160 km/h po kolejowej Wiedence. PKP PLK prowadzą prace
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują inwestycję na linii kolejowej nr 1, tzw. „Wiedence”, łączącej Warszawę z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łódź z Katowicami.
We wrześniu rozpoczęły się prace na 21 stacjach i przystankach pomiędzy Koluszkami a Częstochową. Ich celem jest dostosowanie infrastruktury do prędkości 160 km/h oraz poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie wymiana płyt peronowych i zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h?
- Na których stacjach i przystankach między Koluszkami a Częstochową prowadzone są obecnie prace modernizacyjne?
- W jaki sposób nocne prace wpływają na organizację ruchu kolejowego i dostęp podróżnych do peronów?
Nowe płyty peronowe i większe bezpieczeństwo
Na 39 peronach wymieniane są płyty peronowe, które spełniają wymogi techniczne dla pociągów osiągających prędkość 160 km/h. Zmiana obejmuje m.in. przesunięcie żółtej linii ostrzegawczej – wyznaczającej strefę bezpieczeństwa – dalej od krawędzi peronu. Dzięki temu podróżni zyskają większy margines bezpieczeństwa podczas przejazdu szybszych składów.
Roboty prowadzone są nocą, aby zminimalizować wpływ prac na rozkład jazdy i zapewnić podróżnym nieprzerwany dostęp do peronów. W ciągu dnia możliwe są jedynie krótkotrwałe wyłączenia fragmentów peronów z użytkowania.
Prace realizowane są m.in. na przystankach i stacjach: Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce i Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów zostanie wykonana korekta płyt peronowych.
Modernizacja torów, rozjazdów i mostów
Inwestycja obejmuje również kompleksową przebudowę infrastruktury torowej. Na odcinkach Piotrków Trybunalski – Rozprza i Baby – Piotrków Trybunalski wymienione zostaną szyny na jednym z torów. Ponadto planowana jest zabudowa 24 nowych rozjazdów oraz poprawa geometrii torów na całym odcinku między Koluszkami a Częstochową.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PKP PLK wyremontuje także cztery mosty – m.in. nad rzekami Wolbórka i Rudawka – oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie. Modernizacja obejmie też 37 przejazdów kolejowo-drogowych, na których pojawi się nowa sygnalizacja świetlna i rogatki, co znacząco zwiększy poziom bezpieczeństwa.
Szybsze i sprawniejsze podróże
Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością 160 km/h (obecnie 120–140 km/h). Pozwoli to skrócić czas przejazdu między Koluszkami a Częstochową o około 10 minut. Dodatkowo montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem i komputerowej samoczynnej blokady liniowej zwiększy przepustowość linii i umożliwi częstsze kursowanie pociągów.
Finansowanie i wykonawca
Wartość kontraktu realizowanego w formule „projektuj i buduj” wynosi ponad 333 mln zł netto (ok. 409 mln zł brutto). Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2026 roku.
Projekt współfinansowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Modernizacja linii nr 1 to ważny krok w kierunku poprawy jakości i efektywności transportu kolejowego w Polsce oraz zwiększenia atrakcyjności kolei jako ekologicznego środka transportu.
Komentarze