Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

AB Transitio zamawia 13 dodatkowych piętrowych pociągów KISS od Stadlera

inforail
04.08.2025 14:30
0 Komentarzy

AB Transitio, szwedzka spółka leasingowa taboru kolejowego, złożyła zamówienie na 13 dodatkowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu KISS firmy Stadler.

Nowe pojazdy piętrowe zostaną dostarczone od marca 2028 roku i będą wzmocnieniem dla istniejącej floty obsługującej połączenia regionalne w regionie Sztokholm-Mälaren. Pociągi zostały zaprojektowane z myślą o trudnych warunkach pogodowych Skandynawii.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści przyniesie rozszerzenie floty pociągów KISS dla pasażerów w regionie Sztokholm-Mälaren?
  2. W jaki sposób nowe jednostki KISS zostały przystosowane do warunków klimatycznych Skandynawii?
  3. Jakie znaczenie ma kontynuacja współpracy między AB Transitio a Stadlerem dla rozwoju transportu regionalnego w Szwecji?
KISS dla Transitio
KISS dla Transitio/foto: Stadler

Rozszerzenie umowy z 2016 roku

Nowe zamówienie jest realizacją opcji przewidzianej w umowie zawartej przez AB Transitio ze Stadlerem w 2016 roku. Dodatkowe jednostki KISS będą wykorzystywane przez regionalnego przewoźnika Mälardalstrafik AB i dołączą do floty 53 podobnych pociągów, które już kursują w regionie. Produkcja odbędzie się w zakładach Stadlera w St. Margrethen w Szwajcarii, a pierwsze dostawy zaplanowano na wiosnę 2028 roku.

Komfort i przestronność w trudnych warunkach

Nowe pociągi będą składały się z czterech wagonów i pomieszczą 357 pasażerów. Wyposażenie obejmuje m.in. regulowane fotele, indywidualne lampki do czytania, gniazdka elektryczne, stoliki do pracy, Wi-Fi oraz wzmacniacze sygnału telefonii komórkowej, co poprawi jakość podróży. Jasne i przestronne wnętrza zostały dostosowane do skandynawskich standardów — większy skrajny obrys pojazdów w krajach nordyckich pozwala na budowę wyższych i szerszych wagonów, co przekłada się na większy komfort pasażerów.

Konstrukcja pociągów została dostosowana do pracy w ekstremalnych warunkach pogodowych: zamknięte przedziały silnikowe, podwójne przeguby międzywagonowe, sprzęt do odśnieżania i efektywne ogrzewanie podpodłogowe zapewnią niezawodność nawet podczas intensywnych opadów śniegu i silnych mrozów. Maksymalna prędkość pociągów to 200 km/h.

Kontynuacja sprawdzonej współpracy

– Piętrowe pociągi KISS łączą nordycką wytrzymałość z nowoczesnym komfortem. To idealne rozwiązanie dla niezawodnych, efektywnych i wygodnych przewozów regionalnych w regionie Sztokholm-Mälaren. Cieszy mnie, że możemy kontynuować owocną współpracę z AB Transitio – powiedział Ansgar Brockmeyer, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży oraz zastępca dyrektora generalnego grupy Stadler.

Z kolei prezes AB Transitio, Magnus von Bahr, podkreślił: – Dzięki tym 13 dodatkowym pojazdom zwiększymy niezawodność floty Mälardalstrafik oraz wzmocnimy synergię i standaryzację w naszym taborze. Jestem zadowolony, że możemy kontynuować silne partnerstwo ze Stadlerem także w ramach tego projektu.

Ekologiczna i ekonomiczna konstrukcja

Nowe pociągi, podobnie jak te już eksploatowane, bazują na lekkiej konstrukcji aluminiowej, co przekłada się na niższe zużycie energii i większą efektywność eksploatacyjną. Wysoki stopień unifikacji taboru ułatwia również jego obsługę serwisową i zwiększa niezawodność całej floty.

Komentarze