České dráhy konsekwentnie wzmacniają flotę używanymi motorakami Stadlera
České dráhy sukcesywnie pozyskują pociągi, zarówno jako nowe, jak i z rynku wtórnego. Do końca 2026 roku liczba popularnych motoraków RS1 ma osiągnąć aż 110 egzemplarzy – podają czeskie media.
Pierwotnie Česke Drahy zamówiły 33 nowe pojazdy, jednak po pożarze jednego z nich liczba dostępnych sztuk zmniejszyła się do 32. Pozostałe jednostki są sukcesywnie kupowane jako używane i przechodzą gruntowną modernizację. Część z nich już teraz kursuje na czeskich torach – także w barwach prywatnego przewoźnika GW Train Regio, który wcześniej również sięgał po tabor z Niemiec.
Rozkład jazdy:
- Skąd České dráhy sprowadzają używane pojazdy Stadler RS1 i jak przebiega ich modernizacja?
- Jakie serie taboru zastępowane są przez RegioSpidery na czeskich liniach regionalnych?
- Ile pojazdów Stadler RS1 ma znaleźć się we flocie Českých drah do końca przyszłego roku?
RegioSpiderów będzie ponad sto
Tylko w ostatnich dniach do Czech dotarły kolejne pojazdy Stadler RS1, sprowadzone z Niemiec, a dokładnie od operatora Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), obsługującego połączenia regionalne w Berlinie i Brandenburgii. To właśnie od NEB zakupywał już wcześniej tabor również GWTR.
Modernizacja w Zvoleniu i Przerowie
Dziś České dráhy dysponują już 22 zmodernizowanymi jednostkami tej serii, oznaczonymi jako 841.2, które przeszły remonty w zakładach ŽOS Zvolen. Dodatkowo trwa modernizacja 12 kolejnych pojazdów w zakładzie DPOV w Przerowie – część z nich stanie się również jednostkami serii 841.2, a pozostałe wejdą do nowej serii 841.3. Sześć z tych pojazdów już rozpoczęło jazdy testowe.
Równocześnie na czterech kolejnych egzemplarzach, pochodzących od DB Regio, prowadzona jest tzw. odnowa okresowa. Natomiast pojazdy zakupione od NEB poprzez leasingodawcę Alpha Trains są kierowane do modernizacji w Veselí nad Moravou i mają trafić m.in. na trasy w Libereckim i Środkowoczeskim Kraju.
Nowe życie używanego taboru
Jak podkreślił na łamach portalu zdopravy.cz rzecznik prasowy Českých drah, Petr Šťáhlavský, dzięki modernizacjom używane pojazdy zyskują drugie życie i zostają przystosowane do standardów obowiązujących w czeskim ruchu regionalnym. RegioSpidery, bo taką nazwę marketingową przyjęły te pojazdy w Czechach, to konstrukcje lekkie, komfortowe i sprawdzone, które dobrze odnajdują się na trasach o mniejszym natężeniu ruchu.
Zgodnie z planami ČD, do końca przyszłego roku ich park taborowy powiększy się do 110 sztuk Stadlerów RS1. Oznacza to dalsze odchodzenie od przestarzałego taboru serii 810 czy 814 i wyraźny krok w kierunku poprawy komfortu pasażerów na liniach regionalnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze