ARF sprawdza postępy przy budowie pociągów interregionalnych z PESY
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) poinformowała, że w dniach 3–4 września 2025 roku delegacja instytucji przebywała w Bydgoszczy, w zakładach producenta PESA, gdzie przeprowadzono wstępny odbiór pierwszej interregionalnej jednostki elektrycznej RE-IR2.
Pojazd powstał w ramach projektu zakupu 20 dalekobieżnych składów elektrycznych, realizowanego na podstawie kontraktu podpisanego 19 grudnia 2023 r. między ARF a PESA.
Rozkład jazdy:
Inspekcja i odbiór techniczny
Podczas wizyty w Polsce przedstawiciele ARF dokonali wizualnej inspekcji procesu produkcyjnego, a także formalnego odbioru pudła i ramy wózków. Zweryfikowano również układ i montaż siedzeń pasażerskich oraz potwierdzono pełne przygotowanie wyposażenia pojazdu, które zostanie dostarczone wraz z jednostką.
Pierwszy skład zostanie przewieziony do Rumunii pod koniec września 2025 roku, aby przejść serię testów i prób certyfikacyjnych NoBo i DeBo, a następnie uzyskać homologację typu i dopuszczenie do eksploatacji zgodnie z regulacjami europejskimi i krajowymi.
Finansowanie projektu
Łączna wartość inwestycji to 919 mln lei. Finansowanie pochodzi zarówno z funduszy europejskich w ramach PNRR (ok. 559 mln lei), jak i z wkładu krajowego (213,5 mln lei) oraz podatku VAT (146,7 mln lei).
Planowane trasy eksploatacji
Nowe jednostki RE-IR2 będą wykorzystywane w ramach publicznych kontraktów przewozowych m.in. na trasach:
- Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov,
- Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova,
- Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava,
- Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava,
- Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia),
- trasa obejmująca połączenie Mangalia – Constanța – Brăila – Bacău – Iași/Suceava,
- (Giurgiu) Bukareszt – Ciulnița – Călărași.
Po zakończeniu trwających prac elektryfikacyjnych sieć połączeń zostanie rozszerzona m.in. o odcinki Cluj Napoca – Oradea oraz Craiova – Calafat, co umożliwi obsługę nowych dalekobieżnych relacji.
Nowa era w rumuńskiej kolei
Wprowadzenie interregionalnych jednostek elektrycznych RE-IR2 ma na celu znaczącą poprawę jakości usług kolejowych w Rumunii. Dzięki nowoczesnym pojazdom, finansowanym z unijnych i krajowych środków, pasażerowie zyskają komfortowe i szybkie połączenia między głównymi regionami kraju.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze