Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Warszawa nałożyło niemal 800 zł kary za pluszowego jamnika w autobusie PKS Grodzisk Maz.

infobus
10.08.2025 19:09
0 Komentarzy

W sieci Warszawskiego Transportu Publicznego doszło do nietypowej sytuacji, która poruszyła zarówno pasażerów, jak i środowisko przewoźników.

Kierowczyni autobusu, Anna, od 17 lat pracująca w komunikacji miejskiej, została ukarana za umieszczenie na przedniej szybie pojazdu zielonego pluszowego jamnika - maskotki rozdawanej niegdyś przez firmę Solaris Bus & Coach.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką kwotę kary nałożył ZTM na operatora PKS Grodzisk Mazowiecki za pluszowego jamnika w autobusie?
  2. Jakie argumenty przedstawił ZTM, uzasadniając zakaz umieszczania maskotek w kabinie kierowcy?
  3. Jak na decyzję ZTM zareagowała kierowczyni Anna i jakie działania podjęła w obronie jamnika?
ZTM Warszawa nałożyło niemal 800 zł kary za ... maskotkę w autobusie PKS Grodzisk Maz.
ZTM Warszawa nałożyło niemal 800 zł kary za ... maskotkę w autobusie PKS Grodzisk Maz./ fot. Ania kierowniczka - FB

Tło sprawy

Pani Anna prowadzi popularny profil „Ania kierowniczka” i od lat przewozi na przedniej szybie maskotkę, która – jak sama mówi – jest elementem kontaktu z pasażerami. W rozmowie z Super Expressem stwierdziła:

„Przecież nie działamy na szkodę miasta ani spółki. Jest to forma integracji z pasażerami. Ten jamnik na szybie może poprawić humor. Dzieci wspaniale na niego reagują: przychodzą usiąść bliżej, robią sobie z nim zdjęcia.”

Do PKS Grodzisk Mazowiecki wpłynęła decyzja Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie o nałożeniu kary w wysokości 799 zł. Powód określono jako „rażące uchybienie w stanie technicznym i estetyce pojazdu” – odnoszące się do obecności maskotki.

Stanowisko ZTM

Rzecznik ZTM, Tomasz Kunert, w rozmowie z Super Expressem wyjaśnił:

„Nie jest dozwolone ozdabianie kabiny kierowcy jakimikolwiek elementami nieuzgodnionymi z ZTM tj. np. naklejki, folie, proporczyki, plakaty lub inne przedmioty, w tym maskotki.”

Podkreślił, że przedmioty w kabinie mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo, ponieważ mogą rozpraszać kierowcę lub ograniczać jego widoczność. Dodatkowo luźno zamocowane elementy mogą podczas nagłych manewrów przemieszczać się w „niewiadomym kierunku”, utrudniając prowadzenie pojazdu.

W rozmowie z TVN24 rzecznik dodał, że kontrolerzy ZTM zgłaszają wszelkie nieprawidłowości przewoźnikom, a decyzja o konsekwencjach finansowych wynika z regulaminów obowiązujących w poszczególnych firmach.

Reakcja przewoźnika

Dyrektor warszawskiej bazy PKS Grodzisk Mazowiecki, Wojciech Zalewski, poinformował, że firma odwoła się od decyzji:

„Do ukarania jeszcze daleka droga.” Podkreślił, że wysokość kary wydaje się niewspółmierna do rzekomego naruszenia, a sam mandat dla pani Anny nie został jeszcze wystawiony.

Równolegle pani Anna zainicjowała w internecie akcję „TAK dla zielonego jamnika na szybie autobusu w Warszawie!”. W opisie petycji napisała:

„Walczę o to, by jamnik, którego uwielbiają pasażerowie duzi i mali, nadal mógł jeździć tam, gdzie najlepiej wygląda. Aby każdy kierowca miał możliwość umieszczenia jamnika na szybie, by w ten sposób działać DOBRZE na humory pasażerów.”

Na swoim profilu na Facebooku kierowczyni skomentowała sytuację:

„Jamnik, na którego widok pasażerowie reagują uśmiechem, został uznany za NIEODPOWIEDNIEGO. Kara jest zaporowa. Podpiszcie proszę moją petycję o powrót jamnika na szybę. Będę wdzięczna za każdy głos.”

Komentarze