Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

České dráhy mają już niemal 900 pojazdów bez barier dla osób niepełnosprawnych

inforail
27.02.2025 13:30
0 Komentarzy

W ubiegłym roku České dráhy zanotowały rekordową dostawę pociągów dostosowanych do komfortowego podróżowania osób na wózkach inwalidzkich oraz innych pasażerów z niepełnosprawnościami.

Dzięki temu liczba pojazdów bez barier wzrosła do niemal 900 wagonów i jednostek. Obecnie aż 8 na 10 połączeń narodowego przewoźnika umożliwia przewóz osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Rozkład jazdy:

  1. Ile obecnie wynosi liczba bezbarierowych pojazdów w Českých drah i jaki odsetek z nich to jednostki niskopodłogowe?
  2. Jakie udogodnienia w swoich pociągach wprowadziły České dráhy, aby ułatwić podróżowanie osobom z niepełnosprawnościami?
  3. Na jakich nowych trasach w ostatnich pięciu latach wprowadzono bezbarierowe połączenia kolejowe w Czechach?
Pociągi CD przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
Pociągi CD przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych

Rewolucja w taborze z myślą o osobach z niepełnosprawnościami

„Nasza rewolucja w odnowie taboru, realizowana przy wsparciu zamawiających przewozy, przynosi korzyści wszystkim obywatelom, ale szczególnie ułatwia życie osobom z niepełnosprawnościami. Dotyczy to nie tylko osób na wózkach, ale także niewidomych, słabowidzących oraz niesłyszących. Myślimy o wszystkich tych grupach i wyposażamy pociągi w odpowiednie udogodnienia, takie jak miejsca na wózki inwalidzkie, napisy w alfabecie Braille’a, elementy dotykowe, systemy otwierania drzwi za pomocą pilotów dla osób niewidomych czy audiowizualny system informacyjny” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah.

Rewolucyjna zmiana dla osób na wózkach inwalidzkich

Absolutną zmianę w dostępności kolei odczuwają przede wszystkim osoby na wózkach inwalidzkich.

Jak podkreśla Michal Krapinec: „W ubiegłym roku wprowadziliśmy do eksploatacji 122 bezbarierowe jednostki, a całkowita liczba pojazdów dostępnych dla osób na wózkach inwalidzkich wzrosła do 872 na początku roku. Do końca roku liczba ta przekroczy 900 pojazdów. Co ważne, aż 80% z nich to jednostki niskopodłogowe, co oznacza, że nie ma konieczności pokonywania schodów przy wsiadaniu do pociągu – podłoga jest na tym samym poziomie co nowoczesne perony. Dzięki temu wsiadanie jest równie wygodne dla sportowców, matek z wózkami dziecięcymi, jak i osób na wózkach inwalidzkich.”

Wzrost liczby bezbarierowych połączeń o 50% w ciągu 5 lat

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba pojazdów przystosowanych dla osób na wózkach wzrosła z 626 do 872 sztuk (o 39%). Liczba klimatyzowanych bezbarierowych wagonów wzrosła o 79%, a liczba pojazdów niskopodłogowych zwiększyła się o 53%, z 439 do 670 jednostek.

„Dzięki dużemu wzrostowi liczby dostępnych pojazdów, w ciągu zaledwie pięciu lat oferta bezbarierowych połączeń wzrosła o około 50% i obecnie wynosi 7 131 pociągów. Jeszcze pięć lat temu tylko połowa połączeń Českých drah była dostępna dla osób na wózkach, teraz jest to już 8 na 10 pociągów” – zaznacza Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ds. przewozów pasażerskich.

Najpopularniejsze typy bezbarierowych pociągów

„Najwięcej bezbarierowych pojazdów to jednostki spalinowe Regionova – ponad 220 sztuk. Mamy również niemal 190 elektrycznych jednostek RegioPanter, 82 elektryczne jednostki CityElefant oraz 59 spalinowych jednostek RegioFox, docelowo ma być ich 106. W transporcie dalekobieżnym dominują wagony kombinowane Bbdgmee (64 sztuki) oraz nowoczesne jednostki nietrakcyjne, takie jak Railjety, InterJety i ComfortJety, których obecnie jest 25, a liczba ta wzrośnie do 37” – wymienia Jiří Ješeta.

Rozszerzona sieć tras z bezbarierowymi pociągami

W ostatnich pięciu latach znacząco rozszerzono listę tras i linii, na których kursują bezbarierowe pojazdy. Oto niektóre z nich:

  • Beroun – Pilzno – Přeštice – Klatovy (region środkowoczeski i pilzneński)
  • Tábor – Czeskie Budziejowice, Czeskie Budziejowice – Strakonice/Písek oraz Tábor – Písek – Strakonice (region południowoczeski)
  • Kolín – Havlíčkův Brod (region Wysoczyna)
  • Týniště nad Orlicí – Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou (region kralovohradecki)
  • Olomouc – Vsetín, Zábřeh na Moravě – Šumperk, Nezamyslice oraz Přerov – Vyškov na Moravě – Břeclav (region ołomuniecki i zliński)
  • Ostrawa – Studénka – Veřovice oraz Studénka – Hranice na Moravě (region morawsko-śląski)

Wymienione trasy to tylko część z tych, na których České dráhy wprowadziły nowoczesne bezbarierowe pociągi lub zwiększyły liczbę takich połączeń.

Przyszłość transportu bez barier

České dráhy kontynuują inwestycje w modernizację taboru oraz infrastrukturę kolejową, by zwiększać dostępność podróży dla wszystkich pasażerów. Inicjatywy te pokazują, jak nowoczesne podejście do transportu może przynieść korzyści dla różnych grup społecznych, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami.

Komentarze