České dráhy modernizują. Nawet 30 lokomotyw serii 754 przejdzie gruntowny remont
České dráhy ogłosiły przetarg na modernizację spalinowych lokomotyw serii 754, popularnie nazywanych „brejlovcami”. Modernizacja obejmie maksymalnie 30 egzemplarzy i będzie miała kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości przewozów pasażerskich na niezelektryfikowanych liniach kolejowych w Czechach.
Celem ogłoszonego przetargu jest podpisanie ramowej umowy na modernizację maksymalnie 30 lokomotyw serii 754, z gwarantowanym minimalnym zakresem prac dla 10 jednostek. Modernizacja tych pojazdów ma zagwarantować sprawne i niezawodne prowadzenie pociągów do czasu elektryfikacji obsługiwanych linii.
Rozkład jazdy:
- Jaki cel przyświeca modernizacji lokomotyw serii 754 przez České dráhy?
- Jakie wyposażenie techniczne mają otrzymać zmodernizowane „brejlovce”?
- Jakie znaczenie historyczne i eksploatacyjne mają lokomotywy serii 754 w czeskim systemie kolejowym?
Nowoczesność dla klasycznych lokomotyw
„W ostatnich latach przeprowadziliśmy badanie rynku dotyczące odnowienia naszych spalinowo-elektrycznych lokomotyw serii 754, wykorzystywanych do obsługi pociągów pospiesznych i regionalnych na wybranych niezelektryfikowanych trasach. Po analizie dostępnych rozwiązań, w tym zakupu nowych lokomotyw lub modernizacji obecnych, zdecydowaliśmy się na drugą opcję jako najbardziej opłacalną” – wyjaśnia Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. przewozów pasażerskich.
Wśród tras, na których obecnie eksploatowane są „brejlovce”, znajdują się m.in. połączenia z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, z Hradca Králové do Trutnova, z Klatov do Železnej Rudy oraz weekendowe pociągi na popularnej linii Posázavský pacifik.
Nowe technologie i wsparcie awaryjne
Wszystkie zmodernizowane lokomotywy zostaną wyposażone w pokładowy system bezpieczeństwa ETCS, co pozwoli na ich dalszą eksploatację zgodną z nowoczesnymi standardami europejskimi. Poza codziennym użytkowaniem na wyznaczonych trasach, maszyny te będą pełniły także funkcję rezerwy w sytuacjach nadzwyczajnych, np. w przypadku uszkodzenia sieci trakcyjnej czy zaplanowanych wyłączeń napięcia.
Szacunkowa wartość całego projektu wynosi 3 162 500 000 koron czeskich netto. Ostateczny koszt zależny będzie od liczby zrealizowanych modernizacji.
Historia i znaczenie „brejlovców”
Lokomotywy serii 754 (dawniej oznaczane jako T 478.4) były produkowane w latach 1979–1980 przez zakłady ČKD Sokolovo w Pradze-Libni. Zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze pasażerskich pociągów dalekobieżnych – głównie pospiesznych i ekspresów – wyposażonych w elektryczne ogrzewanie składu. Lokomotywy te osiągają prędkość maksymalną 100 km/h i dysponują mocą 1 472 kW. Bazują na wcześniejszym modelu serii 753, który produkowany był w latach 1968–1977.
Cechą charakterystyczną lokomotyw jest ich zaokrąglony kształt czoła i kabiny maszynisty, co przyniosło im przydomek „brejlovec” – czyli „okularnik”. Kilka maszyn zostało w przeszłości zmodyfikowanych do użytku w Polsce i wypożyczonych spółce PKP Intercity.
W przeszłości České dráhy przeprowadziły już udane modernizacje innych serii lokomotyw – przykładowo zmodernizowano pojazdy serii 753 do nowoczesnego wariantu 750.7 oraz serię 742 do typu 743.2. Teraz przyszedł czas na odnowienie wysłużonych, lecz wciąż ważnych dla systemu kolejowego, lokomotyw serii 754.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze