Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

17 par pociągów na trasie Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój? Jest decyzja Prezesa UTK

inforail
20.11.2024 13:45
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w październiku i listopadzie 2024 roku wydał 16 nowych decyzji dotyczących przyznania otwartego dostępu dla przewoźników kolejowych.

Najwięcej decyzji otrzymał RegioJet (9), a pozostałe trafiły do SKPL Cargo (3), PKP Intercity, Kolei Wielkopolskich, Leo Express i Flixtrain (po jednej). Brak wniosków o badanie równowagi ekonomicznej na tych trasach znacząco przyspieszył proces wydawania decyzji.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści dla lokalnej społeczności i turystów przyniesie uruchomienie 17 par pociągów dziennie na trasie Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój?
  2. Jakie są główne przeszkody uniemożliwiające udostępnienie tras Jelenia Góra – Karpacz i Kobierzyce – Piława Górna do eksploatacji?
  3. W jaki sposób przyznanie otwartego dostępu dla takich przewoźników jak RegioJet czy Leo Express może wpłynąć na konkurencyjność rynku kolejowego w Polsce?

Nowa trasa dla SKPL Cargo

SKPL Cargo uzyskało decyzję o otwartym dostępie na trasie krajowej Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój. Przewoźnik będzie mógł uruchamiać na tej trasie aż 17 par pociągów dziennie od 15 grudnia 2024 roku do 14 grudnia 2029 roku. Decyzja ta umożliwi poprawę dostępności komunikacyjnej w regionie i zwiększenie liczby połączeń kolejowych, szczególnie w kontekście turystycznym. SKPL Cargo będzie realizowało przewozy przy pomocy pojazdów typu M152.0 – 810, lub DH1 – SN82, lub DH2 – SN83, lub BR614 – SN84, lub DM90 – SD85.

Decyzje umorzeniowe

Prezes UTK umorzył także dwa postępowania administracyjne dotyczące tras Jelenia Góra – Karpacz – Jelenia Góra oraz Kobierzyce – Piława Górna – Kobierzyce. Zgodnie z ustaleniami, na tych liniach nie można obecnie przyznać otwartego dostępu, ponieważ przebiegają przez linie kolejowe, które nie zostały jeszcze udostępnione do eksploatacji.

Otwarty dostęp a rozwój rynku

Decyzje Prezesa UTK świadczą o dynamicznym rozwoju rynku kolejowego w Polsce. Przyznanie otwartego dostępu pozwala przewoźnikom na większą elastyczność w planowaniu połączeń oraz konkurencję na rynku pasażerskim i towarowym. Trasa Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój może stać się atrakcyjną propozycją dla turystów i mieszkańców regionu, zwiększając jednocześnie znaczenie transportu kolejowego w obsłudze ruchu lokalnego i turystycznego.

Wyzwania

Jednocześnie przypadki umorzenia postępowań wskazują na potrzebę modernizacji infrastruktury kolejowej. Brak dostępu do niektórych linii uniemożliwia pełne wykorzystanie potencjału rynku. Rozwój tras takich jak Jelenia Góra – Karpacz czy Kobierzyce – Piława Górna mógłby wpłynąć na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego w regionie.

Decyzje UTK wskazują na dalszy kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce, który łączy w sobie modernizację infrastruktury, zwiększenie konkurencyjności oraz zrównoważony rozwój rynku przewozów.

Rozkład jazdy:

Komentarze