Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

České dráhy konsekwentnie wzmacniają flotę używanymi motorakami Stadlera

inforail
28.07.2025 10:30
0 Komentarzy

České dráhy sukcesywnie pozyskują pociągi, zarówno jako nowe, jak i z rynku wtórnego. Do końca 2026 roku liczba popularnych motoraków RS1 ma osiągnąć aż 110 egzemplarzy – podają czeskie media.

Pierwotnie Česke Drahy zamówiły 33 nowe pojazdy, jednak po pożarze jednego z nich liczba dostępnych sztuk zmniejszyła się do 32. Pozostałe jednostki są sukcesywnie kupowane jako używane i przechodzą gruntowną modernizację. Część z nich już teraz kursuje na czeskich torach – także w barwach prywatnego przewoźnika GW Train Regio, który wcześniej również sięgał po tabor z Niemiec.

Rozkład jazdy:

  1. Skąd České dráhy sprowadzają używane pojazdy Stadler RS1 i jak przebiega ich modernizacja?
  2. Jakie serie taboru zastępowane są przez RegioSpidery na czeskich liniach regionalnych?
  3. Ile pojazdów Stadler RS1 ma znaleźć się we flocie Českých drah do końca przyszłego roku?
RegioShuttle w barwach NEB
RegioShuttle w barwach NEB/foto NEB

RegioSpiderów będzie ponad sto

Tylko w ostatnich dniach do Czech dotarły kolejne pojazdy Stadler RS1, sprowadzone z Niemiec, a dokładnie od operatora Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), obsługującego połączenia regionalne w Berlinie i Brandenburgii. To właśnie od NEB zakupywał już wcześniej tabor również GWTR.

Modernizacja w Zvoleniu i Przerowie

Dziś České dráhy dysponują już 22 zmodernizowanymi jednostkami tej serii, oznaczonymi jako 841.2, które przeszły remonty w zakładach ŽOS Zvolen. Dodatkowo trwa modernizacja 12 kolejnych pojazdów w zakładzie DPOV w Przerowie – część z nich stanie się również jednostkami serii 841.2, a pozostałe wejdą do nowej serii 841.3. Sześć z tych pojazdów już rozpoczęło jazdy testowe.

Równocześnie na czterech kolejnych egzemplarzach, pochodzących od DB Regio, prowadzona jest tzw. odnowa okresowa. Natomiast pojazdy zakupione od NEB poprzez leasingodawcę Alpha Trains są kierowane do modernizacji w Veselí nad Moravou i mają trafić m.in. na trasy w Libereckim i Środkowoczeskim Kraju.

Nowe życie używanego taboru

Jak podkreślił na łamach portalu zdopravy.cz rzecznik prasowy Českých drah, Petr Šťáhlavský, dzięki modernizacjom używane pojazdy zyskują drugie życie i zostają przystosowane do standardów obowiązujących w czeskim ruchu regionalnym. RegioSpidery, bo taką nazwę marketingową przyjęły te pojazdy w Czechach, to konstrukcje lekkie, komfortowe i sprawdzone, które dobrze odnajdują się na trasach o mniejszym natężeniu ruchu.

Zgodnie z planami ČD, do końca przyszłego roku ich park taborowy powiększy się do 110 sztuk Stadlerów RS1. Oznacza to dalsze odchodzenie od przestarzałego taboru serii 810 czy 814 i wyraźny krok w kierunku poprawy komfortu pasażerów na liniach regionalnych.

Komentarze