Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Alstom Coradia Stream TS06 z odebrana. ARF przekazała pojazd do CFR Călători

inforail
15.11.2025 16:30
0 Komentarzy

14 listopada 2025 r. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) poinformowała o przeprowadzeniu końcowego odbioru interregionalnej elektrycznej jednostki trakcyjnej Alstom Coradia Stream RE-IR – oznaczonej jako TS06.

Uroczystość odbyła się w depo Alstomu mieszczącym się na terenie Atelierelor CFR Grivița w Bukareszcie, w obecności przedstawicieli ARF, EGIS oraz Alstom.

Rozkład jazdy:

Szósta jednostka dostarczona w ramach dużego kontraktu

Jednostka TS06 to szósty z dostarczonych pociągów RE-IR zakupionych w ramach kontraktu RUIC 257/2022 (kod SMIS 316400) pomiędzy ARF a Alstom Ferroviaria S.p.A. Umowa przewiduje łącznie 37 nowych interregionalnych zespołów elektrycznych, które mają znacząco odświeżyć i unowocześnić flotę pociągów obsługujących najważniejsze trasy w Rumunii.

Proces odbioru przebiegał według tej samej procedury, którą zastosowano 16 października przy odbiorze poprzedniej jednostki – TS05.

Alstom Coradia Stream dla ARF
Alstom Coradia Stream dla ARF/foto: ARF

TS06 przekazana do CFR Călători

Tego samego dnia ARF oficjalnie przekazała jednostkę TS06 do narodowego operatora pasażerskiego SNTFC CFR Călători. Train znajduje się w grupie 12 pojazdów przydzielonych przewoźnikowi w ramach pierwszego w historii Rumunii przetargu na kontrakt publiczny CSP-L1 (nr RUIC 61/29.12.2023, zatwierdzony przez HG 1328/28.12.2023).

Kolejne jednostki RE-IR z tej partii mają być przekazywane stopniowo – w miarę przechodzenia ich na własność ARF.

Alstom Coradia Stream dla ARF
Alstom Coradia Stream dla ARF/foto: ARF

Nowe pociągi pojadą na głównych trasach kraju

Odebrane oraz przyszłe jednostki RE-IR będą obsługiwać wszystkie trasy przewidziane w kontrakcie CSP-L1, w tym:

  1. Bukareszt – Konstanca
  2. Bukareszt – Krajowa
  3. Bukareszt – Ploeszti – Braszów – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara
  4. Bukareszt – Krajowa – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad
  5. Bukareszt – Krajowa – Târgu Jiu – Deva

Jednostki te mają zapewnić wyższą przepustowość, krótszy czas przejazdu oraz nowy standard komfortu na głównych korytarzach kolejowych Rumunii.

Alstom Coradia Stream dla ARF
Alstom Coradia Stream dla ARF/foto: ARF

Projekt współfinansowany ze środków UE

Zakup i wdrożenie pociągów RE-IR realizowane są w ramach projektu fazowanego, którego zarządzającą instytucją jest Ministerstwo Transportu i Infrastruktury. Projekt składa się z dwóch etapów:

  • Etap I – finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura Wielka (POIM) 2014–2020
  • Etap II – współfinansowanie z Programu Transport 2021–2027

Okres wdrożenia projektu przewidziany jest na 24 miesiące: od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2025 r.

Alstom Coradia Stream dla ARF
Alstom Coradia Stream dla ARF/foto: ARF

Cele i efekty projektu

Główne korzyści wynikające z programu zakupu pociągów RE-IR to:

  • poprawa jakości publicznego transportu kolejowego na trasach międzyregionalnych,
  • wprowadzenie przejrzystej konkurencyjnej procedury przyznawania kontraktów publicznych zgodnie z normami UE,
  • lepsza integracja regionów i skrócenie czasów podróży pomiędzy Bukaresztem a kluczowymi miastami kraju,
  • podniesienie ogólnego standardu infrastruktury i usług oferowanych pasażerom.
Alstom Coradia Stream dla ARF
Alstom Coradia Stream dla ARF/foto: ARF

Wartość projektu

Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 1 708 996 863,41 lei, w tym:

  • 1 213 523 359,27 lei – środki bezzwrotne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (FEDR),
  • 151 181,05 lei – wkład własny beneficjenta,
  • 322 323,09 lei – koszty niekwalifikowane, w tym VAT.

Nowy etap modernizacji kolei w Rumunii

Dostawa kolejnych jednostek Alstom Coradia Stream to ważny krok w kierunku modernizacji rumuńskiej kolei i zwiększenia konkurencyjności transportu szynowego. Wraz z każdą kolejną ramą RE-IR Rumunia przybliża się do standardów europejskich w zakresie mobilności i jakości usług.

Komentarze