Złotoryja: Wiemy, kto obsłuży autobusy elektryczne od Solarisa. DLA wygrywa w trzecim podejściu
14 marca 2025 roku Gmina Miejska Złotoryja poinformowała o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na świadczenie usług przewozowych w komunikacji miejskiej.
Decyzja była konieczna po tym, jak pierwotnie wybrane konsorcjum DKBUS i Krzysztof Drączkowski zrezygnowało z podpisania umowy, nie podając przyczyny. O tych liniowych zamówieniach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl, aczkolwiek sama końcówka w najnowszym postępowaniu jest zastanawiająca.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Gmina Miejska Złotoryja musiała ponownie wybrać najkorzystniejszą ofertę w przetargu na komunikację miejską?
- Kto ostatecznie wygrał przetarg i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
- Jakie są główne założenia techniczne i organizacyjne nowej komunikacji miejskiej w Złotoryi?
Przedmiot zamówienia
Złotoryjskie zamówienie dotyczyło świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego na terenie miasta, na dwóch liniach obsługiwanych autobusami elektrycznymi należącymi do dolnośląskiej gminy – Solaris Urbino 9 electric i Solaris Urbino 12 electric. Szacowana roczna praca przewozowa wynosi 66.380 wozokilometrów. Komunikacja miejska ma mieć charakter bezpłatny dla pasażerów i ruszy w połowie kwietnia 2025 roku. To efekt szeroko zakrojonych przygotowań infrastrukturalnych i taborowych realizowanych przez miasto w ostatnich miesiącach.
W przetargu złożono dwie oferty.:
- Najniższą cenowo złożyło konsorcjum DKBUS i Usługi Transportowe Krzysztof Drączkowski – 782.620,20 PLN brutto, co daje 636.276 PLN netto, a więc około 9,59 PLN netto za każdy wozokilometr.
- Druga oferta – wybrana po ponownej ocenie – należała do Dolnośląskich Linii Autobusowych i opiewała na 787.930,60 PLN brutto, czyli 640.589 PLN netto. To oznacza cenę jednostkową ok. 9,65 PLN netto za wozokilometr.
Obie oferty mieściły się w szacunkach zamawiającego, a różnice cenowe były minimalne. W pierwszym wyborze gmina wybrała ofertę najtańszą, natomiast po rezygnacji konsorcjum DKBUS i Krzysztof Drączkowski – ostatecznie to właśnie oferta Dolnośląskich Linii Autobusowych Sp. z o.o. uzyskała 100 punktów w jedynym kryterium oceny – cena 100%. Operator spełnił wszystkie warunki postępowania. Umowa z DLA na świadczenie usług przewozowych do stycznia przyszłego roku została zawarta w czwartek 20 marca. Podpisy po nią złożyli burmistrz Paweł Kulig, skarbniczka Agnieszka Pogońska oraz prezes Mirosław Zieliński. Przewoźnik ma teraz równo miesiąc na uruchomienie komunikacji, a termin wygaśnięcia umowy to 26 stycznia 2026 roku.
Wybór oferty – analiza
Oferta DLA okazała się solidną alternatywą w momencie rezygnacji tańszego konkurenta. Mocnym punktem zwycięzcy jest wiarygodność operacyjna i doświadczenie w obsłudze przewozów samorządowych. Choć różnica w cenie była minimalna, to jednak w tym postepowaniu DLA sprzyjało szczęście i wycofanie się z kontraktu konkurenta przesądziło o sukcesie firmy z Wrocławia.
Pełna dokumentacja postępowania dostępna jest pod linkiem:
https://ezamowienia.gov.pl/mo-client-board/bzp/notice-details/id/08dd6b75-aeac-cb4f-8f1b-b600017daaf4
Na koniec przypomnijmy, że usługi bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie Złotoryi będą świadczone dwoma autobusami elektrycznymi, które należą do gminy Złotoryja. W tym tygodniu trwały szkolenia dla kierowców i innych osób zaangażowanych w obsługę systemu i autobusów.
Obsługiwane będą dwie linie miejskie: jedna kursująca codziennie, w tym w weekendy i święta, a druga dedykowana dojazdom do szkół i zakładów pracy, działająca w dni powszednie.
Miasto zakończyło już budowę infrastruktury ładowania, a pojazdy są gotowe do wyjazdu – mieszkańcy mogą spodziewać się ich na ulicach już podczas zbliżających się świąt wielkanocnych.
Autobusy elektryczne
Dwa autobusy marki Solaris, które kosztowały ponad 5,5 mln zł, 24 marca około godz. 17 zameldowały się w Złotoryi. Jeden ma 12 m długości i pomieści 67 pasażerów, w tym 27 na siedzeniach. Drugi jest mniejszy – liczy 9 m, zdolny jest przewieźć 52 osoby i wyposażony jest w 21 miejsc siedzących. W obydwu jest również po jednym miejscu dla wózków inwalidzkich oraz specjalne miejsce dla wózka dziecięcego. Oba są napędzane elektrycznie, klimatyzowane i wyposażone w kamery monitoringu.
Obecnie trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia transportu miejskiego. Ładowarka do zasilania elektrobusów jest gotowa od kilku tygodni.
W tym tygodniu będą montować znaki na przystankach autobusowych oraz słupki, na których przewoźnik rozwiesi rozkłady jazdy. Jeśli chodzi zaś o same rozkłady, to wprowadzane są do nich ostatnie poprawki po listopadowych konsultacjach z mieszkańcami. Mają być opublikowane po zweryfikowaniu odstępów czasowych podczas próbnych przejazdów. Autobusy będą się zatrzymywały na 27 przystankach umiejscowionych na terenie całej Złotoryi, z których część będzie zupełnie nowa. Trwają prace nad prowadzeniem zmian w organizacji ruchu w obrębie niektórych z nich. Będą one dotyczyć kilku lokalizacji w mieście, m.in. pl. Jana Matejki, gdzie przestrzeń dla autobusu zostanie wydzielone kosztem trzech miejsc parkingowych.
Na zakup autobusów Złotoryja otrzymała dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny w wysokości niemal 4,3 mln zł (dotacja) oraz pożyczki 1,2 mln zł. Wkład własny do projektu to 172 tys. zł.
Komentarze