Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy kolejne cztery miejsca, gdzie Orlen wybuduje stacje tankowania wodorem

infobus
16.01.2025 12:02
0 Komentarzy

W styczniu 2025 Orlen ogłosił zapytanie ofertowe na wybór generalnego wykonawcy czterech ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru.

W formule EPC wraz z niezbędną infrastrukturą. Oferty można składać do 14 marca. Jak na razie jedyna taka stacja Orlenu funkcjonuje w Poznaniu i korzystają z niej autobusy MPK Poznań. Wczesnej koncern informował, że kolejne takie placówki w jego sieci powstaną w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie oraz we Włocławku, w Gdyni, Pile i Warszawie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są lokalizacje planowanych czterech nowych stacji tankowania wodoru, które Orlen zamierza wybudować w ramach obecnego przetargu?
  2. Jakie wymagania dotyczące infrastruktury i przewidywanej wydajności stacji wodorowych określono w dokumentacji przetargowej?
  3. Do kiedy można składać oferty w przetargu ogłoszonym przez Orlen na budowę stacji tankowania wodoru?
Orlen planuje budowę kolejnych stacji tankowania wodoru / fot. Orlen
Orlen planuje budowę kolejnych stacji tankowania wodoru / fot. Orlen

Kolejne cztery stacje

We wrześniu 2023 r. Orlen informował, że w Poznaniu rozpoczął testy pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Koncern podkreślał, że kolejne takie placówki w jego sieci powstaną w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie oraz we Włocławku, w Gdyni, Pile i Warszawie.

Teraz – jak podał Orlen w opublikowanej dokumentacji postępowania – kolejne tura inwestycji dotyczy czterech ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w formule EPC wraz z niezbędną infrastrukturą w:

  • Gliwicach,
  • Krakowie
  • Poznaniu
  • oraz w miejscowości Łąka w gminie Bolesławiec w woj. dolnośląskim.

Koncern wyjaśnił, że stacje tankowania wodoru będą przeznaczone do zasilania transportu publicznego, samochodów ciężarowych i osobowych – pojazdy HDV i LDV; placówki te będą czynne całodobowo przez siedem dni w tygodniu.

„Przewiduje się, że codziennie na każdej stacji będzie tankowanych do 10 autobusów komunikacji miejskiej – ok. 300kg H2/dobę, 30 samochodów osobowych – ok. 180 kg H2/dobę i 3 pojazdy transportu ciężkiego – ok. 90 kg H2/dobę” – zaznaczył Orlen w ogłoszeniu.

Jak wspomniał koncern, w ramach infrastruktury placówek przewidywana jest m.in. budowa magazynów wodoru o pojemności minimum 1800 kg oraz dostawa dwóch bateriowozów dla wszystkich lokalizacji o wydajności 570 kg H2/dobę. Planowane jest też wykonanie stanowiska dokującego dla ciągnika siodłowego z naczepą oraz dróg i ciągów pieszych.

W opublikowanej dokumentacji postępowania Orlen podał, że oferty można składać do 14 marca.

Orlen planuje budowę kolejnych stacji tankowania wodoru / fot. Orlen
Orlen planuje budowę kolejnych stacji tankowania wodoru / fot. Orlen

Nowa strategia

Na początku stycznia koncern ogłosił nową strategię do 2035 r.; podkreślił, że istotnym jej elementem jest m.in. rozszerzenie w tym czasie oferty paliwowej, która za 10 lat w ponad 25 proc. ma bazować na zeroemisyjnych źródłach. Strategia zakłada też spadek emisji w segmencie downstream przez produkcję wodoru niskoemisyjnego – w 2035 r. ma to być 210 tys. ton czystego wodoru do produkcji rafineryjnej i transportu.

Orlen informował wcześniej, że do 2030 r. planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce – ok. 57 placówek, w Czechach – ok. 28. oraz na Słowacji – ok. 26. Koncern zapowiadał, że wodór ma być tam dostarczany dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, a także innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w wodór zero i niskoemisyjny.

Grupa Orlen ma rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym też w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija też segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny, a także odnawialnych źródeł energii. Planuje rozwój energetyki jądrowej opartej na małych reaktorach SMR. (PAP)

Komentarze