Alstom Coradia Stream TS06 z odebrana. ARF przekazała pojazd do CFR Călători
14 listopada 2025 r. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) poinformowała o przeprowadzeniu końcowego odbioru interregionalnej elektrycznej jednostki trakcyjnej Alstom Coradia Stream RE-IR – oznaczonej jako TS06.
Uroczystość odbyła się w depo Alstomu mieszczącym się na terenie Atelierelor CFR Grivița w Bukareszcie, w obecności przedstawicieli ARF, EGIS oraz Alstom.
Rozkład jazdy:
Szósta jednostka dostarczona w ramach dużego kontraktu
Jednostka TS06 to szósty z dostarczonych pociągów RE-IR zakupionych w ramach kontraktu RUIC 257/2022 (kod SMIS 316400) pomiędzy ARF a Alstom Ferroviaria S.p.A. Umowa przewiduje łącznie 37 nowych interregionalnych zespołów elektrycznych, które mają znacząco odświeżyć i unowocześnić flotę pociągów obsługujących najważniejsze trasy w Rumunii.
Proces odbioru przebiegał według tej samej procedury, którą zastosowano 16 października przy odbiorze poprzedniej jednostki – TS05.
TS06 przekazana do CFR Călători
Tego samego dnia ARF oficjalnie przekazała jednostkę TS06 do narodowego operatora pasażerskiego SNTFC CFR Călători. Train znajduje się w grupie 12 pojazdów przydzielonych przewoźnikowi w ramach pierwszego w historii Rumunii przetargu na kontrakt publiczny CSP-L1 (nr RUIC 61/29.12.2023, zatwierdzony przez HG 1328/28.12.2023).
Kolejne jednostki RE-IR z tej partii mają być przekazywane stopniowo – w miarę przechodzenia ich na własność ARF.
Nowe pociągi pojadą na głównych trasach kraju
Odebrane oraz przyszłe jednostki RE-IR będą obsługiwać wszystkie trasy przewidziane w kontrakcie CSP-L1, w tym:
- Bukareszt – Konstanca
- Bukareszt – Krajowa
- Bukareszt – Ploeszti – Braszów – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara
- Bukareszt – Krajowa – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad
- Bukareszt – Krajowa – Târgu Jiu – Deva
Jednostki te mają zapewnić wyższą przepustowość, krótszy czas przejazdu oraz nowy standard komfortu na głównych korytarzach kolejowych Rumunii.
Projekt współfinansowany ze środków UE
Zakup i wdrożenie pociągów RE-IR realizowane są w ramach projektu fazowanego, którego zarządzającą instytucją jest Ministerstwo Transportu i Infrastruktury. Projekt składa się z dwóch etapów:
- Etap I – finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura Wielka (POIM) 2014–2020
- Etap II – współfinansowanie z Programu Transport 2021–2027
Okres wdrożenia projektu przewidziany jest na 24 miesiące: od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2025 r.
Cele i efekty projektu
Główne korzyści wynikające z programu zakupu pociągów RE-IR to:
- poprawa jakości publicznego transportu kolejowego na trasach międzyregionalnych,
- wprowadzenie przejrzystej konkurencyjnej procedury przyznawania kontraktów publicznych zgodnie z normami UE,
- lepsza integracja regionów i skrócenie czasów podróży pomiędzy Bukaresztem a kluczowymi miastami kraju,
- podniesienie ogólnego standardu infrastruktury i usług oferowanych pasażerom.
Wartość projektu
Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 1 708 996 863,41 lei, w tym:
- 1 213 523 359,27 lei – środki bezzwrotne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (FEDR),
- 151 181,05 lei – wkład własny beneficjenta,
- 322 323,09 lei – koszty niekwalifikowane, w tym VAT.
Nowy etap modernizacji kolei w Rumunii
Dostawa kolejnych jednostek Alstom Coradia Stream to ważny krok w kierunku modernizacji rumuńskiej kolei i zwiększenia konkurencyjności transportu szynowego. Wraz z każdą kolejną ramą RE-IR Rumunia przybliża się do standardów europejskich w zakresie mobilności i jakości usług.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok







Komentarze