Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Złotoryja: Wiemy, kto obsłuży autobusy elektryczne od Solarisa. DLA wygrywa w trzecim podejściu

infobus
29.03.2025 11:04
0 Komentarzy

14 marca 2025 roku Gmina Miejska Złotoryja poinformowała o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na świadczenie usług przewozowych w komunikacji miejskiej.

Decyzja była konieczna po tym, jak pierwotnie wybrane konsorcjum DKBUS i Krzysztof Drączkowski zrezygnowało z podpisania umowy, nie podając przyczyny. O tych liniowych zamówieniach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl, aczkolwiek sama końcówka w najnowszym postępowaniu jest zastanawiająca.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Gmina Miejska Złotoryja musiała ponownie wybrać najkorzystniejszą ofertę w przetargu na komunikację miejską?
  2. Kto ostatecznie wygrał przetarg i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
  3. Jakie są główne założenia techniczne i organizacyjne nowej komunikacji miejskiej w Złotoryi?
Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja
Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja

Przedmiot zamówienia

Złotoryjskie zamówienie dotyczyło świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego na terenie miasta, na dwóch liniach obsługiwanych autobusami elektrycznymi należącymi do dolnośląskiej gminy – Solaris Urbino 9 electric i Solaris Urbino 12 electric. Szacowana roczna praca przewozowa wynosi 66.380 wozokilometrów. Komunikacja miejska ma mieć charakter bezpłatny dla pasażerów i ruszy w połowie kwietnia 2025 roku. To efekt szeroko zakrojonych przygotowań infrastrukturalnych i taborowych realizowanych przez miasto w ostatnich miesiącach.

W przetargu złożono dwie oferty.:

  • Najniższą cenowo złożyło konsorcjum DKBUS i Usługi Transportowe Krzysztof Drączkowski782.620,20 PLN brutto, co daje 636.276 PLN netto, a więc około 9,59 PLN netto za każdy wozokilometr.
  • Druga oferta – wybrana po ponownej ocenie – należała do Dolnośląskich Linii Autobusowych i opiewała na 787.930,60 PLN brutto, czyli 640.589 PLN netto. To oznacza cenę jednostkową ok. 9,65 PLN netto za wozokilometr.

Obie oferty mieściły się w szacunkach zamawiającego, a różnice cenowe były minimalne. W pierwszym wyborze gmina wybrała ofertę najtańszą, natomiast po rezygnacji konsorcjum DKBUS i Krzysztof Drączkowski – ostatecznie to właśnie oferta Dolnośląskich Linii Autobusowych Sp. z o.o. uzyskała 100 punktów w jedynym kryterium oceny – cena 100%. Operator spełnił wszystkie warunki postępowania. Umowa z DLA na świadczenie usług przewozowych do stycznia przyszłego roku została zawarta w czwartek 20 marca. Podpisy po nią złożyli burmistrz Paweł Kulig, skarbniczka Agnieszka Pogońska oraz prezes Mirosław Zieliński. Przewoźnik ma teraz równo miesiąc na uruchomienie komunikacji, a termin wygaśnięcia umowy to 26 stycznia 2026 roku.

Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja
Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja

Wybór oferty – analiza

Oferta DLA okazała się solidną alternatywą w momencie rezygnacji tańszego konkurenta. Mocnym punktem zwycięzcy jest wiarygodność operacyjna i doświadczenie w obsłudze przewozów samorządowych. Choć różnica w cenie była minimalna, to jednak w tym postepowaniu DLA sprzyjało szczęście i wycofanie się z kontraktu konkurenta przesądziło o sukcesie firmy z Wrocławia.

Pełna dokumentacja postępowania dostępna jest pod linkiem:
https://ezamowienia.gov.pl/mo-client-board/bzp/notice-details/id/08dd6b75-aeac-cb4f-8f1b-b600017daaf4

Na koniec przypomnijmy, że usługi bezpłatnej komunikacji miejskiej na terenie Złotoryi będą świadczone dwoma autobusami elektrycznymi, które należą do gminy Złotoryja. W tym tygodniu trwały szkolenia dla kierowców i innych osób zaangażowanych w obsługę systemu i autobusów.

Obsługiwane będą dwie linie miejskie: jedna kursująca codziennie, w tym w weekendy i święta, a druga dedykowana dojazdom do szkół i zakładów pracy, działająca w dni powszednie.

Miasto zakończyło już budowę infrastruktury ładowania, a pojazdy są gotowe do wyjazdu – mieszkańcy mogą spodziewać się ich na ulicach już podczas zbliżających się świąt wielkanocnych.

Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja
Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja

Autobusy elektryczne

Dwa autobusy marki Solaris, które kosztowały ponad 5,5 mln zł, 24 marca około godz. 17 zameldowały się w Złotoryi. Jeden ma 12 m długości i pomieści 67 pasażerów, w tym 27 na siedzeniach. Drugi jest mniejszy – liczy 9 m, zdolny jest przewieźć 52 osoby i wyposażony jest w 21 miejsc siedzących. W obydwu jest również po jednym miejscu dla wózków inwalidzkich oraz specjalne miejsce dla wózka dziecięcego. Oba są napędzane elektrycznie, klimatyzowane i wyposażone w kamery monitoringu.

Obecnie trwają ostatnie przygotowania do uruchomienia transportu miejskiego. Ładowarka do zasilania elektrobusów jest gotowa od kilku tygodni.

W tym tygodniu będą montować znaki na przystankach autobusowych oraz słupki, na których przewoźnik rozwiesi rozkłady jazdy. Jeśli chodzi zaś o same rozkłady, to wprowadzane są do nich ostatnie poprawki po listopadowych konsultacjach z mieszkańcami. Mają być opublikowane po zweryfikowaniu odstępów czasowych podczas próbnych przejazdów. Autobusy będą się zatrzymywały na 27 przystankach umiejscowionych na terenie całej Złotoryi, z których część będzie zupełnie nowa. Trwają prace nad prowadzeniem zmian w organizacji ruchu w obrębie niektórych z nich. Będą one dotyczyć kilku lokalizacji w mieście, m.in. pl. Jana Matejki, gdzie przestrzeń dla autobusu zostanie wydzielone kosztem trzech miejsc parkingowych.

Na zakup autobusów Złotoryja otrzymała dofinansowanie z programu Zielony Transport Publiczny w wysokości niemal 4,3 mln zł (dotacja) oraz pożyczki 1,2 mln zł. Wkład własny do projektu to 172 tys. zł.

Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja
Elektryczne autobusy są już w Złotoryi. Podpisano też umowę z operatorem komunikacji miejskiej / fot. UM Złotoryja

Komentarze