Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

160 km/h po kolejowej Wiedence. PKP PLK prowadzą prace

inforail
26.09.2025 09:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują inwestycję na linii kolejowej nr 1, tzw. „Wiedence”, łączącej Warszawę z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łódź z Katowicami.

We wrześniu rozpoczęły się prace na 21 stacjach i przystankach pomiędzy Koluszkami a Częstochową. Ich celem jest dostosowanie infrastruktury do prędkości 160 km/h oraz poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie wymiana płyt peronowych i zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h?
  2. Na których stacjach i przystankach między Koluszkami a Częstochową prowadzone są obecnie prace modernizacyjne?
  3. W jaki sposób nocne prace wpływają na organizację ruchu kolejowego i dostęp podróżnych do peronów?

Nowe płyty peronowe i większe bezpieczeństwo

Na 39 peronach wymieniane są płyty peronowe, które spełniają wymogi techniczne dla pociągów osiągających prędkość 160 km/h. Zmiana obejmuje m.in. przesunięcie żółtej linii ostrzegawczej – wyznaczającej strefę bezpieczeństwa – dalej od krawędzi peronu. Dzięki temu podróżni zyskają większy margines bezpieczeństwa podczas przejazdu szybszych składów.

Roboty prowadzone są nocą, aby zminimalizować wpływ prac na rozkład jazdy i zapewnić podróżnym nieprzerwany dostęp do peronów. W ciągu dnia możliwe są jedynie krótkotrwałe wyłączenia fragmentów peronów z użytkowania.

Prace realizowane są m.in. na przystankach i stacjach: Chrusty Nowe, Rokiciny, Łaznów, Wolbórka, Baby, Moszczenica, Jarosty, Milejów, Rozprza, Luciążanka, Wilkoszewice, Gorzędów, Kamieńsk, Gomunice, Dobryszyce, Bobry, Widzów Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce i Rudniki. Na stacji Częstochowa Aniołów zostanie wykonana korekta płyt peronowych.

Linia kolejowa nr 1
Linia kolejowa nr 1/foto: PKP PLK

Modernizacja torów, rozjazdów i mostów

Inwestycja obejmuje również kompleksową przebudowę infrastruktury torowej. Na odcinkach Piotrków Trybunalski – Rozprza i Baby – Piotrków Trybunalski wymienione zostaną szyny na jednym z torów. Ponadto planowana jest zabudowa 24 nowych rozjazdów oraz poprawa geometrii torów na całym odcinku między Koluszkami a Częstochową.

PKP PLK wyremontuje także cztery mosty – m.in. nad rzekami Wolbórka i Rudawka – oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie. Modernizacja obejmie też 37 przejazdów kolejowo-drogowych, na których pojawi się nowa sygnalizacja świetlna i rogatki, co znacząco zwiększy poziom bezpieczeństwa.

Szybsze i sprawniejsze podróże

Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły kursować z prędkością 160 km/h (obecnie 120–140 km/h). Pozwoli to skrócić czas przejazdu między Koluszkami a Częstochową o około 10 minut. Dodatkowo montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem i komputerowej samoczynnej blokady liniowej zwiększy przepustowość linii i umożliwi częstsze kursowanie pociągów.

Linia kolejowa nr 1
Linia kolejowa nr 1/foto: PKP PLK

Finansowanie i wykonawca

Wartość kontraktu realizowanego w formule „projektuj i buduj” wynosi ponad 333 mln zł netto (ok. 409 mln zł brutto). Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2026 roku.

Projekt współfinansowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Modernizacja linii nr 1 to ważny krok w kierunku poprawy jakości i efektywności transportu kolejowego w Polsce oraz zwiększenia atrakcyjności kolei jako ekologicznego środka transportu.

Komentarze