15 lat Stadlera w Szolnok. Pierwszy dwupoziomowy wagon wyprodukowany na Węgrzech
17 stycznia 2025 roku firma Stadler świętowała piętnastą rocznicę otwarcia swojego zakładu produkcyjnego w Szolnok na Węgrzech. Najważniejszym punktem uroczystości było odsłonięcie pierwszego w historii aluminiowego wagonu piętrowego, wyprodukowanego przez Stadlera na Węgrzech.
W wydarzeniu uczestniczyli Péter Szijjártó, minister spraw zagranicznych i handlu Węgier, oraz Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Stadlera. To osiągnięcie stanowi kamień milowy w historii węgierskiego przemysłu kolejowego i potwierdza znaczenie oraz rozwój zakładu w Szolnok na przestrzeni ostatnich 15 lat.
Rozkład jazdy:
- Jakie znaczenie dla węgierskiego przemysłu kolejowego ma produkcja pierwszego dwupoziomowego wagonu przez Stadlera w Szolnok?
- W jaki sposób wdrożenie technologii tarciowego zgrzewania z przemieszczaniem (FSW) wpłynie na proces produkcji w zakładzie?
- Jakie kraje korzystają z pociągów z nadwoziami wyprodukowanymi w fabryce Stadlera w Szolnok?
Inwestycje i rozwój fabryki
Produkcja pierwszego dwupoziomowego wagonu możliwa była dzięki ogłoszonemu w 2023 roku programowi inwestycyjnemu o wartości 45 milionów euro. Podczas uroczystości Peter Spuhler zapowiedział dalszy rozwój zakładu, który obejmuje wprowadzenie technologii tarciowego zgrzewania z przemieszczaniem (FSW). Nowa metoda pozwoli na bardziej zrównoważoną produkcję, redukując zużycie surowców, energii i odpadów. Zakład w Szolnok planuje wdrożenie tej technologii pod koniec 2025 roku.
Największy zakład produkcyjny w Europie Środkowo-Wschodniej
Zakład w Szolnok rozpoczął działalność w 2009 roku. Początkowo planowano produkcję 200 nadwozi rocznie oraz zatrudnienie 200 pracowników. W pierwszym roku fabryka, zatrudniająca zespół 100 osób przeszkolonych w Szwajcarii, wyprodukowała 52 nadwozia. W ciągu 15 lat Szolnok stał się największym zakładem produkcyjnym Stadlera i jednym z najnowocześniejszych obiektów w Europie Środkowo-Wschodniej. Dzięki ostatnim inwestycjom zakład będzie produkować zarówno nadwozia jedno-, jak i dwupoziomowe. Inwestycje w 2023 roku pozwoliły na stworzenie 170 nowych miejsc pracy.
Fabryka w Szolnok dostarczyła łącznie 5 600 nadwozi, przekraczając wcześniejszy rekord 5 000 sztuk z września 2023 roku. Pociągi z nadwoziami produkowanymi na Węgrzech obsługują pasażerów w 14 krajach, w tym w USA, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Norwegii, Niemczech i Holandii. Do tej pory Stadler zainwestował w zakład w Szolnok 200 milionów euro, co potwierdza kluczową rolę fabryki w działalności całej grupy.
Węgry jako strategiczny rynek dla Stadlera
Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Stadler Rail Group, podkreślił znaczenie zakładu w Szolnok:
„Jesteśmy niezwykle dumni z rozwoju naszego zakładu w ciągu ostatnich 15 lat. Dziś jest to największa fabryka nadwozi w grupie Stadler. Węgry są dla nas strategicznym rynkiem i cieszymy się, że coraz więcej pociągów Stadlera kursuje po węgierskiej sieci kolejowej. To wszystko nie byłoby możliwe bez zaangażowania naszych pracowników, którym serdecznie dziękujemy.”
Oprócz roli znaczącego pracodawcy na Węgrzech, Stadler dostarczył również 195 nowoczesnych pojazdów, które obsługują krajowe połączenia kolejowe. Koleje MAV i GYSEV eksploatują łącznie 143 składy FLIRT, 40 zespołów piętrowych KISS oraz 12 tramwajów Citylink. Pociągi Stadlera w barwach MAV pokonują rocznie 35 milionów kilometrów, co stanowi jedną trzecią całkowitego dystansu przejeżdżanego przez te koleje. Co więcej, połowa pasażerów MAV podróżuje właśnie pojazdami Stadlera.
Niezawodność i przyszłość Stadlera na Węgrzech
Pociągi Stadlera obsługujące trasy na Węgrzech odznaczają się wyjątkową dostępnością i niezawodnością, osiągając wskaźniki operacyjne na poziomie ponad 90% rocznie. Firma nadal inwestuje w rozwój infrastruktury kolejowej i wdrażanie nowych technologii, co ma na celu zwiększenie efektywności i ekologiczności transportu kolejowego.
Piętnasta rocznica działalności zakładu w Szolnok to ważny moment w historii Stadlera. Dzięki stałym inwestycjom oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, fabryka ta pozostaje jednym z najistotniejszych ośrodków produkcji taboru kolejowego w Europie. Węgry, jako kluczowy rynek dla Stadlera, odgrywają coraz większą rolę w globalnej strategii firmy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze