Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CAF odnosi dwa nowe sukcesy handlowe we Francji

inforail
08.08.2025 13:30
0 Komentarzy

CAF podpisał dwa nowe kontrakty we Francji o łącznej wartości przekraczającej 300 milionów euro, umacniając tym samym swoją pozycję na francuskim rynku kolejowym.

Z jednej strony, Syndicat Mixte des Mobilités de l’Aire Grenobloise (SMMAG), czyli Międzygminny Związek Mobilności Obszaru Grenoble, zlecił CAF dostawę 38 tramwajów Urbos, z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 9 sztuk. Z drugiej strony, region Burgundia-Franche-Comté przyznał konsorcjum CAF-Alstom nowe zamówienie na 14 regionalnych pociągów Coradia Polyvalent. Umowa ta wynika z wcześniejszych porozumień między CAF a Alstom po przejęciu przez CAF zakładu w Reichshoffen w 2022 roku – CAF odpowiada za projekt i produkcję jednostek tej platformy, natomiast Alstom dostarcza część wyposażenia.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie pojazdy zamówiły francuskie regiony Grenoble oraz Burgundia-Franche-Comté w ramach podpisanych kontraktów z firmą CAF?
  2. Jakie cechy i udogodnienia będą posiadać nowe pociągi Coradia Polyvalent dla regionu Burgundia-Franche-Comté?
  3. W jaki sposób firma CAF rozwija swoją obecność przemysłową we Francji i jakie są specjalizacje jej dwóch zakładów produkcyjnych?
Pociąg CAF dla SNCF
Pociąg CAF dla SNCF

14 pociągów Coradia Polyvalent dla regionu Burgundia-Franche-Comté

Platforma Coradia Polyvalent jest odpowiedzią na potrzeby transportu regionalnego we Francji. Oferuje dużą modułowość – zarówno w architekturze pojazdu, jak i w układzie napędowym oraz wystroju wnętrza. Do tej pory francuskie regiony zamówiły około 450 takich jednostek, z czego 400 jest już w regularnej eksploatacji i cieszy się dużą niezawodnością.

Nowe pociągi dla Burgundii-Franche-Comté uzupełnią istniejącą flotę regionu, która liczy obecnie 48 pojazdów. Zamówienie obejmuje:

  • 5 elektrycznych pociągów Intercités (każdy z 6 wagonami i 355 miejscami siedzącymi),
  • 9 pociągów TER w wersji dwutrakcyjnej (bi-mode) (każdy z 4 wagonami i 228 miejscami siedzącymi).

Jednostki zapewnią pasażerom wysoki komfort: duże okna, pośrednie oświetlenie LED, siedzenia z podłokietnikami, lampkami do czytania i gniazdkami elektrycznymi. Dostosowane będą również do potrzeb osób z niepełnosprawnością – przewidziano przestronne toalety i udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. Dziewięć pociągów TER zostanie dodatkowo wyposażonych w hamulec postojowy i przygotowanych do wdrożenia systemu ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem). Produkcja tych jednostek odbędzie się w zakładzie CAF w Reichshoffen (Alzacja).

Strategiczna obecność CAF we Francji

Od 2019 roku CAF stał się ważnym graczem na francuskim rynku kolejowym, odnosząc liczne sukcesy handlowe i rozwijając działalność przemysłową. Nowe zamówienia potwierdzają skuteczność strategii CAF, polegającej na przypisaniu konkretnych funkcji każdej z dwóch francuskich fabryk:

  • Bagnères-de-Bigorre – specjalizacja w produkcji tramwajów i krótkich pociągów (do 50 m),
  • Reichshoffen – zakład skupiający się na dłuższych składach (powyżej 50 m).

Od 2022 roku firma zainwestowała około 10 milionów euro rocznie w modernizację i rozbudowę obu zakładów, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów.

CAF oferuje dziś jedną z najszerszych gam produktów na rynku francuskim – od pociągów Intercités i RER, przez tramwaje i metro, po autobusy bezemisyjne. Dzięki temu umacnia swoją pozycję i rozszerza portfel zamówień w kraju, czyniąc z Francji jeden z kluczowych rynków w nadchodzących latach. Zamówienia te zapewniają także ciągłość produkcyjną i rozwój przemysłowy w lokalnych zakładach, wzmacniając rolę CAF jako długoterminowego partnera władz samorządowych i krajowych w zakresie nowoczesnego transportu publicznego.

Francja pozostaje jednym z krajów na świecie, które najbardziej konsekwentnie inwestują w modernizację taboru kolejowego. CAF zamierza aktywnie uczestniczyć w tych procesach.

Komentarze