Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zwrot w przetargu na 10 autobusów CNG dla PKS Rzeszów. Scania ma szansę na kontrakt

infobus
13.03.2025 13:06
0 Komentarzy

10 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie unieważniło pierwszy wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na 10 niskoemisyjnych autobusów CNG.

Wcześniej sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) po tym, jak Scania Polska zakwestionowała sposób przyznania punktów. KIO przyznała rację przedstawicielom szwedzkiego producenta, a zamawiający zdecydował się cofnąć wybór i ponownie przeanalizować oferty. A my musimy przeprosić za nasz wcześniejszy błąd – Scania zaoferowała model Fencer F6 CNG, a nie jak napisaliśmy Irizar i4 CNG. O tym ciekawym zamówieniu pisaliśmy w TransInfo już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie argumenty przywołała Scania Polska, które przekonały Krajową Izbę Odwoławczą do ponownej analizy ofert?
  2. W jaki sposób unieważnienie pierwotnego wyboru może wpłynąć na rynek autobusowy w Polsce?
  3. Jakie są kluczowe różnice między oferowanymi modelami – Scania-Higer Fencer F6 CNG a Iveco Crossway 12 Line CNG?
Autobus Scania-Higer Fencer F6 CNG
Autobus Scania-Higer Fencer F6 CNG

Scania wraca do gry

Przypomnijmy, że początkowo zamówienie na 10 autobusów CNG klasy II kategorii MAXI wygrało Iveco Crossway 12 Line CNG, pokonując ofertę Scanii o zaledwie 0,67 pkt. Główne kryteria oceny obejmowały:

  • Cena – 60%
  • Parametry techniczne – 35%
  • Termin realizacji – 5%

W pierwszym podejściu do wybory ofert, Iveco zdobyło 92,00 pkt, a Scania uzyskała 91,33 pkt. Kluczowe okazało się kryterium ceny, w którym Iveco otrzymało pełne 60 pkt, oferując pojazdy w cenie jednostkowej 1.360.012,60 PLN netto. Scania, której oferta opiewała na 1.530.000,00 PLN netto za autobus, zdobyła wprawdzie więcej punktów za parametry techniczne (33 pkt vs. 27 pkt), ale to nie wystarczyło, by zniwelować różnicę cenową.

Po ogłoszeniu wyników Scania Polska złożyła odwołanie do KIO, wskazując na błędy w ocenie kryterium unifikacji autobusu i silnika. Argumentowano, że model Iveco Crossway 12 Line CNG otrzymał punkty niesłusznie, co mogło przesądzić o końcowym wyniku. Ku naszemu też zaskoczeniu, KIO przyznała rację wnoszącemu sprzeciw (uznając, że silniki FPT Cursor nie należą do Iveco Bus, tylko koncernu CNH Industrial, który wydzielił część autobusową w 2022 r.) Jak widać ktoś o tym pamiętał… W tej sytuacji zamawiający cofnął wybór najkorzystniejszej oferty i wrócił do oceny ofert. Czekamy na nowy werdykt.

Zwrot w przetargu na 10 autobusów CNG dla PKS Rzeszów
Zwrot w przetargu na 10 autobusów CNG dla PKS Rzeszów

Scania-Higer Fencer F6 CNG

Kolejnym intrygujących aspektem tego przetargu jest fakt, że Scania Polska wcale nie zaoferowała modelu Scania-Irizar i4 CNG, lecz Scania-Higer Fencer F6 CNG. To może oznaczać debiut tego modelu w Polsce, a zarazem duże zmiany na rynku autobusów międzymiastowych w naszym kraju.

Fencer F6 to model produkowany wspólnie z chińską firmą nadwoziową Higer, który jest dostępny w wersjach biodiesel i CNG. Wariant zasilany biogazem jest nieco wyższy (3,60 m vs. 3,31 m dla wersji biodiesel), ponieważ zbiorniki gazowe znajdują się na dachu. Autobus może pomieścić do 63 pasażerów (w wersji ecolier dla Francji). Warto dodać, że ten model z powodzeniem funkcjonuje już na francuskim rynku transportu szkolnego – pierwsze 50 sztuk zamówiono w 2021 roku, a masowe dostawy ruszyły w czerwcu 2022 roku.

Wracając do Polski – obecnie PKS Rzeszów powraca do oceny ofert i nie jest wykluczone, że tym razem Scania Polska sięgnie po zwycięstwo. Natomiast wydaje się, że Iveco i ABP tak nie zostawią tej sprawy, bo tworzy ona precedens w kontekście kolejnych przetargów. Jedno jest pewne – przetarg na 10 gazowych autobusów w Rzeszowie wciąż jest otwartą sprawą, a w grze nadal pozostają dwaj silni gracze.

Autobus Scania-Higer Fencer F6 CNG
Autobus Scania-Higer Fencer F6 CNG

Komentarze