Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Aktualna i przyszła oferta międzynarodowa PKP Intercity. Co się zmieni?

inforail
29.05.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Intercity intensyfikuje działania w zakresie rozwoju siatki połączeń międzynarodowych. Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury przedstawiciel przewoźnika, Marek Rudzianic, przedstawił szczegółowy obraz zarówno aktualnej oferty połączeń zagranicznych, jak i ambitnych planów rozwoju, które mają wejść w życie wraz z nowym rozkładem jazdy w grudniu 2025 r.

Na trasach do Niemiec funkcjonuje już 11 par pociągów dziennie, z czego dziewięć kursuje przez przejście Rzepin–Frankfurt/Oder. Warszawa, Poznań, Kraków, Przemyśl i Gdynia są połączone bezpośrednio z Berlinem, a uzupełnieniem oferty jest pociąg nocny do Monachium przez Wiedeń i Salzburg.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe kierunki międzynarodowe PKP Intercity planuje uruchomić w grudniu 2025 roku?
  2. W jaki sposób rozbudowa oferty w Przemyślu i Chełmie wpłynie na dostępność połączeń z Ukrainą?
  3. Czy planowane połączenia nocne spotkają się z większym zainteresowaniem podróżnych niż dotychczasowe dzienne relacje?
Baltic express
Baltic express

Obecna siatka połączeń – szeroka i zróżnicowana

W relacjach z Czechami PKP Intercity uruchamia pociągi z Warszawy, Gdyni, Krakowa i Przemyśla do Pragi, łącznie oferując aż sześć par połączeń dziennych i jedno nocne. Warto podkreślić nową ofertę z Gdyni, która zapewnia połączenia do Pragi co cztery godziny.

Kierunki południowe – Austria, Słowacja i Węgry – również są dobrze skomunikowane. Z Warszawy kursują pociągi do Wiednia i Budapesztu, a także połączenie nocne do Monachium z wagonami jadącymi przez Bratysławę i Budapeszt. Kraków i Przemyśl posiadają bezpośrednie relacje do Wiednia i Grazu, natomiast z Wrocławia uruchomiono jedną parę połączeń dziennych do stolicy Austrii.

W relacji z Ukrainą dominują połączenia z Przemyśla i Chełma. Stamtąd podróżni mogą dostać się m.in. do Lwowa, Kijowa, Odessy, Charkowa i Zaporoża. Bezpośrednie połączenie z Warszawy do Kijowa obsługiwane jest przez ukraińskie wagony szerokotorowe. Dodatkowo z Warszawy kursuje pociąg do Rawy Ruskiej, zapewniający dalszą przesiadkę do Lwowa i Kołomyi.

Obecnie istnieje także połączenie do Litwy – pociąg z Krakowa przez Warszawę i Białystok do Mockavy, gdzie następuje przesiadka do Wilna na litewski skład LTG.

Grudzień 2025 – nowe otwarcie w międzynarodowych relacjach

Wraz z nowym rozkładem jazdy od grudnia 2025 r., PKP Intercity planuje znaczące rozszerzenie oferty:

  • Polska–Niemcy: do siedmiu par pociągów Berlin–Warszawa–Express dziennie. Pojawi się też nowy nocny pociąg z Przemyśla przez Warszawę i Łódź do Berlina, obsługujący także wagony z Chełma.
  • Nowe relacje do Lipska: dwie pary pociągów przez przejście graniczne Węgliniec–Horka. Jedna z nich pojedzie z Przemyśla przez Kraków i Wrocław.
  • Połączenia nocne z Przemyśla do Monachium i Pragi: zwiększenie liczby relacji z południa Polski do Niemiec i Czech.
  • Polska–Czechy: nowy pociąg z Krakowa do Pragi oraz połączenie nocne z Przemyśla do Pragi.
  • Polska–Austria, Słowacja, Węgry: trzecia para połączeń dziennych Kraków–Wiedeń, druga para Wrocław–Wiedeń i nowe wagony nocne z Przemyśla do Monachium, Budapesztu i Bratysławy.
  • Włączenie Poznania do połączeń z Austrią: wydłużenie trasy pociągu Wrocław–Wiedeń.
  • Polska–Ukraina: rozbudowa oferty z Chełma i Przemyśla z uwzględnieniem ograniczeń infrastrukturalnych, głównie na stacji Przemyśl.
  • Polska–Litwa: uruchomienie drugiego pociągu przez granicę, w tym jednego bezpośredniego z Warszawy. Model przesiadkowy w Mockavie zostanie zachowany.

Wnioski

Strategia PKP Intercity zakłada wzmacnianie roli Polski jako kluczowego węzła komunikacyjnego w Europie Środkowo-Wschodniej. Nowe i częstsze połączenia mają na celu nie tylko poprawę dostępności do krajów sąsiednich, ale też zwiększenie konkurencyjności kolei wobec transportu drogowego i lotniczego. Szczególne znaczenie mają planowane połączenia nocne, które wracają do łask jako wygodna i ekologiczna forma podróży międzynarodowej.

Komentarze