Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezpieczniejsze skrzyżowania kolejowo-drogowe. PKP PLK aktualizują listę inwestycji w ogólnopolskim projekcie

inforail
20.12.2025 10:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaktualizowały listę rankingową zadań zakwalifikowanych do realizacji w pierwszym etapie ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”.

Spośród 51 zgłoszonych propozycji do dalszych prac zakwalifikowano 18 inwestycji. Cały projekt ma wartość 861 mln zł i jego nadrzędnym celem jest realne ograniczenie liczby wypadków na styku kolei i dróg oraz poprawa płynności ruchu w skali całego kraju.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria zdecydowały o zmianach na liście podstawowej inwestycji w I etapie projektu poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych?
  2. Które nowe lokalizacje zostały włączone do listy podstawowej po aktualizacji PKP PLK i jakie inwestycje są tam planowane?
  3. Jakie warunki muszą spełnić samorządy, aby ich projekty mogły zostać zakwalifikowane do II etapu programu?
Mapa przejazdów kolejowych
Mapa przejazdów kolejowych

Zmiany na liście podstawowej i nowe lokalizacje

Aktualizacja listy została przyjęta uchwałą zarządu PKP PLK i objęła zarówno listę podstawową, jak i rezerwową oraz wykaz zadań niezakwalifikowanych. Wprowadzone zmiany są konsekwencją aktualnych deklaracji wnioskodawców, ich gotowości do współfinansowania inwestycji oraz decyzji o dalszym udziale w projekcie.

W wyniku aktualizacji zmienił się skład listy podstawowej. Część inwestycji, które pierwotnie zakwalifikowano do realizacji w I etapie, nie będzie kontynuowana. Jednocześnie do listy podstawowej włączono pięć nowych lokalizacji, które spełniły wymagania projektu i uzyskały odpowiednią liczbę punktów w ocenie wielokryterialnej.

Nowe zadania obejmują skrzyżowania kolejowo-drogowe w następujących miejscowościach:

  • Wrocław – ul. Poprzeczna,
  • Wymysłowo,
  • Buk,
  • Włocławek,
  • Palędzie.

Dla tych lokalizacji planowana jest likwidacja kolizyjnych przejazdów i budowa bezpiecznych skrzyżowań dwupoziomowych, co ma istotnie wpłynąć na bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Lista rezerwowa i perspektywa II etapu

Istotną informacją dla samorządów i zarządców dróg jest to, że wszystkie zadania znajdujące się obecnie na liście rezerwowej I etapu automatycznie zostaną poddane rankingowaniu w II etapie projektu. Ocena będzie prowadzona w oparciu o liczbę punktów uzyskaną w analizie wielokryterialnej przeprowadzonej na etapie pierwszym, o ile wnioskodawcy formalnie nie zrezygnują z dalszego udziału w naborze.

Oznacza to, że projekty, które nie znalazły się na liście podstawowej w pierwszej odsłonie programu, wciąż mają realną szansę na dofinansowanie w kolejnym etapie.

Założenia i cele ogólnopolskiego projektu

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych” ma charakter konkursowy i jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego oraz zarządców dróg. Jego głównym celem jest likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich skrzyżowaniami dwupoziomowymi, co znacząco ogranicza ryzyko wypadków i kolizji.

Program obejmuje teren całej Polski i ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale także usprawnić ruch kolejowy i drogowy, eliminując punkty newralgiczne w sieci transportowej.

Finansowanie i warunki udziału w projekcie

Środki na realizację projektu pochodzą z budżetu państwa i wynoszą łącznie 861 mln zł. Budżet został podzielony na dwa etapy, z pulą 430,5 mln zł przeznaczoną na każdy z nich. Maksymalna wartość dofinansowania ze strony PKP PLK S.A. dla jednego zadania wynosi 60 mln zł.

Warunkiem udziału w projekcie jest m.in.:

  • likwidacja przejazdu lub przejazdów kolejowo-drogowych,
  • włączenie nowego obiektu w lokalny układ komunikacyjny,
  • uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji.

PKP PLK współfinansują część obiektu w obrębie nad lub pod torami linii kolejowej, dokumentację projektową realizowaną w formule „Projektuj i buduj” w tym samym zakresie oraz w całości pokrywają koszty likwidacji przejazdów.

Kolejny krok w stronę bezpieczniejszej infrastruktury

Aktualizacja listy rankingowej pokazuje, że projekt jest procesem dynamicznym, dostosowywanym do realnych możliwości finansowych i organizacyjnych wnioskodawców. Dla wielu samorządów to szansa na realizację kosztownych, ale kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, które w długiej perspektywie przełożą się na poprawę bezpieczeństwa, jakości życia mieszkańców oraz sprawniejsze funkcjonowanie transportu kolejowego i drogowego w Polsce.

Komentarze