Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

65-lecie Lokomotywowni na Wzgórzu Hetmańskim. Święto kolei i zabytkowego Ganza

inforail
12.09.2025 16:30
0 Komentarzy

W sobotę, 13 września, Lokomotywownia na Wzgórzu Hetmańskim w Szczecinie będzie obchodzić swoje 65-lecie. Z tej okazji przygotowano wiele atrakcji dla mieszkańców i miłośników kolei.

W godzinach od 10:00 do 14:00 odbędą się wystawy taboru, konkursy oraz wyjątkowy przejazd zabytkowym wagonem motorowym SN61-183, znanym szerzej jako Ganz.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla historii kolei w regionie ma zachowany wagon SN61-183 Ganz?
  2. Jakie atrakcje przygotowano dla mieszkańców podczas jubileuszu 65-lecia Lokomotywowni na Wzgórzu Hetmańskim?
  3. W jaki sposób Ganz będzie wykorzystywany w przyszłości po zakończeniu niezbędnych prac konserwacyjnych?

Zabytkowy Ganz – perełka kolejowa regionu

SN61-183 to pojazd, który w ostatnich latach został uratowany przed złomowaniem i odrestaurowany dzięki wsparciu Województwa Zachodniopomorskiego oraz zaangażowaniu pracowników POLREGIO i Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Wagon, wyprodukowany w 1972 roku przez węgierską firmę Ganz-Mavag, jest jedynym czynnym pojazdem tego typu w północnej Polsce i jednym z dwóch zachowanych w kraju w stanie czynnym.

Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podkreśla, że Ganz to skarb regionu: pojazd zgromadził wokół siebie szerokie grono entuzjastów i ma być coraz częściej udostępniany mieszkańcom oraz turystom. Niedawno Urząd Transportu Kolejowego przygotował o nim film dokumentalny pt. „Ganz. Kolejowy emeryt na chodzie”.

Zabytkowy Ganz
Zabytkowy Ganz/foto: UMWZP

Pierwszy przejazd po przerwie

Z okazji jubileuszu zaplanowano konkursy, w których nagrodą będą bilety na przejazd Ganzem do Podjuch. To będzie pierwszy kurs tego wyjątkowego pojazdu po dłuższej przerwie. Organizatorzy zapowiadają, że w przyszłości wagon będzie wykorzystywany także do obsługi przejazdów turystycznych.

Historia i techniczne ciekawostki

Wagony motorowe serii SN61 produkowane były w latach 1960–1975 w liczbie 250 sztuk na zamówienie PKP. Model 183, który stacjonuje w Szczecinie, wyróżnia się klasycznym układem wnętrza – dwa przedziały pasażerskie oddziela przedsionek wejściowy, a 48 pasażerów mogło podróżować na miejscach siedzących. Pojazd napędza 12-cylindrowy silnik spalinowy systemu Ganz-Jendrassik o mocy 500 KM.

W latach 70. wagony SN61 obsługiwały m.in. pociągi ekspresowe „Tatry” na trasie Warszawa–Zakopane czy połączenia regionalne Szczecin–Kołobrzeg.

Szczecin Wzgórze Hetmańskie
Szczecin Wzgórze Hetmańskie/foto: UMWZP

Atrakcje jubileuszu

Podczas obchodów rocznicy lokomotywowni uczestnicy będą mogli nie tylko zobaczyć halę napraw i wystawę taboru, ale także spróbować swoich sił na profesjonalnym symulatorze Impuls. Organizatorzy zapewniają, że jubileusz będzie wyjątkową okazją do poznania historii i współczesności kolei w regionie.

Komentarze