Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTP 2.0 po ocenie formalnej: Przeszło 67 wniosków na 388 autobusów. Mamy listę!

infobus
11.03.2022 11:36
0 Komentarzy

11 marca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował, że do dalszego etapu oceny w ramach II edycji Zielony Transport Publiczny” zakwalifikowało się 67 gmin.

Łącznie Fundusz otrzymał 101 wniosków, w tym 69 wniosków o dotację, co oznacza, że 34 projekty zostały odrzucone. Łączna wartość wniosków wstępnie zakwalifikowanych do negocjacji, oszacowano na ponad 1,26 mld zł.

Małe i średnie miasta

Zgodnie z przyjętą przez NFOŚiGW strategią, wśród wybranych wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Łączna wartość projektów to ponad 1,26 mld zł, w tym blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane, z czego

  • 780,3 mln zł zostanie przeznaczone na dotacje
  • ponad 136 mln zł na niskooprocentowaną pożyczkę.

Pamiętajmy, że budżet na realizację konkursu ZTP 2.0 wynosi 1 200 000 000 zł.

Mapa wszystkich wniosków w ramach ZTP 2.0

Jak informuje NFOŚiGW, w ramach wybranych wniosków zaplanowano zakup:

  • 340 szt. autobusów elektrycznych
  • 48 szt. autobusów wodorowych
  • 277 szt. punktów ładowania
  • 2 szt. stacje tankowania wodoru

Powody do radości mają następujące samorządy: Andrychów Augustów Boguszów-Gorce Bolesławiec Bystrzyca Kłodzka Chocianów Ciechanów Cieszyn Duszniki-Zdrój Ełk Gdańsk Głogów Gniezno Gorzów Wielkopolski GZM Jasło Jawor Jedlina-Zdrój Jelenia Góra Kędzierzyn-Koźle Kętrzyn Kórnik Krosno Legnica Lębork Łomża Michałowice Mielec Muszyna MZK w Jastrzębiu-Zdroju Nowa Ruda Nowy Tomyśl. Opoczno Ostrołęka Ostrowiec Świętokrzyski Pelplin Piastów Piła Piotrków Trybunalski Polkowice Powiat Myszkowski Pułtusk Rabka – Zdrój poprzez zakup dwóch Rybnik z Sanok Stalowa Wola Strzelin Swarzędz Szczecinek Szczytno Szprotawa Świdnica Świdnik (wodór) Świebodzice Świeradów-Zdrój Ustrzyki Dolne– Wałbrzych (wodór) Wałcz Warszawa Wieliczka Września Zakrzew Zawiercie Złotoryja

Pełną listę wniosków, które „grają dalej” w II edycji Zielonego Transportu Publicznego można pobrać TUTAJ.

Dla porównania – wszystkie złożone wnioski w II edycji (101) opiewały na łączną kwotę dofinansowania 952 492 113,00 zł, a efekt rzeczowy wynosił :

  • Liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
  • Liczba autobusów wodorowych – 59 szt.
  • Liczba punktów ładowania – 247 szt.
  • Liczba stacji tankowania wodoru – 4 szt.

Z uzdrowiskami

Zadanie programu „Zielony Transport Publiczny” to przede wszystkim upowszechnianie zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w całej Polsce.

-„Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu „Zielony Transport Publiczny” – podkreśla Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. – Takie rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach” – dodaje szefowa resortu.

Wśród samorządów, z którymi będą prowadzone negocjacje znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. 4 gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100  tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.

-„Ważny cel programu to oczywiście obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w miejskim transporcie zbiorowym, ale wierzymy, że nasz program to także sposób na budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat korzyści z upowszechniania elektromobilności. Warto także podkreślić, że w tej odsłonie programu „Zielony Transport Publiczny” zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać „zielony” transport miejski, a na co dzień mierzą się z wyzwaniami społeczno-gospodarczymi. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków” – powiedział Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW.

Pełna lista

Komentarze