Zmiany w delegowaniu kierowców dzięki noweli ustawy i wyrokowi TSUE
9 października Senat bez poprawek przyjął nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym i innych ustaw.
Teraz nowela trafi do prezydenta. Przepisy przewidują m.in. implementację unijnej dyrektywy i szybsze wprowadzenie obowiązku rejestracji w SENT dla przewoźników spoza UE.Przy okazji przedstawiamy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 4 października 2024 r., który zwiększa swobodę z jaką polscy przewoźnicy drogowi będą mogli funkcjonować na terytorium UE.
Spis treści:
- Kto przyjął nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym?
- Kiedy przewoźnicy spoza UE będą musieli zarejestrować się w systemie SENT zgodnie z nowymi przepisami?
- Jaki jest cel wprowadzenia obowiązku rejestracji w systemie SENT dla przewoźników spoza UE?
wzmocnić kontrolę przewoźników
Za nowelizacją ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw głosowało 84 senatorów. Nie było głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.
Nowelizacja wdraża unijną dyrektywę, zgodnie z którą państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać transportów drogowych na swoim terytorium pojazdom najmowanym przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeśli pojazd ten został zarejestrowany zgodnie z normami jednego z państw UE. Zobowiązuje także Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) do corocznego przekazywania Komisji Europejskiej danych dotyczących kontroli przewozów kabotażowych w poprzednim roku kalendarzowym.
Ustawa wprowadza obowiązek rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT) dla przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Nowelizacja przyśpiesza wejście w życie tych przepisów. Obecny na posiedzeniu Senatu wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec wyjaśnił, że pierwotnie miały obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku, a nowe zapisy zmienią ten termin na 1 listopada 2024 r.
Jak wcześniej wskazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak, ustawa ma wzmocnić kontrolę przewoźników z państw trzecich i ograniczyć nieuczciwą konkurencję ze strony firm transportowych spoza UE, a tym samym wzmocnić pozycję rodzimej branży transportu drogowego.
Inne przepisy nowelizacji przewidują przedłużenie o trzy lata, do 31 sierpnia 2027 r. okresu przejściowego na spełnienie warunku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego. Ma to pozwolić na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów, które są uprawnione do prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy, prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy, wydawania nieodpłatnie kart rowerowych, prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość.
wyrok ws. Pakietu Mobilności
Przy okazji przedstawiamy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) z 4 października 2024 r., który zwiększa swobodę z jaką polscy przewoźnicy drogowi będą mogli funkcjonować na terytorium UE. Choć TSUE w znacznej mierze potwierdził ważność przepisów Pakietu Mobilności, przyznał rację ważnemu postulatowi zgłoszonemu przez Polskę oraz inne państwa (Belgię, Bułgarię, Cypr, Estonię, Litwę, Łotwę, Maltę, Rumunię i Węgry) kwestionującego obowiązek powrotu pojazdów co osiem tygodni do bazy eksploatacyjnej, tj. miejsca siedziby przedsiębiorstwa przewozowego.
Zaskarżając ten przepis Polska podkreślała, że obowiązek ten miał negatywny wpływ nie tylko na działanie jednolitego rynku UE poprzez wprowadzanie sztucznych barier administracyjnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw transportu drogowego, ale także nie zapewniał równych szans przewoźnikom unijnym. Wprowadzał bowiem środki protekcjonistyczne, utrudniające konkurencję między państwami członkowskimi UE a państwami trzecimi, których wymóg ten nie dotyczy, a także między samymi państwami członkowskimi UE ze względu na ich położenie geograficzne.
Dzisiejsze rozstrzygnięcie TSUE oznacza, że polscy przewoźnicy drogowi nie będą już musieli co 8 tygodni obowiązkowo powracać do kraju, co znacząco ułatwi wykonywanie ich działalności na terytorium Unii Europejskiej.
— Dobrze się stało, że Trybunał Sprawiedliwości uznał za nieważny przepis dotyczący obowiązku powrotu pojazdu do państwa siedziby przedsiębiorstwa co 8 tygodni. To przede wszystkim ogromne ułatwienie i szansa dla przewoźników. Warto też zauważyć, że Polska i inne państwa, a także Komisja Europejska, twierdziły, że ten przepis spowoduje dodatkowe zanieczyszczenie środowiska i będzie niezgodny z unijną polityką klimatyczną. A ta powinna przecież koncentrować się wokół ograniczenia emisji z transportu drogowego — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze