Budowa szybkiej linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź coraz bliżej. CPK uzyskał pierwszą decyzję lokalizacyjną
Budowa kluczowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Lotniskiem CPK a Łodzią wchodzi w kolejną fazę. Centralny Port Komunikacyjny uzyskał pierwszą z wymaganych decyzji lokalizacyjnych dla tej trasy.
Dokument wydany przez Wojewodę Mazowieckiego dotyczy fragmentu w rejonie stacji Warszawa Zachodnia, gdzie część projektowanej linii przebiegać będzie w tunelu.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla całego projektu KDP ma odcinek w rejonie stacji Warszawa Zachodnia, objęty pierwszą decyzją lokalizacyjną?
- Ile decyzji administracyjnych musi jeszcze uzyskać spółka CPK, aby rozpocząć zasadnicze roboty budowlane na trasie Warszawa – Łódź?
- W jaki sposób budowa linii KDP Warszawa – Łódź wpłynie na czas przejazdu pomiędzy największymi miastami w Polsce?
Strategiczny kilometr w rejonie Warszawy Zachodniej
Odcinek objęty decyzją ma długość około 1 km. Choć niewielki, ma ogromne znaczenie dla całej inwestycji – to właśnie tutaj powstanie wylot z Warszawy dla pociągów dużych prędkości w kierunku Lotniska CPK i Łodzi. Fragment przebiega w tunelu sąsiadującym ze stacją Warszawa Zachodnia, co wymagało szczegółowych uzgodnień i precyzyjnego zaplanowania.
Ten krótki, ale kluczowy element infrastruktury włączy się bezpośrednio do układu torowego budowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe, który już został dostosowany do przyszłej inwestycji CPK.
– Uzyskaliśmy pierwszą z 12 potrzebnych decyzji lokalizacyjnych. Ten ważny odcinek w rejonie Warszawy Zachodniej przeciera inwestycyjne szlaki. Cieszymy się z dobrej współpracy z Wojewodą Mazowieckim i czekamy z niecierpliwością na kolejne decyzje, które są niezbędne dla dalszej realizacji – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. kolei.
Projektowanie na finiszu, większość decyzji już złożona
Prace projektowe dla 140-kilometrowego odcinka KDP Warszawa – Łódź dobiegają końca. Spółka CPK złożyła już 8 z 12 planowanych wniosków o decyzje lokalizacyjne – zarówno w mazowieckim, jak i łódzkim Urzędzie Wojewódzkim.
Inwestor posiada również komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) oraz 9 z 14 wymaganych decyzji wodno-prawnych, które wydają Wody Polskie. Postęp administracyjny oznacza, że projekt zbliża się do fazy robót budowlanych.
Zaawansowane wykupy gruntów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć
Odcinek Warszawa – Łódź był pierwszym, który objęto Kolejowym Programem Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Do tej pory CPK pozyskał ponad 151 działek o łącznej powierzchni ponad 159 ha. Co istotne, do programu przystąpiło ponad 95% właścicieli nieruchomości zabudowanych zakwalifikowanych do PDN. Taki poziom partycypacji znacząco ułatwia przygotowanie inwestycji.
Przetargi na horyzoncie – osiem postępowań zaplanowanych
W ramach budowy KDP Warszawa – Łódź przewidywanych jest osiem postępowań przetargowych:
- sześć obejmujących zasadnicze roboty budowlane,
- dwa dotyczące systemów sterowania ruchem (SRK), teletechniki oraz sieci trakcyjnej.
To jeden z największych pakietów inwestycyjnych w historii polskiej kolei.
Rewolucja w czasie przejazdu – korzyści dla pasażerów
Trasa Warszawa – Łódź to część tzw. linii „Y” Kolei Dużych Prędkości, łączącej stolicę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Jej budowa znacząco skróci czas podróży:
- Warszawa – Łódź: ok. 40 minut (obecnie ok. 70 minut),
- Warszawa – Lotnisko CPK: mniej niż 20 minut,
- Poznań – Warszawa: niecałe 1 godz. 40 min (obecnie ok. 2 godz. 20 min),
- Wrocław – Warszawa: ok. 1 godz. 40 min – mniej niż połowa dotychczasowego czasu.
Dzięki temu relacje między największymi ośrodkami w kraju staną się znacznie szybsze i bardziej konkurencyjne względem transportu drogowego.
Harmonogram: odcinek Warszawa – Łódź w 2032 roku
Projekt KDP Warszawa – Łódź otrzymał dofinansowanie UE z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF 2). Zgodnie z harmonogramem odcinek ten ma zostać uruchomiony pod koniec 2032 roku, równocześnie z Lotniskiem CPK.
Kolejne fragmenty:
- Łódź – Sieradz – Wrocław
- Łódź – Sieradz – Poznań
mają zostać oddane do ruchu do końca 2035 roku.
Rada Ministrów przeznaczyła na inwestycje kolejowe CPK ponad 76 mld zł do 2032 r., co stanowi około 2/3 obecnego Programu Wieloletniego CPK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze