Bezpośrednie połączenie kolejowe z Pragi do Kopenhagi już od maja 2026 r. Podróż ComfortJetem przez trzy kraje
Od maja 2026 roku Czeskie Koleje (České dráhy) we współpracy z Deutsche Bahn i Duńskimi Kolejami Państwowymi (DSB) uruchomią nową, całoroczną bezpośrednią linię kolejową na trasie Praga – Berlin – Hamburg – Kopenhaga.
Po raz pierwszy od ponad dekady podróżni będą mogli bez przesiadek dotrzeć z Czech do stolicy Danii.
Rozkład jazdy:
- Jakie kraje i miasta połączy nowa bezpośrednia linia kolejowa obsługiwana przez ComfortJety?
- Jakie udogodnienia i technologie znajdą się na pokładzie nowoczesnych pociągów ComfortJet?
- W jaki sposób budowa podmorskiego tunelu Fehmarnbelt wpłynie na czas przejazdu między Pragą a Kopenhagą?
Europejski projekt o strategicznym znaczeniu
Codziennie kursować będą dwa pary pociągów, a w sezonie letnim oferta zostanie rozszerzona o trzeci dodatkowy kurs. Całą trasę, liczącą ponad 850 kilometrów, obsługiwać będą najnowocześniejsze składy dalekobieżne ComfortJet. Podróż z Pragi do Kopenhagi potrwa około 11 godzin. Dodatkowe skrócenie czasu przejazdu planowane jest w kolejnych latach po ukończeniu budowy podmorskiego tunelu Fehmarnbelt, który połączy Niemcy z Danią.
Nowe połączenie stanowi pierwszy z dziesięciu pilotażowych projektów Europejskiej Komisji, mających na celu poprawę transgranicznych połączeń kolejowych. Prezes zarządu i dyrektor generalny Czeskich Kolei Michal Krapinec podkreśla, że realizacja tego projektu to dowód silnej pozycji spółki na europejskim rynku transportowym.
— Umowa dotycząca uruchomienia nowego bezpośredniego połączenia do Kopenhagi to efekt skutecznej współpracy z Deutsche Bahn i DSB. Dzięki temu zapewnimy czeskim pasażerom komfortowe połączenie nie tylko do stolicy Danii, ale również w głąb Skandynawii — powiedział Krapinec. — Cieszy nas również fakt, że to właśnie nasze najnowocześniejsze ComfortJety będą obsługiwać całą linię. Pasażerowie mogą spodziewać się komfortu bez kompromisów i wysokiej jakości oferty gastronomicznej. Po zakończeniu modernizacji trasy Berlin–Hamburg pociągi osiągną tam prędkość 230 km/h, co uczyni je najszybszymi pociągami w historii Czeskich Kolei — dodał.
Współpraca trzech narodowych przewoźników
Nowa linia obsługiwana będzie we współpracy trzech narodowych przewoźników: České dráhy, Deutsche Bahn oraz Danske Statsbaner. Z Pragi pociągi będą odjeżdżać codziennie około godziny 6:30 i 10:30, a w sezonie letnim również o 16:30.
Michael Peterson, prezes zarządu Deutsche Bahn Fernverkehr, zauważa rosnące zainteresowanie długodystansowymi podróżami międzynarodowymi:
— Europa staje się coraz bardziej zintegrowana dzięki kolei. Połączenia o czasie podróży powyżej czterech godzin cieszą się rosnącą popularnością. Nasza strategia rozwoju w zakresie międzynarodowego transportu kolejowego już przynosi efekty — powiedział Peterson.
Z kolei Charlotte Kjærulff, dyrektor ds. relacji z klientami duńskiego przewoźnika DSB, podkreśla znaczenie projektu dla zrównoważonego transportu:
— Współpraca z Czeskimi Kolejami i Deutsche Bahn umożliwia podróżowanie po Europie w sposób ekologiczny i komfortowy. Nowe połączenie ułatwi odkrywanie kultury i historii naszego kontynentu. Cieszymy się, że jesteśmy częścią tego partnerstwa — powiedziała Kjærulff.
Sprzedaż biletów planowana jest na sześć miesięcy przed rozpoczęciem kursowania. Jesienią zaplanowano jazdy testowe ComfortJetem do Kopenhagi, w celu przeszkolenia personelu niemieckiego i duńskiego oraz sprawdzenia technologii i parametrów eksploatacyjnych pociągu. Obsługa wagonu restauracyjnego będzie jedyną załogą, która przejedzie całą trasę.
Powrót bezpośredniego połączenia po dekadzie przerwy
Ostatnie bezpośrednie połączenie Pragi z Kopenhagą funkcjonowało w latach 2012–2014 w postaci nocnego pociągu sypialnego. Od tego czasu podróż wymagała przesiadki w Hamburgu. Jeszcze wcześniej, na początku lat 90., kursował szybki pociąg Neptun relacji Praga–Berlin–Warnemünde–Kopenhaga, który pokonywał trasę w 14 godzin, korzystając z przeprawy promowej między niemieckim Warnemünde a duńskim Gedser.
Nowe połączenie ComfortJetem pozwoli pokonać dłuższą trasę w zaledwie 11 godzin, dzięki modernizacji infrastruktury kolejowej. Po otwarciu podmorskiego tunelu Fehmarnbelt i wprowadzeniu wyższych prędkości, m.in. na odcinku Drezno–Berlin, czas podróży ulegnie dalszemu skróceniu.
Nowe połączenie nie tylko zintegruje trzy metropolie – Pragę, Berlin i Kopenhagę – ale obsłuży także inne ważne ośrodki gospodarcze i kulturalne, takie jak Ústí nad Labem, Drezno, Hamburg czy Odense. W aglomeracjach i miastach na trasie mieszka ponad 15 milionów ludzi. Dodatkowo połączenie ułatwi podróże z i do Skandynawii w kierunku Europy Środkowej i Południowej.
ComfortJet – nowoczesność i komfort bez kompromisów
Nowe składy ComfortJet to nowoczesne, klimatyzowane pociągi o najwyższym standardzie, wyposażone w szereg udogodnień dla pasażerów:
- Przestronne, bezpieczne wnętrza z automatycznymi drzwiami i szerokimi przejściami,
- Tłumiąca hałas i ciśnienie konstrukcja zapewniająca komfort podróży w tunelach i przy dużych prędkościach,
- Ergonomiczne, regulowane fotele: w 1. klasie w układzie 2+1 ze skórzaną tapicerką, w 2. klasie w układzie 2+2 z tapicerką tekstylną,
- Bezprzewodowe ładowarki w 1. klasie, gniazdka 230V i porty USB typu A i C,
- Okna z nowoczesną technologią ułatwiającą odbiór sygnału komórkowego przy zachowaniu izolacji termicznej,
- Bezprzewodowy internet (Wi-Fi) i pokładowy portal rozrywkowy,
- System informacji pasażerskiej z monitorami LCD,
- Miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, w tym windy, toalety i gniazda do ładowania wózków elektrycznych,
- Udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących – oznaczenia w alfabecie Braille’a, zdalne otwieranie drzwi,
- Przestrzeń dla dzieci: kino, strefa zabaw, przewijaki,
- Miejsca na 12 rowerów i duży bagaż,
- Wagon restauracyjny z 18 miejscami, nowoczesnym zapleczem kuchennym i ofertą gorących oraz zimnych posiłków.
Skład ComfortJet będzie mógł kursować na liniach szybkich w Czechach, Niemczech, Polsce, Austrii, Słowacji, Węgrzech i Danii. Spełnia również normy bezpieczeństwa niezbędne do eksploatacji w długich tunelach, takich jak tunel Fehmarnbelt (17,6 km), Koralmski (32,9 km) czy Semmeringski (27,3 km).
Pociąg przyszłości na europejskich torach
Wprowadzenie ComfortJeta na trasie Praga–Kopenhaga to nie tylko odpowiedź na rosnące potrzeby pasażerów, ale także krok w stronę nowoczesnej, zrównoważonej i wygodnej kolei, która ma być realną alternatywą dla transportu lotniczego na średnich dystansach w Europie.
Komentarze