki modernizacji floty České Dráhy odnotowują rosnące zainteresowanie podróżami koleją. Wstępne dane wskazują, że w 2024 roku liczba pasażerów wzrosła o około 4 miliony w porównaniu z rokiem poprzednim. Przewoźnik obsługuje rocznie 2,4 miliona połączeń, pokonując około 119 milionów kilometrów, co przekłada się na średnio 6 605 pociągów dziennie.
Podsumowanie
Rekordowe inwestycje w nowy tabor oraz plany na rok 2025 potwierdzają, że České Dráhy konsekwentnie dążą do poprawy jakości swoich usług. Innowacyjne rozwiązania technologiczne, modernizacja zaplecza technicznego oraz rozwój nowoczesnych składów sprawiają, że České Dráhy umacniają swoją pozycję jako jeden z najbardziej innowacyjnych przewoźników kolejowych w Europie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze