Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CAF szykuje nową bazę utrzymaniową w Gelsenkirchen-Bismarck. Dla pociągów bateryjnych

inforail
14.07.2025 18:30
0 Komentarzy

CAF oficjalnie rozpoczął budowę oraz modernizację historycznego zaplecza kolejowego w Gelsenkirchen-Bismarck, organizując uroczystość położenia kamienia węgielnego. W przyszłości w tej lokalizacji prowadzony będzie serwis nowoczesnych elektrycznych pociągów bateryjnych obsługujących sieć Niederrhein-Münsterland.

W lutym 2025 roku CAF pomyślnie zakończył złożony proces zatwierdzania planu budowy nowej bazy kolejowej w Gelsenkirchen-Bismarck. Wydanie pozwolenia na budowę przez władze okręgu Münster umożliwiło rozpoczęcie niezbędnych prac przygotowawczych i właściwych robót budowlanych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie funkcje będzie pełnił nowy zakład utrzymania taboru w Gelsenkirchen-Bismarck po zakończeniu budowy?
  2. Jakie elementy infrastruktury zostaną zmodernizowane lub wybudowane w ramach inwestycji realizowanej przez CAF?
  3. Jakie znaczenie dla regionalnego transportu publicznego ma wprowadzenie do eksploatacji nowych pociągów elektrycznych na baterie typu BEMU?
Rozpoczęcie budowy nowego zaplecza CAF dla pociągów bateryjnych
Rozpoczęcie budowy nowego zaplecza CAF dla pociągów bateryjnych/foto: CAF

Kamień węgielny wmurowany

Uroczystość położenia kamienia węgielnego, która odbyła się 9 lipca, zgromadziła około stu gości reprezentujących środowiska polityczne, biznesowe, administracyjne oraz branżę transportową. Symbolicznego aktu dokonali: Ronald R.F. Lünser – dyrektor CAF Niemcy, Karin Welge – burmistrz Gelsenkirchen, Oliver Wittke – prezes Związku Transportowego Renu-Ruhry (VRR) oraz Ibon García – dyrektor ds. usług kolejowych w CAF.

Ceremonia nie tylko zainicjowała budowę nowego budynku warsztatowego, ale również uruchomiła cały projekt modernizacyjny, który obejmuje m.in. instalację około 14 nowych rozjazdów oraz budowę 3500 metrów nowego torowiska. Planowana jest także budowa zelektryfikowanych torów służących do odbioru pojazdów, a także strefy postoju i szybkiego ładowania baterii. Dodatkowo baza uzyska dwa połączenia z infrastrukturą Deutsche Bahn – od strony wschodniej i zachodniej.

Na terenie o powierzchni 90 000 m² powstanie trójtorowa hala warsztatowa oraz szereg budynków technicznych – w tym m.in. instalacje do zewnętrznego mycia pojazdów oraz strefa do obróbki zestawów kołowych. Budynki zajmą łącznie około 6500 m² i będą uzupełnione o dodatkowe urządzenia techniczne. CAF nie tylko przywróci do życia dawną lokalizację przemysłową, lecz również wniesie wkład w regenerację miejską i gospodarczą obszaru poprzez projekt łączący technologie zrównoważonego rozwoju, cyfryzację oraz efektywną organizację pracy.

Rozpoczęcie budowy nowego zaplecza CAF dla pociągów bateryjnych
Rozpoczęcie budowy nowego zaplecza CAF dla pociągów bateryjnych/foto: CAF

Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2026 roku. Nowy obiekt posłuży jako centrum utrzymania długoterminowego dla nowej floty pojazdów sieci regionu Dolnego Renu i Münsterlandu. Nowe jednostki mają być stopniowo wprowadzane do eksploatacji od 2027 roku, zastępując starsze spalinowe składy trakcyjne.

CAF dostarczy łącznie 76 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu BEMU (Battery Electric Multiple Unit) dla operatorów VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) i NWL (Nahverkehrsverbund Westfalen-Lippe). Zarówno VRR, jak i NWL jako organizatorzy transportu publicznego, wyznaczyli sobie za cel całkowite zastąpienie spalinowych jednostek trakcyjnych pojazdami elektrycznymi na baterie – bezemisyjnymi i bardziej przyjaznymi środowisku.

Rozpoczęcie budowy nowego zaplecza CAF dla pociągów bateryjnych
Zaplecze CAF dla pociągów bateryjnych/foto: CAF

Realizacja tego projektu stanowi istotny krok w kierunku modernizacji regionalnego transportu publicznego i wzmacnia pozycję CAF jako jednego z liderów w dostarczaniu nowoczesnych, zrównoważonych rozwiązań kolejowych.

Komentarze