65-lecie Lokomotywowni na Wzgórzu Hetmańskim. Święto kolei i zabytkowego Ganza
W sobotę, 13 września, Lokomotywownia na Wzgórzu Hetmańskim w Szczecinie będzie obchodzić swoje 65-lecie. Z tej okazji przygotowano wiele atrakcji dla mieszkańców i miłośników kolei.
W godzinach od 10:00 do 14:00 odbędą się wystawy taboru, konkursy oraz wyjątkowy przejazd zabytkowym wagonem motorowym SN61-183, znanym szerzej jako Ganz.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla historii kolei w regionie ma zachowany wagon SN61-183 Ganz?
- Jakie atrakcje przygotowano dla mieszkańców podczas jubileuszu 65-lecia Lokomotywowni na Wzgórzu Hetmańskim?
- W jaki sposób Ganz będzie wykorzystywany w przyszłości po zakończeniu niezbędnych prac konserwacyjnych?
Zabytkowy Ganz – perełka kolejowa regionu
SN61-183 to pojazd, który w ostatnich latach został uratowany przed złomowaniem i odrestaurowany dzięki wsparciu Województwa Zachodniopomorskiego oraz zaangażowaniu pracowników POLREGIO i Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Wagon, wyprodukowany w 1972 roku przez węgierską firmę Ganz-Mavag, jest jedynym czynnym pojazdem tego typu w północnej Polsce i jednym z dwóch zachowanych w kraju w stanie czynnym.
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podkreśla, że Ganz to skarb regionu: pojazd zgromadził wokół siebie szerokie grono entuzjastów i ma być coraz częściej udostępniany mieszkańcom oraz turystom. Niedawno Urząd Transportu Kolejowego przygotował o nim film dokumentalny pt. „Ganz. Kolejowy emeryt na chodzie”.
Pierwszy przejazd po przerwie
Z okazji jubileuszu zaplanowano konkursy, w których nagrodą będą bilety na przejazd Ganzem do Podjuch. To będzie pierwszy kurs tego wyjątkowego pojazdu po dłuższej przerwie. Organizatorzy zapowiadają, że w przyszłości wagon będzie wykorzystywany także do obsługi przejazdów turystycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Historia i techniczne ciekawostki
Wagony motorowe serii SN61 produkowane były w latach 1960–1975 w liczbie 250 sztuk na zamówienie PKP. Model 183, który stacjonuje w Szczecinie, wyróżnia się klasycznym układem wnętrza – dwa przedziały pasażerskie oddziela przedsionek wejściowy, a 48 pasażerów mogło podróżować na miejscach siedzących. Pojazd napędza 12-cylindrowy silnik spalinowy systemu Ganz-Jendrassik o mocy 500 KM.
W latach 70. wagony SN61 obsługiwały m.in. pociągi ekspresowe „Tatry” na trasie Warszawa–Zakopane czy połączenia regionalne Szczecin–Kołobrzeg.
Atrakcje jubileuszu
Podczas obchodów rocznicy lokomotywowni uczestnicy będą mogli nie tylko zobaczyć halę napraw i wystawę taboru, ale także spróbować swoich sił na profesjonalnym symulatorze Impuls. Organizatorzy zapewniają, że jubileusz będzie wyjątkową okazją do poznania historii i współczesności kolei w regionie.
Komentarze