Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zurych wdraża pierwsze w Europie autonomiczne autobusy lotniskowe. Z WeRide

infobus
16.02.2025 18:01
0 Komentarzy

Lotnisko w Zurychu (ZRH) ogłosiło wdrożenie pierwszego w Europie autonomicznej linii mikrobusowej „Robobus”, opracowanej we współpracy z chińską firmą WeRide.

Jest to pierwszy komercyjny projekt autonomicznych autobusów na europejskim lotnisku, który wpisuje się w globalny trend rozwoju transportu autonomicznego w przestrzeni publicznej. Początkowo, „Robobus” będzie obsługiwał dedykowaną trasę dla pracowników lotniska, kursując między wejściem dla personelu przy bramie 101 a strefą przy bramie 130.

Rozkład jazdy:

  1. Jaka firma opracowała autonomiczne autobusy „Robobus” wdrożone na lotnisku w Zurychu?
  2. Jaką trasę obsługuje „Robobus” w pierwszej fazie wdrożenia na lotnisku?
  3. W jakim innym europejskim mieście testowano wcześniej pojazdy „Robobus”?
Zurychu wdraża pierwsze w Europie autonomiczne autobusy na lotnisku z chińską firmą WeRide
Zurychu wdraża pierwsze w Europie autonomiczne autobusy na lotnisku z chińską firmą WeRide

Stopniowe wdrożenie

„Robobus” został opracowany przez firmę WeRide, światowego lidera w dziedzinie pojazdów autonomicznych. Pojazdy mogą pomieścić do dziewięciu pasażerów, a ich napęd elektryczny umożliwia przejazd do 200 km na jednym ładowaniu.

W pierwszej fazie wdrożenia, zaplanowanej na pierwszy kwartał 2025 roku, w autobusach będzie obecny kierowca bezpieczeństwa, który będzie monitorować działanie systemu. Kolejne etapy zakładają przejście na zdalne monitorowanie, co pozwoli na pełną autonomizację pojazdów. Decyzja o usunięciu kierowcy zostanie podjęta na podstawie wyników testów oraz analizy pierwszych miesięcy eksploatacji.

Trasa, którą obsłuży „Robobus”, została zaprojektowana tak, aby nie przecinać dróg kołowania samolotów, co zapewnia bezpieczne warunki testowe dla systemów autonomicznych. Dzięki temu wdrożenie innowacyjnego transportu na lotnisku nie wpłynie na operacje lotnicze i nie spowoduje ryzyka kolizji z innymi pojazdami poruszającymi się po płycie lotniska.

System autonomiczny bazuje na zaawansowanych algorytmach sztucznej inteligencji, umożliwiających analizę otoczenia w czasie rzeczywistym oraz reagowanie na dynamicznie zmieniające się warunki drogowe i pogodowe. Projekt stanowi odpowiedź na wyzwania związane z autonomiczną jazdą w skomplikowanych warunkach operacyjnych, zwłaszcza w rejonie alpejskim, gdzie warunki pogodowe mogą utrudniać funkcjonowanie transportu publicznego.

Zurychu wdraża pierwsze w Europie autonomiczne autobusy na lotnisku z chińską firmą WeRide
Zurychu wdraża pierwsze w Europie autonomiczne autobusy na lotnisku z chińską firmą WeRide

Po testach we Francji

Zurych nie jest pierwszym miastem, które testuje „Robobus” – podobne pojazdy były już testowane w Paryżu podczas turnieju French Open 2024, gdzie transportowały pasażerów między kluczowymi punktami turnieju. Projekt zakończył się sukcesem, co przyczyniło się do dalszej ekspansji tej technologii na kolejne rynki.

Operator lotniska Flughafen Zürich AG współpracuje z innymi europejskimi portami lotniczymi, takimi jak Bruksela i Amsterdam, które również badają możliwości wdrożenia autonomicznych pojazdów w swojej infrastrukturze. Celem tej współpracy jest opracowanie kompleksowych zasad bezpiecznego operowania pojazdów autonomicznych na terenach lotnisk oraz standaryzacja regulacji dotyczących transportu autonomicznego.

Lotnisko planuje dalszy rozwój systemu transportu autonomicznego. Do 2027 roku liczba autonomicznych pojazdów ma się zwiększyć, a technologia będzie stosowana również w innych obszarach działalności lotniska, takich jak obsługa bagażowa i dostawy wewnętrzne.

Zurychu wdraża pierwsze w Europie autonomiczne autobusy na lotnisku z chińską firmą WeRide
Zurychu wdraża pierwsze w Europie autonomiczne autobusy na lotnisku z chińską firmą WeRide

Komentarze