Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy kolejne etapy modernizacji pabianickiej floty autobusów miejskich

infobus
08.09.2024 09:05
0 Komentarzy

Komunikacja Miejska Pabianice przygotowuje się do realizacji kolejnych etapów modernizacji floty komunikacji miejskiej.

Miasto planuje pozyskać na inwestycje 85 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Planujemy m.in. zakup zeroemisyjnych autobusów. Właśnie został ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej. Wcześniej informowaliśmy o uruchomieniu dialogu rynkowego w zakresie zakupu elektrobusów.

Spis treści:

  1. Ile elektrycznych autobusów planuje zakupić miasto Pabianice w ramach II i III etapu projektu modernizacji komunikacji miejskiej?
  2. Na jaką kwotę dofinansowania Pabianice planują ubiegać się ze środków Unii Europejskiej na II etap projektu?
  3. Kiedy planowane jest złożenie wniosków o dofinansowanie dla obu etapów projektu modernizacji komunikacji miejskiej w Pabianicach?
Trwają przygotowania do realizacji kolejnych etapów modernizacji pabianickiej komunikacji miejskiej. Miasto planuje pozyskać na inwestycje 85 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.
Trwają przygotowania do realizacji kolejnych etapów modernizacji pabianickiej komunikacji miejskiej. Miasto planuje pozyskać na inwestycje 85 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.

Drugi i trzeci etap

Pabianice chcą zmodernizować swoją autobusową flotę w dwóch etapach w ramach projektu pn. „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”.

Etap II przewiduje zakup 9 autobusów elektrycznych, budowę infrastruktury ładowania autobusów w zajezdni MZK oraz modernizację samej zajezdni (budowę nowego budynku Centrum Zarządzania Ruchem). Planowana jest przebudowa torowiska na pętli tramwajowej Duży Skręt, która nie była objęta zakresem projektu „tramwajowego” z uwagi na nieuregulowany stan prawny działek. Pozostałe przedsięwzięcia to przebudowa wybranych zatok autobusowych  i rozbudowa parkingu park&ride przy dworcu kolejowym. Na wymienione inwestycje miasto chce pozyskać dofinansowanie w wysokości 38 mln 515 tys. zł. Projekt został ujęty na liście podstawowej w Strategii ZIT na lata 2021-2027, co oznacza, że jest zaplanowany do wsparcia w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, a to skraca drogę do uzyskania dofinansowania.

Etap III projektu komunikacyjnego obejmie zakup 3 kolejnych autobusów elektrycznych z dodatkową ładowarką oraz rozbudowę zajezdni MZK o wiatę z instalacją fotowoltaiczną i magazynem energii na potrzeby ładowania autobusów. Miasto będzie ubiegać się o dofinansowanie ok. 14 mln zł (kwota zależy od kosztorysów, które zostaną opracowane wraz z dokumentacją).

Trwają przygotowania do realizacji kolejnych etapów modernizacji pabianickiej komunikacji miejskiej. Miasto planuje pozyskać na inwestycje 85 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.
Trwają przygotowania do realizacji kolejnych etapów modernizacji pabianickiej komunikacji miejskiej. Miasto planuje pozyskać na inwestycje 85 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Łódzkiego.

Wnioski o dofinansowanie na obydwa projekty (etap II i III) zostaną złożone w pierwszej połowie 2025 roku. Jeśli uzyskają pozytywną ocenę, to dostawy nowych autobusów możemy spodziewać się w 2027 roku. Zastąpią one najbardziej wysłużone pojazdy MZK wyprodukowane w latach 2008 – 2010. Wszystkie nowe autobusy będą wyposażone w klimatyzację, co poprawi komfort podróżowania komunikacją miejską.

Ogłoszone zostały wstępne konsultacje rynkowe, poprzedzające przetargi na zakup autobusów elektrycznych oraz budowę stacji ładowania. Będą kontynuowane testy autobusów elektrycznych (w tym roku na testach drogowych było już 5 różnych autobusów bateryjnych).

Zakres projektów powstał w oparciu o przygotowane w tym roku dokumenty strategiczne: Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego 2030 (z perspektywą do 2040), Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miejskiej Pabianice na lata 2024 – 2030 (właśnie zakończyły się konsultacje społeczne) oraz analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych.


Komentarze