Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budowa odcinka Gdańsk Śródmieście – Węzeł Kowale w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 r.

inforail
12.08.2025 10:30
0 Komentarzy

Projekt uchwały rządu, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury, przewiduje wpisanie budowy odcinka Gdańsk Śródmieście – Węzeł Kowale Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2030 r.

Dzięki temu inwestycja, znana jako „PKM Południe”, będzie mogła zostać sfinansowana przy znacznym udziale środków unijnych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla finansowania inwestycji ma wpisanie projektu „PKM Południe” do Krajowego Programu Kolejowego?
  2. Jakie korzyści dla mieszkańców ma przynieść budowa odcinka Gdańsk Śródmieście – Węzeł Kowale?
  3. Z jakich źródeł planowane jest sfinansowanie projektu i jaka jest jego całkowita wartość?
Linia PKM
Linia PKM

Znaczenie decyzji dla finansowania inwestycji

Zgodnie z opisem projektu uchwały opublikowanym w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu, włączenie zadania do KPK otworzy spółce Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. drogę do ubiegania się o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Jest to kluczowy element procesu, ponieważ środki z tego źródła mogą pokryć znaczną część kosztów przedsięwzięcia.

Całkowity koszt realizacji projektu szacowany jest na około 2,3 mld zł. Z tej kwoty aż 2 mld zł ma pochodzić z funduszy FEnIKS, a pozostała część zostanie zapewniona z innych źródeł. Środki unijne planuje się przesunąć z puli pierwotnie przeznaczonej na projekty PKP Polskich Linii Kolejowych.

Charakterystyka inwestycji „PKM Południe”

Projekt „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: budowa linii kolejowej na odcinku Gdańsk Śródmieście – Węzeł Kowale” stanowi rozwinięcie istniejącej infrastruktury PKM, która już dziś pełni istotną rolę w obsłudze aglomeracji trójmiejskiej. Planowany odcinek ma w szczególności poprawić skomunikowanie południowych dzielnic Gdańska z centrum miasta oraz z istniejącą siecią kolejową, a także ułatwić dostęp do transportu zbiorowego mieszkańcom gmin położonych na południe od metropolii.

Dzięki realizacji tego etapu powstanie nowoczesna linia kolejowa, umożliwiająca szybkie połączenia z węzłem Kowale, który stanie się kluczowym punktem przesiadkowym dla ruchu aglomeracyjnego i regionalnego. Projekt ma również odciążyć sieć drogową i zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego w rejonie Gdańska.

Etap legislacyjny i harmonogram

Autorem projektu uchwały jest Ministerstwo Infrastruktury. Zgodnie z planem, rząd ma przyjąć dokument w trzecim kwartale 2025 r. Wpisanie inwestycji do KPK to nie tylko formalność, ale też warunek konieczny, aby mogła ona być realizowana z wykorzystaniem środków unijnych zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych.

Krajowy Program Kolejowy jest dokumentem wieloletnim, obejmującym przedsięwzięcia infrastrukturalne na liniach kolejowych, które uzyskują dofinansowanie przyznawane przez ministra właściwego do spraw transportu. Określa on wielkość oraz źródła finansowania, w tym środki z UE i budżetu krajowego, a także stanowi podstawę dla zabezpieczenia środków na konkretne inwestycje.

Perspektywy realizacji

Jeśli uchwała zostanie przyjęta w zakładanym terminie, spółka PKM S.A. będzie mogła rozpocząć proces ubiegania się o środki z programu FEnIKS, co otworzy drogę do ogłoszenia przetargów i rozpoczęcia prac budowlanych. Realizacja „PKM Południe” będzie jednym z najważniejszych projektów kolejowych w północnej Polsce w perspektywie do 2030 r., a jej ukończenie ma szansę znacząco poprawić dostępność transportową regionu oraz wspierać cele zrównoważonej mobilności.

Komentarze