Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Kielce cały czas bez umowy z BP Tour na obsługę elektrycznych Solarisów. Skarga MPK

infobus
24.11.2025 19:07
0 Komentarzy

ZTM Kielce w połowie października rozstrzygnął przetarg na obsługę elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric. Zawarcie umowę blokuje protest MPK Kielce.

Zwycięzcą w tym postępowaniu została spółka BP Tour Regio z Lublina, co oprotestowało MPK Kielce i złożyło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. O tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Nas decyzja MPK wcale nie dziwi. Dla miejskiej spółki przegrana w tym przetargu oznacza znaczącą utratę rynku transportu publicznego. A wtedy walczy sie do końca.

Rozkład jazdy:

  1. Kto wygrał przetarg na obsługę 24 elektrycznych Solarisów w Kielcach?
  2. Jaką stawkę za wzkm zaproponowało MPK Kielce?
  3. Ile nowych autobusów elektrycznych Solaris ma trafić do Kielc w ramach projektu z KPO?
ZTM Kielce cały czas bez umowy z BP Tour na obsługę elektrycznych Solarisów. Skarga MPK
ZTM Kielce cały czas bez umowy z BP Tour na obsługę elektrycznych Solarisów. Skarga MPK

Duże zainteresowanie i ostra rywalizacja cenowa

Do przetargu na 6-letnią obsługę floty 24 elektrycznych Solarisów stanęło aż sześciu wykonawców, w tym jedno konsorcjum. Poniżej ich oferty:

  • BP Tour Regio Sp. z o.o. – 62 387 500 zł brutto (7,13 zł/wzkm)
  • Konsorcjum PKS Gostynin + PKS Skierniewice – 65 012 500 zł (7,43 zł/wzkm)
  • MPK Kielce – 67 287 500 zł (7,69 zł/wzkm)
  • PKS Tarnobrzeg – 68 512 500 zł (7,83 zł/wzkm)
  • Relobus Transport Polska – 87 762 500 zł (10,03 zł/wzkm)
  • Konsorcjum Gryf + Robert Opara – 91 350 000 zł (10,44 zł/wzkm)

Budżet zamawiającego wynosił 87,5 mln zł, więc jedynie trzy najtańsze oferty mieściły się w założeniach finansowych. W kryteriach przetargowych dominowała cena (60%), a pozostałe punkty przyznawano za doświadczenie kierowców (40%). BP Tour zdobył komplet punktów, wyprzedzając PKS Gostynin + PKS Skierniewice oraz MPK Kielce.

Jak wynika ze stanowiska MPK Kielce, spółka uważa, że ceny proponowane przez BP Tour oraz konsorcjum PKS Gostynin + PKS Skierniewice są „niemożliwe do osiągnięcia przy zachowaniu zasad rynkowych”.

Operator zwraca uwagę m.in. na:

  • rosnące koszty pracy i wynagrodzeń kierowców,
  • inflację cen energii i usług,
  • koszty zapewnienia bazy eksploatacyjnej i zaplecza dla e-busów,
  • konieczność realizacji usług w oparciu o standardy Solarisa, w tym obsługę systemów diagnostyki i ładowania.

MPK zarzuca ZTM Kielce, że nie wezwał BP Tour do wyjaśnień ws. rażąco niskiej ceny, mimo że różnica między ofertami przekracza kilka milionów złotych. ZTM odpowiada jednak stanowczo:

„Wykonawcy prawidłowo oszacowali swoje oferty — nie stwierdzamy rażąco niskiej ceny. Czekamy na rozstrzygnięcie KIO.” powiedziała Radiu Kielce Barbara Damian, dyrektor ZTM Kielce

ZTM Kielce cały czas bez umowy z BP Tour na obsługę elektrycznych Solarisów. Skarga MPK
ZTM Kielce cały czas bez umowy z BP Tour na obsługę elektrycznych Solarisów. Skarga MPK

Napięcie rośnie, a czas ucieka

Zgodnie z dokumentacją przetargową usługa miała wystartować 1 lipca 2026 roku, choć w umowie dopuszczono możliwość przesunięcia terminu, jeśli postępowanie będzie się przedłużać. Już dziś wiadomo, że tak właśnie będzie.

Co istotne:

  • Solaris dostarczy do Kielc 24 nowe elektryczne Urbino 12 electric,
  • koszt zakupu taboru i infrastruktury ładowania to ponad 85 mln zł,
  • 1,4 mln zł to wkład własny miasta — reszta pochodzi z KPO.

Opóźnienie w rozstrzygnięciu przetargu może wpłynąć na termin wejścia e-busów do ruchu – ZTM zakłada minimum 5 miesięcy przygotowań od dnia podpisania umowy.

W najbliższych tygodniach Krajowa Izba Odwoławcza oceni, czy oferta BP Tour faktycznie powinna zostać uznana za “nierealną” i czy zamawiający miał obowiązek przeprowadzić dodatkowe wyjaśnienia.

Podsumowując: Decyzja MPK Kielce wcale nie dziwi. Dla miejskiej spółki przegrana w tym przetargu oznacza znaczącą utratę rynku, a w konsekwencji także osłabienie pozycji w lokalnym systemie transportowym. To jednak nie tylko kwestia wolumenu pracy przewozowej — stawką jest również dostęp do najnowszych technologii, które w najbliższych latach będą kształtować standard usług komunikacji miejskiej w Polsce.

Obsługa 24 elektrycznych Solarisów to dla operatora szansa na wejście na wyższy poziom kompetencji technicznych i eksploatacyjnych, a także na zbudowanie doświadczenia w zarządzaniu infrastrukturą ładowania i serwisem e-busów. Przekazanie tego segmentu prywatnemu przewoźnikowi z zewnątrz oznacza dla MPK istotne ograniczenie rozwoju i pozostanie w cieniu rosnącej konkurencji.

Komentarze